Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Rijhuisjes uit karton

Gestart door Val-Rikard, 12 november 2020, 19:46:48 PM

Valentijn


Machtig resultaat.
Welk karton gebruikt je voor de geveltjes?

Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Val-Rikard

Citaat van: Valentijn op 15 november 2020, 20:54:36 PM

Machtig resultaat.
Welk karton gebruikt je voor de geveltjes?

Met houtkarton, dat is minder hard dan gewoon karton en kan je in verschillende diktes kopen.
Je kan dit kopen bij de betere papierhandel.

Alan On Track

Ik wil zo graag zelf eens aan de slag gaan met gelazerd karton, zeker wanneer ik over enkele jaren eens praktijk maak van mijn idee voor een Brussels baantje. Uiteindelijk zie ik het ook vooral als een tijdbesparend hulpmiddel bij de bouw. De ambacht van met de hand geveltjes maken heeft zo zijn charme, maar ik denk dat ook een lazer zeer veel creatieve mogelijkheden biedt die met de hand niet mogelijk zijn. Een gelazerd huis is uiteindelijk nog maar het halve werk, het schilderen en toevoegen van details is ook een belangrijke zaak, en dat kan je niet met machines doen. Het lijkt me dan wel aantrekkelijk om de tijd die ik anders in het minitieus uitwerken van mijn ontwerpen met laagjes styreen steek te kunnen besteden aan andere modelbouwwerk terwijl de lazercutter dit even voor mij doet.

Alleen weet ik niet waar ik als particulier dingen zou moeten laten lazercutten. Nu ja, tijd genoeg om dat nog uit te zoeken  :)

Erg mooie arbeiderswoningen in elk geval, Rik. Zeer inspirerend  :)
Modelbouw is een kunst

Cozzy

Citaat van: Alan On Track op 16 november 2020, 22:47:06 PM
Alleen weet ik niet waar ik als particulier dingen zou moeten laten lazercutten. Nu ja, tijd genoeg om dat nog uit te zoeken  :)

Kijk eens hier, mogelijk kan dit je helpen?

Succes!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Val-Rikard

#34
Citaat van: Alan On Track op 16 november 2020, 22:47:06 PM
Ik wil zo graag zelf eens aan de slag gaan met gelazerd karton, zeker wanneer ik over enkele jaren eens praktijk maak van mijn idee voor een Brussels baantje. Uiteindelijk zie ik het ook vooral als een tijdbesparend hulpmiddel bij de bouw. De ambacht van met de hand geveltjes maken heeft zo zijn charme, maar ik denk dat ook een lazer zeer veel creatieve mogelijkheden biedt die met de hand niet mogelijk zijn. Een gelazerd huis is uiteindelijk nog maar het halve werk, het schilderen en toevoegen van details is ook een belangrijke zaak, en dat kan je niet met machines doen. Het lijkt me dan wel aantrekkelijk om de tijd die ik anders in het minitieus uitwerken van mijn ontwerpen met laagjes styreen steek te kunnen besteden aan andere modelbouwwerk terwijl de lazercutter dit even voor mij doet.

Alleen weet ik niet waar ik als particulier dingen zou moeten laten lazercutten. Nu ja, tijd genoeg om dat nog uit te zoeken  :)

Erg mooie arbeiderswoningen in elk geval, Rik. Zeer inspirerend  :)

Ik zie dat ook zo, je kan meer tijd steken in andere zaken en details. Zo heb ik mij gisteren bezig gehouden met "elektriek leggen"op de gevels en dit "op zijn Belgisch".
Het is een leuk werkje en ik amuzeer er mij rot mee. Het geeft net dat verschil en is zo herkenbaar.
Wat dat lazeren betreft valt dat best mee, het ding heb ik 249 Euro betaald en werkt perfect. (de prijs van een loc).
Het tekenen van het huisje en het metselwerk doe ik met een Cad programma, maar je kan ook JPEG bestanden gebruiken.
Het leuke is dat je om het even welk metselverband en siermetselwerk accuraat vorm kan geven. zeker als je in lagen werkt.
Een echte aanrader Alan. Hier onder zie je mijn elektrische werkzaamheden, nu kunnen ze eindelijk het licht laten branden in huis. ;D

Groet, Rik


vyncky

Weer een leuk geveltje Rik!

Ook je gordijnen vindt ik geslaagd! Heb je hier tips?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Val-Rikard

Citaat van: vyncky op 01 december 2020, 20:24:06 PM
Weer een leuk geveltje Rik!

Ook je gordijnen vindt ik geslaagd! Heb je hier tips?

Yannick

Eens rommelen in moeders naaikast  ;D
Je moet de balans vinden tussen de juiste textuur (niet te grof) de juiste verhouding en de juiste indruk (sfeer).
Ik wou vooral vermijden dat het kabouterachtig over zou komen.
Het rechtse raam is voorzien van een soort vezel achtige doorzichtige structuur die ik aantrof tussen ander stofjes.
Waarvoor het dient weet ik niet, maar ik zag daar een soort overgordijn in.  ::)

vyncky

Dringend is in gaan rommelen dan   ;D

Heb je ze nog bewerkt of geschilderd?

Is echt een leuke afwisseling dan de papieren die ik altijd gebruikt heb.

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Val-Rikard

Heb je ze nog bewerkt of geschilderd?

Nee ik heb ze wat geplooid en bijgeknipt waar nodig, nadien kleef ik er een zwart papier achter.
De stof voorziet voldoende tussenruimte zodat het zwart papier niet tegen het venster komt, dat geeft wat dieptewerking.

Floris


Metpetergaathetbeter

en wat geeft dat als je ze van iets verder bekijkt ? Fraai werk

erik de noorman

Weer prachtige details. Knap.

Erik.

Val-Rikard

#42
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 december 2020, 22:17:09 PM
en wat geeft dat als je ze van iets verder bekijkt ? Fraai werk

Dan zie je de details nog altijd.  ;)



Groet, Rik

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

adrievans

Citaat van: Val-Rikard op 02 december 2020, 08:08:57 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 december 2020, 22:17:09 PM
en wat geeft dat als je ze van iets verder bekijkt ? Fraai werk


Dan zie je de details nog altijd.  ;)





Groet, Rik

Nog wat schoorsteentjes erbij en je hebt een rijtje engelse huizen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.