Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rijhuisjes uit karton

Gestart door Val-Rikard, 12 november 2020, 19:46:48 PM

Val-Rikard

#120
Volgend project op het minibaantje, dit pakhuis.
Het laatste bouwproject voor ik aan het het landschap begin.
:P

 

evan

Zeer geslaagd Rik!  Ik hoor zo de geluiden van de bedrijvigheid binnen :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

Fraai, zeker met die deuren en de detaillering eromheen, je verwacht idd ervens een verdwaalde stoompluim ofzo ;)

SuSke

Knap werk Rik, sfeeervol gebouw wachtend op de duiven  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Wow Rik !
't Is dat je weet dat het om een model gaat, anders ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Pierre

Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter

Citaat van: Geert op 26 april 2021, 07:40:17 AM
Knap, ik ben fan  ;)
zijn er andere ? Zoiets daar kun je enkel je hoed voor afdoen !  ;)

gardevil

Rik,

twee vraagjes:
1) wat zijn de maten van je bakstenen2) hoe schilder je deze kartonnen huisjes, zonder dat ze kromtrekken en zonder dat de zwarte schroei lijnen de boel verzieken.

Overigens Top! werk.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Val-Rikard

#129
Citaat van: gardevil op 26 april 2021, 10:11:22 AM
Rik,

twee vraagjes:
1) wat zijn de maten van je bakstenen2) hoe schilder je deze kartonnen huisjes, zonder dat ze kromtrekken en zonder dat de zwarte schroei lijnen de boel verzieken.

Overigens Top! werk.

De teken afmetingen van de bakstenen zijn 2.25mm op 1.05mm na laseren zijn die in praktijk 2mm op 0.80mm. De tekenlijnen zijn namelijk de voegen en die zijn 0.25mm dik, de minimum diameter van de laser. Dat is in 1:87 een voeg van om en bij de 21mm. Dit is iets te breed maar accentueert de voegen hierdoor heel mooi. De gelaserde muurtjes worden bewerkt met een mengsel van houtlijm en water. Het mengsel mag niet te dik zijn en voldoende vloeibaar. Deze bewerking zorgt voor stevigheid ( steentjes die niet los komen ) het fixeert de zwarte schroeilijnen
en zorgt ervoor dat het karton de verf niet teveel opslorpt. De muren kleur ik met Burnd Sienna, de voegjes nadien met een wash van mat witte Humbrol verf nr.34. en white spirit.
Het is wel van belang het houtlijm mengsel goed te laten drogen. Na droging kan je gemakkelijk eventuele verbuigingen opnieuw in vorm brengen. Na montage vervormen ze nagenoeg niet meer.

Val-Rikard

#130
Hier zie je het muurtje die net zijn voegkleur heeft gekregen, een mengsel van witte Humbrol en white spirit.



Een uitvoerige beschrijving over de gebruikte technieken, tips en tricks komen zeker nog aan bod in Modelspoor magazine.
Normaal gezien zou er een" making of" komen over de bouw van het mini baantje waar ik aan bezig ben. De première van dat baantje is voorzien op de grote modelspoor expo in 2022.
Dat is natuurlijk nog lang wachten, indien ik de vraag krijg om over de bouw van gelaserde huisjes iets te schrijven kan het ook eerder zijn. De primeur is in elk geval voor ons lijfblad.
Op onderstaande afbeelding zie je het muurtje zoals die uit de laser komt.

 

gardevil

Rik,

bedankt ga deze methode eens proberen.
Steentjes zijn iets groter dan mijn probeersels en dat lijkt me duidelijk beter.

Had al een poging gedaan met Gesso om de boel te zekeren, maar ga de houtlijm methode eens proberen.


Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Val-Rikard

Citaat van: gardevil op 26 april 2021, 19:47:20 PM
Rik,

bedankt ga deze methode eens proberen.
Steentjes zijn iets groter dan mijn probeersels en dat lijkt me duidelijk beter.

Had al een poging gedaan met Gesso om de boel te zekeren, maar ga de houtlijm methode eens proberen.

Succes !!!

gardevil

Heb jouw werkwijze gevolgd en het resultaat bevalt me wel.

Een voorbeeldje van een gevel in houtkarton. (let niet op de fouten, heb een slecht stuk gebruikt om verf en kleur te testen)
2021-05-02_02-11-34 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Val-Rikard

#134
De drankhandel is af, nu nog een frietkot een bushok en daarna beginnen aan het landschap.
Tot slot kruiden we daarna het geheel nog wat bij met industriële details.