Rijhuisjes uit karton

Gestart door Val-Rikard, 12 november 2020, 19:46:48 PM

Jappy

Prachtig gedaan! En dat uit karton!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Groet Pierre.


Alberke

Ja zeg, meneer heeft een laser! Ik doe dat met een lat en een cutter. Da's wat anders! :P
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Zou je dit ook kunnen maken met een Cameo 3 snijplotter ? Die heb ik hier staan maar ik denk dat de breedte van de voegen met dit toestel moeilijk te maken is OF heeft hier iemand ervaring met de Cameo 3 of 4 ?
Mvg


755philippe

Val-Rikard

#19
Citaat van: 755philippe op 13 november 2020, 17:18:59 PM
Zou je dit ook kunnen maken met een Cameo 3 snijplotter ? Die heb ik hier staan maar ik denk dat de breedte van de voegen met dit toestel moeilijk te maken is OF heeft hier iemand ervaring met de Cameo 3 of 4 ?
Mvg


755philippe

Ik heb geen idee of je dit met een snijplotter kan, ik weet wel dat de gelaagdheid van karton kan los komen bij manipulatie met een mes.
Zeker bij dunne fragile objecten. Met een laser komt geen druk of kracht op het karton, en dat maakt een verschil.

Bedankt iedereen voor de lovende kritiek, leuk en aanmoedigend  :)

Groet, Rik

Kautenbach


Cozzy

Alweer een 'geniet'-draadje...
Mooi mooi mooi Rik!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Alberke

Uiteraard heel mooi!
Wat me dikwijls zorgen maakt is dat het vakmanschap verlegd wordt naar gebruik van machines.
Zo'n ontwerp tekenen is een kunst op zich, ik kan het niet.
Maar snijplotters, lasers en 3D printers zorgen voor een resultaat dat met de hand moeilijk te evenaren is, en zo verdwijnt een deel van goeie ouwe handigheid.
Ik denk ook dat het voor sommige lezers de moed wegneemt om "er eens aan te beginnen".
The machines are taking over.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Al die machines zijn maar "hulpmiddelen" om kleiner, sneller, beter te kunnen werken. Je kan echt alles ook met de hand.
Het "smakelijke" aan deze huisjes is dat wat er met de hand achteraf aan gebeurd is. Het kleuren, het weatheren,...


Val-Rikard

Je kan lijnen teken met de hand of met een lat als hulpmiddel.
Persoonlijk bekijk ik het gebruik van een laser snijmachine als een hulpmiddel.
Ontmoedigend voor andere modelbouwers zou ik het juist niet noemen.
Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk fijn werk te leveren voor mensen met een minder vaste hand.
Het is zoals je zelf zegt, sommige zaken kan je met een mensenhand bijna niet meer maken. Het was ontmoedigend dat alleen een hand vol mensen met een vaste hand en monniken geduld dit konden. Op de foto van de huizenrij kan je in een aantal voordeuren het smeedwerk zien zitten, dit is zo een praktisch voorbeeld.
Dit is naar mijn mening geen verarming maar verrijking van onze hobby.  ;)

Groet, Rik

renstimpie

Citaat van: Val-Rikard op 14 november 2020, 13:59:55 PM
Je kan lijnen teken met de hand of met een lat als hulpmiddel.
Persoonlijk bekijk ik het gebruik van een laser snijmachine als een hulpmiddel.
Ontmoedigend voor andere modelbouwers zou ik het juist niet noemen.
Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk fijn werk te leveren voor mensen met een minder vaste hand.
Het is zoals je zelf zegt, sommige zaken kan je met een mensenhand bijna niet meer maken. Het was ontmoedigend dat alleen een hand vol mensen met een vaste hand en monniken geduld dit konden. Op de foto van de huizenrij kan je in een aantal voordeuren het smeedwerk zien zitten, dit is zo een praktisch voorbeeld.
Dit is naar mijn mening geen verarming maar verrijking van onze hobby.  ;)

Groet, Rik

Ik kan alleen Dirk en Rik maar gelijk geven...   voor mij werkt dit motiverend.   Ik teken met inkscape en probeer mijn grenzen te leggen en hopelijk komt er op een dag een resultaat uit de lasercutter op het fablab.  Het zijn de handelingen nadien echter die er voor zorgen dat het gebouw straalt!
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Michiel

Ik kan Hugo goed gegrijpen. Machinale modelbouw krijgt veel aandacht door het spectaculaire resultaat dat met handige modelbouw haast niet meer haalbaar is.

