Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoorwerken Mol-Centrum

Gestart door ERVIN, 31 oktober 2020, 18:59:28 PM

ERVIN

Hier in Mol zijn grote werken aan de gang op dit moment , de drukst bereden spoorwegovergang van Mol en omstreken was dringend aan vervanging toe , dagelijks rijden hier honderden auto's en vrachtwagens over en door de zware erts en zandtreinen was die serieus verzakt.
Ook het spoor richting Hasselt is over enkele honderden meters volledig opgebroken. Ik sprak vandaag met iemand van Infrabel en die wist mij te vertellen dat ze dit stuk spoor gaan voorzien van een hoger spoorprofiel , men zou eind van volgend jaar meer goederentreinen vanuit Hasselt langs Mol willen laten rijden en daardoor moest er een hoger spoorprofiel geplaatst worden voor zware goederentreinen. Dit is de eerste keer dat ik daar iets van hoor , zijn er dan verschillende hoogtes van spoorprofielen??

Klaas Zondervan

Er zijn inderdaad meerdere railprofielen. Op deze wikipagina worden er enkele genoemd, maar er zijn er meer.

Rangeerduivel

De volgende zin in de link van Klaas legt het uit in een paar woorden;
Het deel tussen de kop en de voet is het lijf. Hoe hoger het lijf, hoe groter de draagkracht van de rail.
Dus voor lijnen waar veel zwaar vrachtvervoer over passeert zal ee hoger rail"lijf" vereist zijn...

;)

55erke


Leuk dat ze plannen hebben om meer goederentreinen langs
Mol te laten rijden. Kunnen we daar ook wat meer gaan spotten 😉

Groetjes


evan

Er zal inderdaad van 50 (kg/m) naar 60 opgeschaald worden.  Aan de overgang tussen de twee profielen kan je dat zien doordat er een speciaal tussenstuk wordt tussen gelast.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Bedankt voor de info mannen , dat weet ik dan ook weer.  ;)

Jurgen

Ik twijfel altijd of je het nu over je eigen modelbaan of de echte spoorweg hebt...  ::) :P

Zelfs wanneer je over Infrabel begint twijfel ik nog steeds...  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.