Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

detectie met TRCT5000L

Gestart door dani, 29 oktober 2020, 10:40:57 AM

dani

Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van de TRCT5000L  infrarood reflective sensor ?

Ik wil deze gaan gebruiken als melders op de treinbaan.
Er is de versie op een printje met opmamp/comparator voor instellen van de gevoelgheid en ook de "losse" component versie.
Ik heb een paar testjes gedaan met de "naakte" versie op een arduino  (die de signalen omzet naar S88)  en dat lijkt goed te werken op korte afstand  (bvb naast het spoor of in het spoorbed)

Maar...    is de daglicht-afscherming afdoende  ?  Ik zou graag "spookmeldingen" vermijden uiteraard.
Aangezien het vooral in schaduwstations gaat worden ingezet is er weinig 'sterk" invallend licht...

Het voordeel van de "comparator" op het printje is dat het 1/0 schakelt vanaf een bepaalde in te stellen afstand.
Anders heb je een soort van "analoog" signaal  .  Maar op de Arduino kan dat wel worden opgevangen en dan wordt het een pak goedkoper en simpeler.


de "detectiecel" zelf



het printje


de comparator (1  IC kan 4 sensoren behandelen)


het schema







Reakties, ervaring en suggesties zijn welkom !


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

yep ervaring mee wel met een ander type maar de functie is het zelfde
geeft een mooie puls naar de 0 volt

is in te stellen en geen invloed ondervonden van verlichting ;
eerder een probleem dat ik er eentje onder de baan heb zitten waar de hoogte een beetje aan de lage kant is en deze triggert soms wel eens zonder dat ik het wil
opgelost door een stukje zwart papier er boven te kleven
https://nl.aliexpress.com/item/4000284394553.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.334624475cLWTQ&algo_pvid=969a6661-3b74-4ed4-a48f-787b4f800b96&algo_expid=969a6661-3b74-4ed4-a48f-787b4f800b96-14&btsid=0b0a556716039653836255356e822a&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

ali linkje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Raf : ja zo heb ik er ook een aantal en die gebruiken aparte IR-led en detectie.  Die werken goed en leveren inderdaad een mooi switch punt naar massa.
Dat is echter niet de TCRT5000 en komt standaard met printje. (met darop de comparator die schakelt)

Het type waar ik het over heb is een licht andere variant, daarom dat ik de vraag even lanceerde.

Maar toch wel merci voor je heel snelle reaktie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

https://www.vishay.com/docs/83760/tcrt5000.pdf

Peak operating distance 2,5 mm. Lijkt me aan de krappe kant, Dani. ;)

Ik heb wel ervaring met een gemoduleerde lichtsluis die tot wel 3 meter werkt, maar die heeft ook last van daglicht.
Groet van Frank

Michiel

In verband met daglichtinvloed heeft Gerolf een goede 10 jaar geleden een methode gepubliceerd in MSM om de daglichtinvloed te neutraliseren. Ik geef het maar mee in het geval het nog niet gekend was.  ;)

http://meb.gerolf.be/sturing/control/nsluis.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Frank :   ik heb intussen getest en die 2,5 mm is  niet echt correct.    De "naked" sensor werkt ongeveer tot op 6 a 7 mm  (maar niet 100% nauwkeurig).      En met een wit vlakje gaat het vrij goed tot op 10 a 12 mm of daar in de buurt.   Dus inbouw in het railbed en een wit etiketje onderaan de lok, zou moeten werken. --->  moduleren is een mogelijke
oplossing maar ook niet full proof helaas.   Wel bedankt voor 't mee denken.

Michiel :  inderdaad dat had ik al gezien  een tijd je geleden.   Het verschil is dat hier zender en ontvanger  naast elkaar in de behuizing zitten en puur op reflectie werken, niet op onderbreken van de lichtstraal.    schakeltechnisch kan je dat makkelijk opvangen en is het eigenlijk hetzelfde als resultaat, maar  fysiek is een buisje gebruiken niet de beste oplossing want de detectie afstand met dit IR is heel gering.   Maar merci voor de tip !  was leuk om nog eens terug te lezen .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

hallo dani
ok een andere sensor en versterker ik heb deze redelijk lang getest en een wit vlakje is goed maar een alu stripje (alu plakband)doet het nog beter qua reflectie

