Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Rijhuisjes uit karton

Gestart door Val-Rikard, 12 november 2020, 19:46:48 PM

ERVIN

Voor je eerste probeersel is dit helemaal niet slecht hoor Tim , het is zelfs knap , hoog tijd dat ik mij daar ook eens aan ga wagen.
@Rik , telkens zit ik hier te schuddebollen van  " hoe doet hij het toch " zo mooi , zo echt , daar is nu eens niets maar dan ook niets op aan te merken.  ;)

Val-Rikard

Citaat van: renstimpie op 05 december 2020, 16:09:01 PM
Mijn eerste probeersel uit karton.   Tekening gemaakt in inkscape.   De gevel is gelaserd op 2mm bristol karton.   Nog veel te leren..  maar elke keer gaat het beter.

IMG_7745 by Tim Somers, on Flickr

Goed bezig !  :)

Val-Rikard

Citaat van: ERVIN op 05 december 2020, 16:54:57 PM
Voor je eerste probeersel is dit helemaal niet slecht hoor Tim , het is zelfs knap , hoog tijd dat ik mij daar ook eens aan ga wagen.
@Rik , telkens zit ik hier te schuddebollen van  " hoe doet hij het toch " zo mooi , zo echt , daar is nu eens niets maar dan ook niets op aan te merken.  ;)

Toch wel Erwin, mijn schouwen staan aan de verkeerde kant, één muur had moeten doorlopen met inbegrip van de schouw.
K' zal er wel iets op vinden om op zijn minst een juiste indruk weer te geven.
Ik wist het nochtans maar maakte mij zelf wijs dat het huis een andere indeling heeft...

Rangeerduivel

Meestal "spiegelen" dergelijke huisjes zich aan mekaar, bij het éne de deur rechts en vice versa...dan zie/zag je dikwijls dat er maar 1 schoorsteen voor twee huisjes het werk deed.
Zuinigheid was troef in die contreien...

;)

Klaas Zondervan

Er was nog een voordeel aan het spiegelen van huizen: de elektriciteitskasten zaten tegen dezelfde muur. De voedingskabel kwam dan bij 1 woning binnen en voor de andere woning werden een paar draden door een gat in de muur gestoken.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 05 december 2020, 18:52:52 PM
Meestal "spiegelen" dergelijke huisjes zich aan mekaar, bij het éne de deur rechts en vice versa...dan zie/zag je dikwijls dat er maar 1 schoorsteen voor twee huisjes het werk deed.
Zuinigheid was troef in die contreien...

;)
Had ik hieronder al gezegd he Rudy  ;D
Soms ook een gemeenschappelijke  beerput, riool...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

Citaat van: renstimpie op 05 december 2020, 16:09:01 PM
Mijn eerste probeersel uit karton.   Tekening gemaakt in inkscape.   De gevel is gelaserd op 2mm bristol karton.   Nog veel te leren..  maar elke keer gaat het beter.

IMG_7745 by Tim Somers, on Flickr

Ferm eerste probeersel... in mijn geval zou het een slap velleke zijn zonder vorm. Ziet er al heel goed uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 05 december 2020, 19:30:47 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 05 december 2020, 18:52:52 PM
Meestal "spiegelen" dergelijke huisjes zich aan mekaar, bij het éne de deur rechts en vice versa...dan zie/zag je dikwijls dat er maar 1 schoorsteen voor twee huisjes het werk deed.
Zuinigheid was troef in die contreien...

;)
Had ik hieronder al gezegd he Rudy  ;D


Oeioei...sorry éeeee! :o ??? ::) ::) ;D

;)

renstimpie

Een vraagje voor Rik,

Momenteel sukkel ik met de structuur van de binnenkant op te bouwen..  Kan je hier een tip voor geven?  Of eventueel een foto plaatsen van work in progress?

Alvast bedankt!

Tim

steamdriven

Citaat van: renstimpie op 05 december 2020, 16:09:01 PM
Mijn eerste probeersel uit karton.   Tekening gemaakt in inkscape.   De gevel is gelaserd op 2mm bristol karton.   Nog veel te leren..  maar elke keer gaat het beter.

IMG_7745 by Tim Somers, on Flickr

Heel knap gemaakt. Het reliëf in de gevelstenen en de kleuring komen erg goed tot hun recht, vind ik.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Val-Rikard

Citaat van: renstimpie op 05 december 2020, 23:16:56 PM
Een vraagje voor Rik,

Momenteel sukkel ik met de structuur van de binnenkant op te bouwen..  Kan je hier een tip voor geven?  Of eventueel een foto plaatsen van work in progress?

Alvast bedankt!

Tim

Dag Tim,

De muurtjes maak ik uit 1.8mm dik houtkarton. Voor de huisjes die ik maakte zit er binnenin, horizontaal en halfweg in de hoogte, een rechthoekig plaatje uit het zelfde materiaal.
Dit dient om stevigheid te bieden en om makkelijk muurtjes te monteren, die zitten dan meteen mooi haaks. Voor de rest hangt het er van af hoe groot je gebouw is of er binnen in al of niet "steunmuurtjes" moeten geplaatst worden. Als je binnen kan kijken moet je daar uiteraard wel rekening met houden.

renstimpie

Hi allemaal,

E99BE212-CB90-474A-9CC0-D20CA6A9163D by Tim Somers, on Flickr

Momenteel is de nieuwe tekening zo opgebouwd dat ik een rechthoekige volume kan opbouwen.  We  proberen verder.. :)

Tim

Val-Rikard


svvander

Ik denk Tim dat ge het onder de knie hebt. Ben benieuwd naar het vervolg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be