Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

voedingsadapter geeft te hoge spanning

Gestart door 59erke, 08 november 2020, 11:05:38 AM

59erke

Hey Iedereen, even een vraag in de groep gooien.

Onlangs heb ik enkele AC/DC adapter aangeschaft voor wat electronica toepassingen.

Bij het nameten van de spanning met de multimeter constateer ik dat beide adapters een hogere spanning meten dan aangegeven staat.
Zo meet ik telkens 2 a 3 volt meer dan de uitgangsspanning vermeld op de adapter. Is bijgevolg de adapter defect of is dit normaal ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Geert

Meet de spanning is als je deze belast (dat deze stroom levert), mogelijk zal dan de spanning wel juist zijn zoals opgegeven?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

voske

beste
zoals Geert zij is dit normaal de meeste adapters geven enkele volts meer maar eens belast zakt het als het precies moet zijn zult ge er een regulater  moeten tussen zeten die bestaan in verschillende voltages en verschillende ampérages
met vriendelijke groeten
Voske

Alberke

En ge hebt die in prijsklassen hé. Ik zie dat er nog steeds gemaakt worden met een transformator; meestal hebben die een regelbare uitgangsspanning; die zijn meestal niet te vertrouwen qua precisie.
Nu zijn de meeste met een omvormer, die zijn kleiner en lichter en zouden een juiste(re) uitgangsspanning moeten hebben.
Zoals hiervoor gezegd moet ge dat altijd meten met een belasting .
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D