soldeerbout doet het niet meer

Gestart door bumper, 02 november 2020, 13:48:32 PM

bumper

Gisteren enkele kleine dingen gesoldeerd en ondervonden dat het moeizaam ging.
Vanmorgen verder willen doen maar het werkte van geen meter. Er was geen of bijna geen warmte overdracht meer. Bout wordt echter goed warm.
Bij nazicht bleek de punt bedekt te zijn met een roestachtige laag die noch droog noch met een licht vochtige doek te verwijderen is.
Op het internet wat opzoekwerk verricht, maar daar zijn zoveel meningen en dito middeltjes te vinden dat je niet weet wat nu de juiste toedracht en of oplossing is.
Iemand hier ervaring mee?
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Probeer eens met een stalen pannenspons. Anders zal je een nieuwe punt moeten aanschaffen.

Rangeerduivel

#2
Idd zoals klaas zegt, met een licht schurend iets de vuile laag verwijderen.
Een regelbare soldeerbout is meestal ook voorzien van een afneembare punt die gemakkelijk te vervangen/nabestellen is.
Het kan ook het kontaktoppervlak tussen punt en weerstand zijn.
Bij de meeste (goedkopere) modellen is dat gezekerd met een schroefje.
Even losmaken en opkuisen met staalwol.
Meest drastisch is de boutpunt wat bijwerken op een fijne slijpsteen.
Dat is niet verloren want als het dan nog niet gaat is de oorzaak de weerstand die te weinig warmte geeft en ben je alsnog aan een nieuwe toe.
Als het wel lukt ben je gered door enkel de stift te vervangen, dus het hindert niet als de stift dan bloot koper is om in de kliko te gooien! ;D...
Trouwens, je vertint die automatisch terug wijl je aan 't solderen bent...

;)
TIP; Behalve een natte spons die je steeds voorhanden moet hebben om de boutpunt aan af te kuisen (wacht daarmee niet te lang) is het handig de punt af en toe door een stuk karton te stampen, dat kuist ook zeer goed

Dreha

Normaal mag je de punt van een soldeerbout niet vijlen of zo. Deze is immers gecoat met een speciale legering om oxidatie te voorkomen.
Dus als je deze niet proper krijgt aan een vochtig sponsje (al dan niet met een beetje soldeervet/vloeimiddel) dan is deze beschermde laag waarschijnlijk weg of zwaar beschadigd en dien je een nieuwe punt te kopen.
Als je de punt toch vijlt zal hij zeer snel terug oxideren en uiteindelijk snel volledig weg zijn. 

Klaas Zondervan

De coating op de punt is niet om oxidatie te voorkomen. Soldeerpunten zijn bijna altijd van koper en koper lost op in vloeibaar soldeer. Daarom zit er een coating op die voorkomt dat soldeer in direct contact komt met het koper.
Als de coating eenmaal is doorbroken dan is het ook snel met de punt gedaan. Daarom altijd zo voorzichtig mogelijk schoonmaken, dus niet met schuurpapier en zeker niet met een vijl.

raf

ik heb een speciaal messing sponsje om de punt proper te maken
daarna speciale pasta er overheen en de punt is weer klaar voor de volgende dag
het probleem is dat de "meeste"na het solderen gewoon de soldeerbout in de houder pleuren zonder hem proper te maken en dan krijg je dus dat probleem



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 november 2020, 15:58:27 PM
Als de coating eenmaal is doorbroken dan is het ook snel met de punt gedaan. Daarom altijd zo voorzichtig mogelijk schoonmaken, dus niet met schuurpapier en zeker niet met een vijl.

Da's een vicieuze cirkel hé Klaas,
Ik gaf die oplossing om te testen of de weerstand al dan niet nog genoeg geeft, als die het begeven heeft ben je zoizo aan een nieuwe 'torge' toe en dan maakt weinig uit of de punt nog gaaf is al dan niet.
Kom je tot de bevinding dat het enkel de punt was en niet de weerstand die defect is, dan  vervang je die punt door een nieuwe...logisch toch...?

;)

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 november 2020, 15:58:27 PM
De coating op de punt is niet om oxidatie te voorkomen. Soldeerpunten zijn bijna altijd van koper en koper lost op in vloeibaar soldeer.

Dat kan ook het probleem zijn. Heb dat vroeger met mijn Ersa gehad. Eigenlijk heb je geen punt meer, maar is door een klein gaatje in de coating het hele binnenste van de punt opgelost. En dan krijg je uiteraard geen warmte meer naar je punt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Ik heb de punt met stevig karton en een zeer fijn inox gaasje proper gekregen. Was beter maar niet wat het moest zijn.
Bout laten afkoelen en de punt stift gedemonteerd. Deze stift (het gedeelte dat in de weerstand steekt) is voorzien van een aluminium achtige coating. Deze was voor de helft volledig verschilferd. Alle schilfers verwijderd. De staaf opgeschuurd om zeker te zijn dat alle losse of half losse schilfers eraf zijn en terug gemonteerd. Bout werkt terug goed, maar toch niet 100%. Vraag is : wat is de functie van die laag? en hoe ver is de punt van zijn einde verwijderd?
Maar ik zal voor de zekerheid toch maar een nieuwe punt bestellen.
Voor de volledigheid, mijn eenvoudig soldeerstation is van Basetech gekocht bij conrad.
Ludo.
 

krispy

die laag ( legering ) is eigenlijk voor de oxidatie van het intern koper tegen te gaan , maarja na een tijdje komt die bij veelvuldig gebruik stillekes los en krijgt ge u probleem
je kan hiermee nu verder , maar een nieuwe stift zit er wel aan te komen , je gaat zien dat het een verschil van warmte overdracht gaat zijn
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m