Het jammere van een forum is dat we vooral resultaten vergelijken, en niet de activiteit. Maar het belangrijkste blijft toch het bezig zijn. Het creeren van onze eigen kleine wereld. Sommigen doen dit machinaal, anderen artisanaal met handigheid. Er is geen betere of slechtere methode. Ik heb geen plezier in het eindeloos ingeven van coordinaten, printen en her-printen, debuggen en vloeken op printers die niet doen wat je wilt dat ze doen. Ik geniet van het creeren met de hand. Prutsen en knoeien met het spul tussen de vingers. Dat blijft VOOR MIJ modelbouw.

Het is dus in zekere zin jammer dat de machinale modelbouw zo overdonderend is, en dat de handige modelbouwer zich hierdoor serieus geintimideerd kan voelen. Op dit forum worden resutaten vergeleken, en dat kan pijn doen. Maar langs de anderen kant bewonder ik ook wel deze sublieme miniatuurtjes, zelfs wanneer machinaal gemaakt.

MAAR, zoals ik al zei, het is geen wedstrijd. Ik moedig iedereen aan om te doen wat ie graag doet: een eigen imaginaire modelwereld bouwen, en indien je durft, het hier tonen, want ELK creatief initatief verdiend aanmoediging en applaus. Ik blijf mijn gepruts hier tonen, inklusief de mormels en fouten. Want ik vind het verhaal van de creatie een leukere ervaring dan het instant resultaat. ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: Val-Rikard op 14 november 2020, 13:59:55 PM
Je kan lijnen teken met de hand of met een lat als hulpmiddel.
Persoonlijk bekijk ik het gebruik van een laser snijmachine als een hulpmiddel.
Ontmoedigend voor andere modelbouwers zou ik het juist niet noemen.
Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk fijn werk te leveren voor mensen met een minder vaste hand.
Het is zoals je zelf zegt, sommige zaken kan je met een mensenhand bijna niet meer maken. Het was ontmoedigend dat alleen een hand vol mensen met een vaste hand en monniken geduld dit konden. Op de foto van de huizenrij kan je in een aantal voordeuren het smeedwerk zien zitten, dit is zo een praktisch voorbeeld.
Dit is naar mijn mening geen verarming maar verrijking van onze hobby.  ;)

Groet, Rik
Toch raar dat we jarenlang tevreden zijn geweest met bouwdozen, desnoods wat "ge-kitbashed".
Dit is een niet eindigend proces van meer en meer. Waar eindigt die super-detaillering ? Met een deurbel met een naamplaatje dat alleen met een loupe te lezen is?

Versta me niet verkeerd: petje af voor het ontwerpen op de computer, dat is een kunst op zich, en dat bewonder ik, te meer omdat ik me er zelf niet op kan toeleggen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Val-Rikard

#28
Citaat van: Alberke op 14 november 2020, 17:12:45 PM
Citaat van: Val-Rikard op 14 november 2020, 13:59:55 PM
Je kan lijnen teken met de hand of met een lat als hulpmiddel.
Persoonlijk bekijk ik het gebruik van een laser snijmachine als een hulpmiddel.
Ontmoedigend voor andere modelbouwers zou ik het juist niet noemen.
Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk fijn werk te leveren voor mensen met een minder vaste hand.
Het is zoals je zelf zegt, sommige zaken kan je met een mensenhand bijna niet meer maken. Het was ontmoedigend dat alleen een hand vol mensen met een vaste hand en monniken geduld dit konden. Op de foto van de huizenrij kan je in een aantal voordeuren het smeedwerk zien zitten, dit is zo een praktisch voorbeeld.
Dit is naar mijn mening geen verarming maar verrijking van onze hobby.  ;)

Groet, Rik

Het ene sluit het andere niet uit.




Deze werden alle twee met de hand gemaakt, niets machinaal.
Als modelbouwer heb gewoon de keuze, zolang je er lol aan beleefd.  :)
Toch raar dat we jarenlang tevreden zijn geweest met bouwdozen, desnoods wat "ge-kitbashed".
Dit is een niet eindigend proces van meer en meer. Waar eindigt die super-detaillering ? Met een deurbel met een naamplaatje dat alleen met een loupe te lezen is?

Versta me niet verkeerd: petje af voor het ontwerpen op de computer, dat is een kunst op zich, en dat bewonder ik, te meer omdat ik me er zelf niet op kan toeleggen.

Alberke

Ik heb spijtig genoeg maar één petje om af te doen ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D