Houttrein Gouvy

Gestart door PeterVG, 31 oktober 2020, 12:49:01 PM

PeterVG

Tip voor een leuke trein op de Ardense modelbaan:
Het houttransport naar Gouvy. Van Gouvy verder over de industrielijn naar het industriepark van Bovigny.
Klant is Barthel Pauls welke boomstammen verwerkt.

Al enkele jaren spoort er af en toe een trein met boomstammen vanuit het buitenland via Montzen naar Gouvy. In het verleden heeft dit vervoer ook gereden vanuit Gent of Brussel waar het stamhout overgeladen werd van schepen op de trein.

Waarom de tip:
Omdat de Duitse rongenwagens welke in deze trein opgenomen zijn momenteel in uitverkoop aangeboden worden:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Rongenwagen/Liliput%2DL235240/nl/modell_219158.html

Zelf heb ik de lege trein vanuit Gouvy een keer voor de lens gehad. Naast de Duitse rongenwagens kan je de trein aanvullen met Belgische Eaos wagens. De Duitse rongenwagens kan je voorzien van gele accenten om helemaal juist te zitten.

7768 @ Nonceveux by Peter Van Gestel, on Flickr

Kortom een leuke bloktrein voor de Belgische modelbaan tijdperk V en VI.

evan

Toffe tip en leuke foto.  bedankt om dit te delen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG


svvander

Heel leuke tip! Als je er nog zulke hebt... we zien ze graag voorbijkomen  ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Peter, zouden de eerste wagens (Fas) ook gebruikt worden voor houttransport. Ik vermoed van niet, maar ik hoop van wel. Ze worden doorgaans gebruikt voor schroot.

PeterVG

Zeker Peter.
Deze samenstelling was vorig jaar een bloktrein.
Laurent Joseph heeft op zijn flickr pagina een foto van de beladen trein geplaatst.
Als je doorklikt op de foto zie je dat ook de bakwagens beladen zijn met boomstammen.

2833 lineas e47518 ligne 24 warsage 18 avril 2019 laurent joseph www wallorail be by Laurent Joseph, on Flickr