Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

BROSSEL 4618 PIKO

Gestart door Chevalier21, 01 november 2020, 17:51:57 PM

Chevalier21

Ik heb de twee onderwerpen gelezen die te maken hebben met de Piko 553-motorwagen (die ik niet heb) en die sommige modelbouwers in zijn degelijke versie teleurstelt.
Persoonlijk vind ik dat het geluid van de Piko motorwagen, met nummer 4618, goed is, en dat de accessoiregeluiden, handrem, deuropening etc. erg goed zijn
Het starten van de motor lijkt mij correct, het is mogelijk daarna is het poortje een beetje, wanneer men accelereert en op kruissnelheid.
Maar over het algemeen ben ik er best tevreden mee, hoewel we altijd dingen kunnen verbeteren
In de bijlage een filmpje, op youtube over deze 4618

Je moet natuurlijk op de link klikken om de film te bekijken.

https://youtu.be/_5_Qr9gwyKg

Goed zicht.

Photo in bijlaag
Brossel 4618 PIKO by Jean-Louis CHEVALIER, sur Flickr

nmbssncb

Ik heb de Piko 52784, de 3-rail uitvoering zonder geluid.
Dit model is geleverd met een Piko 56401 Multiprotocol SmartDecoder 4.1 PluX22.

In mijn ECoS II staat DCC / RailCom als 1ste protocol ingesteld maar niettemin wordt de Brossel als M4/mfx aangemeld.
Ik kan de Brossel aanmelden in DCC wanneer ik het vinkje weghaal bij M4/mfx in de ECoS II configuratie.  Maar wanneer ik vinkje weer terugzet, dan wordt de Brossel opnieuw aangemeld met M4/mfx en regaeert niet meer op DCC.

Ik heb geprobeerd met CV47 om het M4/mfx protocol uit te zetten in de decoder.  Maar helaas dat kan niet met de ECoS II of met de ESU LokProgrammer.  Wel kunnen de CV's uitgelezen worden, maar overschrijven lukt niet.  Dit kan waarschijnlijk uitsluitend met het Piko programmeerapparaat.

Wellicht haal ik de Piko decoder eruit en vervang ik hem door ESU Loksound 5, tenminste als er ruimte is voor een luidspreker...


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Sicco

Wat is er dan dat sommigen teleurstelt aan de 553?
Enige (niet onbelangrijke) punt van kritiek op de 553 met sound is dat het geluid van de verkeerde motor is, van de GM-motor is de 46 en dus niet van de Brossel-motor

ACFI

Willy,

ik heb een andere versie van de brossel, AC met sound, daar kan ik me dit fenomeen niet herinneren. Ik heb ze wel enkel op het programmeerspoor gezet van de Ecos II.

ACFI.

nmbssncb

Steven,


Rijdt jouw Brossel met M4/mfx of DCC?
En, indien DCC, heb jij CV 's kunnen overschrijven?

Piko's Technische Dienst mailde mij dat bij deze decoder het instellen van de protocollen gebeurd via CV12 en niet CV47.
CV47 heb ik gevonden in de CV lijst van de ESU LP/LS v5.0.  Blijkbaar is de gebruikte CV fabrikantsafhankelijk?!


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

ACFI

Willy,

ik heb twee brossels. De eerste had ik met M4 gedaan maar dan had ik niet alle geluiden. De tweede heb ik dadelijk in DCC gedaan en dan de eerste gewist en gestart met enkel DCC actief op de ECoS.

Ik heb enkel een ID toegekend. Ik heb geen andere CV veranderd. Ik heb dus ook niet actief de M4 functie van de decoder afgezet.

ACFI

gekendevent

#6
gevonden op een website aangaande de piko decoders :

Ik heb MFX uitgeschakeld (CV12, bit 5) en ook Railcom uitgeschakeld (CV29, bit 3)

0ok :

Attentie: Mocht uw modelbaan bestuurd worden met een DCC centrale (zoals b.v. Intellibox), dan is het aan te raden om de mfx-functie uit te schakelen. U doet dit, door CV 12 op waarde 4 in te stellen. 

De volledige van de sound maar geld ook voor de gewone :

http://piko-rus.com/db/piko-56405.pdf
oud gekende telefoon

nmbssncb

Niet meteen, maar ik ga nogmaals proberen de Piko decoder te programmeren met mijn ECoS II, want blijkbaar kan het wel ?!

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

gekendevent

nog ff inpikken hier voor info : kan op dit model de sound van dirk achtien gezet worden voor de reeks 553/554 ?
oud gekende telefoon

gekendevent

zojuist lang adres geprogrammeerd en lichten vernakkeld.Heeft iemand de basis config in CV waarden van deze decoder ?
Zoniet gaat hij in de verkoop voor 50 euro. Klote decoders van Piko en AC altijd verplicht. Zal rap een esu inzitten wat een degelijke decoder is om te programmeren.
oud gekende telefoon

gekendevent

#10
decoder eruit gegooid en esu ingestoken met sound dirk achtien.Super in dit model en nostalgisch het geluid te horen zoals ze in aalst vertrokken.
oud gekende telefoon