Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

detectie met TRCT5000L

Gestart door dani, 29 oktober 2020, 10:40:57 AM

dani

--> Dirk : bedfankt voor de update en de links !  Ga ik toch eens bekijken
--> Raf :   het kan inderdaad  met K rails, maar ik denk ook met C rails en met wat extra freeswerk ook in M-rails volgens mij.  Gewoon even puzzelen waar je uit komt  :)    En btw,  40 stuks dat valt nog mee toch ?    "veel blokken "is relatief natuurlijk, hangt er van af hoe je baan opgedeeld is en hoe "fijn" we wil gaan sturen.   Ik kom ommenteel al rond de 130  detectiepunten met hetgeen ik al heb ingetekend en dat is ongeveer 2/3 van mijn baan. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ik heb maar 1 sensor per blok dus ik heb nu reeds 40 blokken en dan moet ik nog aan een station en twee schaduw stations beginnen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

intussen is de lading  materiaal binnen   (sensoren en de 100 stuks LM324  IC'tjes voor gebruik als comparator)
Even snel een 3D printje gemaakt in heel ruwe kwaliteti, het is toch maar een houdertje.

Zo ziet het er voorlopig uit.








Vorlopig zit de 220 Ohm weerstand achteraan aan het paaltje, maar ik denk dat ik die (met de 10K pull-up voor de sensor) ga onder de baan of naast het paaltje op de grondplaat bevestigen.  Dan kunnen de 3 dunne draadjes makkelijk in het daarvoor voorziene gleufje achteraan het paaltje en is het geheel een stuk slanker om tussen 2 opstelsporen te prikken in een schaduwstation..


Ik hoop eerstdaags te kunnen testen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani is een smd weerstand geen optie ??
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

SMD is inderdaad een mogelijkheid, Raf.   Daar heb ik ook zitten aan denken, maar ik ben niet zo handig met die kleine ondingetjes vrees ik.

Nu is het concept dat ik de 3 draadjes gewoon naar onder breng, en dan onder de plank een stekkertje voorzie met daarop de weerstandjes.
Zo kan ik moduletjes makkelijk vervangen bij problemen.    Stekkertje los, paaltje uit, nieuw paaltje, stekkertje in...

Het stekkertje zelf zal 4-polig worden, om zeker te zijn dat het juist geplugd wordt en de +/- aansluiting niet verwisseld kan worden.

pin 1 :  massa van de 5V ringleiding
pin 2 :  positieve van de 5V  ringleiding
pin 3 : niet gebruikt  (marker pin)
pin 4 : signaal draad naar de S88 module


De 150 ..  220 Ohm weerstand voor de IR-LED gaat dan vanaf pin 2 naar de sensor
De 10 kOhm pullup weerstand  voor de fototransistor komt tussen pin 2 en pin 4 op de stekker
De kathode van de diode en de emitter van de transistor  komen samen op pin 1 van de stekker (worden op de sensor verbonden dus maar 1 draadje)



SMD zou inderdaad wel compacter zijn.   Als ik door mijn voorraad gewone weerstandjes heen ben   (ong zowat 500 stuks van elk)  toch eens proberen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ik gebruik tegenwoordig ook stekkers.
Al zijn die van mij meestal 3 polig en meer (tot 10 polig).
Stekker rijen zijn handig want als je in die vrouwelijke niet gebruikte stekker een pennetje steekt kun je ze niet verkeerd aan sluiten .
Er zijn zelfs plastieken pennetjes voor.
ik heb zo een tang gekocht om de stekkerpennen er op te krimpen

nu ik ze heb vraag ik me af hoe ik ooit zonder heb gekund
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

dat lijkt me aan gewone tang om schuifklemmetjes te knijpen, Raf.
Bedoel je deze :   (die heb ik ook en is best handig)


Ik gebruik voor dit nu voorlopig kleine stekkertjes  die je "per meter" kan kopen en zelf op aantal knippen.
Dat ziet er dan zo uit  (prototype enkel voor testen.  de uiteindelijke versie wordt in krimpkous gestoken)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Nee de tang die ik heb is voor dupont stekkers te krimpen .

Doosje met stekkers er bij had ik eerst gekocht maar ik heb die van 10 pens extra los er bij gekocht .

Ik gebruik dus die print connecotors ook maar zoals ik reeds zei ;Ik laat die ene pen zitten en blokkeer de andere kant die je er op steekt met een pennetje ;Zoals jij het doet kun je nog steeds de stekker verkeerd om steken .
Met die geblokkeerde pen in de vrouwelijke stekker kun je die dus niet in verkeerd steken.
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ah ja , zo een tang bedoel je .   Heel handig inderdaad.

En ja, op mijn manier kan  je je nog vergissen, maar in dit geval is dat niet erg,  je gaat alleen geen signaal hebben maar je kan niks opblazen door verkeerd ompolen :) :) :)

Het idee van jou om een gaatje dicht te stoppen ga ik zeker gebruiken, mss in combinatie met het verwijderen van het pinnetje .  Bedankt voor de toelichting
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een paar uurtjes  3D printen, bestukken, pootjes knippen, draadjes solderen, vastlijmen en testen...
16 stuks klaar ...












Nu nog een snelle testopstelling maken met een (Arduino based) S88 module en de  Ecos.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En om te verifiëren dat deze allemaal correct gesoldeerd zijn en werken, heb ik dan op een stuk gaatjes print een simpel testertje gemaakt met een LM324 IC'the   (allee, 1/4 ervan, 1 enkele opamp/comparator schakeling).

**  voeding van  5V via een USB stekkertje.  -->  dat maakt de tester  "mobiel" om ook bvb met een USB powerbank te gebruiken "in the field"
**  3 krokodil klemmetjes op draadjes :  1 naar de GND,   1 naar de IR diode en 1 naar  de IR fototransistor
**  een 10K potmetertje om de gevoeligheid af te stellen   (optioneel, maar toch bij gevoegd, je weet nooit)

De rode LED geeft aan dat er 5V aanwezig is
De witte LED gaat aan wanneer  de lichtsluis effectief schakelt (en er dus "iets" aanwezig is)

Zo simpel kan het soms zijn.   Ook de nog te maken poortjes kunnen in de toekomst dus snel getest worden.
En ook wanneer er twijfel is over de polariteit van de componenten  (soms zijn ie tijdens transport of opslag verdraaid in het houdertje) kan ik dat snel meten.


Geen aanwezigheid


Wel aanwezigheid



Test filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=bEZQrLTY9TU
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.