deze hebben wel een iets langere afstand dat ze kunnen meten en daar zit bij mij het probleem met die onder de grond ingebouwde zeg maar ;die kijkt soms tegen het plafond
ik ga deze nog vervangen door een zelfde maar met een multy turn pot meter zodat ik iets meer te regelen heb
ik gebruik deze sensoren namelijk om de aanvang van de stop sectie te detecteren
daardoor word heel de sectie rem sectie en maakt het niet uit waar de loc staat
aan de perrons gebruik ik deze om juist aan het perron te stoppen

gr raf 

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Mij lijkt het dat je het concept van mijn schakelingetje kan updaten met bvb een arduino
  eventuele met een comparator / schmidt-trigger om de gevoeligheid te regelen
Een IR-reflector zal naar mijn idee trouwens minder last hebben van (dag)licht, eerder van warmtebronnen

Reflecteren: heb je voor IR een wit vlak nodig? Zwart absorbeert misschien wel ...
Om de afstand te overbruggen kan je de reflector misschien naast het spoor plaatsen,
  en van dichtbij laten kijken naar de zijkant van de trein ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

dat laatste was initieel de bedoeling Gerolf, zeker in de schaduwstations.
thanks voor de tip

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dan kun je beter de sensor splitsen en als poort gebruiken want ik heb het geprobeerd met reflectie en dat ging ook niet altijd goed alweer door de kleuren van de treinen

bij mij was het wel belangrijk dat het schakel punt juist lag om de abc diode's te laten inschakelen om te remmen ;en op tijd stop te komen voor het sein

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Frank_N

#10
Dit werkt bij mij foutloos:



Een brug over de sporen met daarop de zender, bij "B" kun je nog net de ontvanger zien. de "zichtlijn" is ongeveer 60 graden zodat
je altijd een goed signaal hebt ook als er een ruimte tussen twee wagentjes is.
Groet van Frank

Dirkh

Waarom geen ISF471 gebruiken samen met de juiste Led werkt dat perfect als lichtsluis, ik vermoed dat het ook te gebruiken is om via reflectie te detecteren, dat heb ik nog niet getest maar een afstand van 10-15 cm is geen probleem om detectie te doen.
En het probleem van daglicht of kunstlicht is ineens opgelost er zit al een filtercircuit in.
Ik wil het wel eens proberen maar dan moet je even geduld hebben.

dani

merci voor al de tips  mannen.  Ik kan er mee aan de slag.

-->  Frank :  zo een "portaaltje" heb ik ook al getest en dat werkt inderdaad vrij goed.  Alleen heb ik "pukkels" in de baan  (3rail) dus fysisch iets lastiger om in te bouwen en af te regelen, maar het werkt idd wel.
-->  Raf :   een poortje of portaaltje (zie hierboven) werkt idd goed, en heb ik zelfs al toegepast bij mijn traject-snelheidsmeter.  Maar dit specifiek type  diode en detector  werkt op heel korte afstand op de reflectie, ik ben niet zeker of die ook op grotere afstand gaan werken  (minstens 5 cm).  ZOu ik moeten testen   
--> Dirk : van een ISF471 vind ik weinig terug, en  wat kost die ?   Bij COnrad zie ik 'm voor 3,60 € per stuk.        De dingetjes die ik gebruik kosten me 20 cent per stuk.  OK, een stuk minder bedrijfszeker dat is een feit !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

#13
Danny sorry type fout is471f is de juiste nummer.
Ja ze zijn iets duurder, bij ali 12€ voor 10 stuks. De Leds LD274 aan 1.5€ voor 10 stuks.
Dus per circuit 1.35 €.
Voordeel, direct een digitaal signaal enkel spanning eraan.

Hier een link naar een voorbeeld , die spreekt van 4-9 inches detectie range.
https://www.instructables.com/A-very-simple-proximity-detector/

raf

dani ik heb die ik voorgesteld heb bij in de baan zitten hoor
ik heb wel K rails en ik moet wel een klein stukje van de midden geleider weg frezen omdat de leds er anders niet tussen gaan

hier zie je ze zitten en er zitten er zo een 40 tal reeds in de baan verwerkt
ja ik heb veel blokken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.