S88 sniffer - zelfbouwprojectje

Gestart door dani, 29 oktober 2020, 12:54:16 PM

dani

Omdat ik niet altijd vlak aan de centrale zit wanneer ik bezetmelders wil testen, heb ik een zelfbvouw  S88-sniffertje gebouwd op basis van een Adruino  chip, een display en wat componentjes.  (led-jes, weerstandjes en een rotary encoder knop).

De werking is vrij eenvoudig :

Mode 0 :  toont de actuele status van alle "banken"  (decoders van 16 kanalen)  1 voor 1  op bepaalde tussenpozen
Mode 1 :  idem maar scrollt niet automatisch, je kiest zelf welke bank je bekijkt  (met de draaiknop)
Mode 2 :  event viewer  die enkel het laatste event toont op het scherm
Mode 3 :  active only : toont alleen de huidige actieve kanalen
Mode 4 :  instellingen  voor volgende parameters :
     * cyclustijd  van auto scroll (hoe lang elke bank getoond wordt in mode 0)
     * cyclustijd  van polling      (hoe waak er gekeken wordt op elke ingang)
     * aantal banken (in te stellen van 1..32  (dus 32 x 16 = 512 adressen op de S88 bus)

groene Led =  power aan en geldige S88 impulsen op de bus aanwezig
blauwe led = activiteit op één of meerderr ingangen
rode led  = geen S88 signaal klok aanwezig

Een paar beelden zeggen meer dan woorden ....


























De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

knap gemaakt Dani.

Een gelijkaardig project ook ooit al eens gemaakt, maar dan voor het Arduino tijdperk.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

merci Geert.

En inderdaad om te kunnsn testen en "sniffen" zonder centrale heb ik een "add on" kastje gemaakt op een ATTiny85 die eigenlijk niets anders doet dan een klok signaal injecteren op de bus.    Zo kan ik simuleren zonder dat er een Ecos of zo moet in de buurt zijn.;     Ook handig om S88 decoder printjes    off line te testen of ze wel werken.
Alleen is dat extra projectje nu even buiten gebruik wegen opblazen van de IC en nog geen tijd gehad om een nieuwe te "branden".   Komt wel goed :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.