Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ronald bouwt een echte Micro Layout!

Gestart door Ronald, 28 oktober 2020, 23:13:48 PM

Ronald

Dank mannen! :) Ja, de bak is eignelijk nog best groot, en ik moet nog wennen aan de "look" ervan. Komt een beetje door de wat bredere onderfries dat het anders lijkt. Ik laat het wel zo, denk dat als het geheel in de verf staat het heel anders gaat lijken.

Flex is inmiddels binnen dus morgenmiddag rail leggen!

755philippe

Mooi werk dat je daar levert Ronald. Ik volg het.
Na de coronacrisis  >:( [size=78%] hopelijk een tentoonstelling[/size] ;) [/size][size=78%] met jou project. Aangezien de cijfers vd corona niet erg positief worden zou ik zeggen dat je je niet moet haasten want er is geen tijdsdruk om het voor mekaar te krijgen. Goed bezig man en hop naar de volgende update.[/size]
Mvg


755philippe

Ronald

Dank je :) Ja, ik hoop ook wel weer op een showtje hier of daar.... begin het wel te missen. Het zal best goed komen maar we zullen idd nog even geduld moeten hebben.

Zo, dadelijk even wat stoelen ophalen. En nog net even snel de eerste stukken flex ruw op maat gemaakt. Had er 4 gekocht bij de engelsmodelspoorshop (https://www.engelsmodelspoor.shop/). Flex is iets duurder maar daarvoor geen verzendkosten. En nog belangrijker, hij had ze in voorraad, Peco is toch door de Corona wat problematisch momenteel.

De flexen + raillasjes:

20201029_231459 by Ronald Halma, on Flickr

En de eerste stukken ruw op maat:

20201030_085856 by Ronald Halma, on Flickr

Totale plan/bouwtijd tot nu: 8.5 uur.
Totale kosten:  € 89,-

Later!

Ronald

Zo, weer een kleine update. Ben begonnen met rails leggen, en wel met het rechtse wissel en het stuk spoor dat er uit voort komt. De bielzen daarvan wil ik wat verder uit elkaar hebben dus die allemaal doorgeslepen aan de onderkant:

20201030_132038 by Ronald Halma, on Flickr

Ik lijm de rails vast met polymeerlijm en schroef ze vast totdat de lijm droog is. Doe ik met deze schroefjes en plaatjes:

20201030_133034 by Ronald Halma, on Flickr

Eerst het wissel gelegd:

20201030_134437 by Ronald Halma, on Flickr

Ik gebruik geen isolatielasjes, als alles ligt slijp ik de plekken door die dat nodig hebben.
Het aanliggende spoor gelegd, gelijmd en geschroefd:

20201030_135853 by Ronald Halma, on Flickr

En het spoor achter. Er lijkt een knikje in te zitten maar ik verzeker jullie dat dit vertekend beeld is van waarschijnlijk de camera:

20201030_141012 by Ronald Halma, on Flickr

De Peco lasjes gaan per 2, even doorbreken en de randjes bijwerken op het slijpschijfje:

20201030_144242 by Ronald Halma, on Flickr

Het stukje spoor gemaakt tussen de beide wissels. Het is niet heel veel dus erg teer:

20201030_144340 by Ronald Halma, on Flickr

Voor de draden van de puntstukken had ik gisteren al gaatjes geboord, nu het wissel gelegd in de lijm en vastgeschroefd:

20201030_150440 by Ronald Halma, on Flickr
.
En zo zit Ronald te klooien :) :

20201030_150725 by Ronald Halma, on Flickr

Bedrading soldeer ik straks niet onder de rail maar deels gewoon aan de zijkant. Vind ik gemakkelijker in dit geval en het legt nu wat sneller en gemakkelijker. En heel veel bedrading komt er niet aan.

Totale plan/bouwtijd tot nu: 9.5 uur.
Totale kosten:  € 89,-

Later!

steamdriven

Wat een snelheid!
Dat moet toch niet af tegen volgende maandag?  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

DFS

Indrukwekkende snelheid hier! Ik volg ook.

Ik had zelf een micro baantje ontworpen voor de mini baantjes wedstrijd, het zal nog een jaar of 2 langer in de kast moeten staan...

Ronald

Citaat van: steamdriven op 30 oktober 2020, 16:54:09 PM
Wat een snelheid!
Dat moet toch niet af tegen volgende maandag?  ;)

Nou....... Nee hoor ;)

Citaat van: DFS op 30 oktober 2020, 18:44:39 PM
Indrukwekkende snelheid hier! Ik volg ook.

Dank je!

Ronald

Gisteravond nog even wat gedaan. Zijspoor gelegd volgens de bekende procedure:

20201030_161459 by Ronald Halma, on Flickr

Even een sector-plate spoortje op maat gemaakt om de uitlijning te controleren:

20201030_220757 by Ronald Halma, on Flickr

Korte stukje daar naartoe gelegd:

20201030_221149 by Ronald Halma, on Flickr

En het open stukje opgevuld met een losse biels:

20201030_221340 by Ronald Halma, on Flickr

Ga nu eerst de schuif- en sectorplate maken voordat het laatste stukje spoor gelegd wordt. Dan lijnt het straks allemaal mooi uit met elkaar.

Totale plan/bouwtijd tot nu: 10 uur.
Totale kosten:  € 89,-

Later!

Ronald

Zo, een grote zaterdagavond update! Ik ben vanmiddag lekker bezig geweest vind ik, en weer lekker opgeschoten. Eerst rechts de sectorplate op maat gemaakt, schroefje erdoor, passen en meten en plaatsen. Tussen plaat en module zit een ringetje net als die er voor ligt:

20201031_140046 by Ronald Halma, on Flickr

Als bediening heb ik bij de plaatselijke fietsenmaker een aantal spaken gehaald om als bediening te dienen voor de sectorplate, schuif en de wissels. Dus eentje gepakt en gepast:

20201031_140204 by Ronald Halma, on Flickr

De spaak:

20201031_140212 by Ronald Halma, on Flickr

Afgetekende sleuf eruit gefreesd, kopje van de spaak eraf geslepen, gaatje in de sectorplate en zo zit het dan:

20201031_140838 by Ronald Halma, on Flickr

Daar bovenop een blokje om een en ander op de plek te houden:

20201031_141354 by Ronald Halma, on Flickr

Totaalplaatje:

20201031_141738 by Ronald Halma, on Flickr

Daar het op maat gemaakte stukje rail gelijmd en tijdelijk gefixeerd met schroeven en plaatjes:

20201031_142553 by Ronald Halma, on Flickr

De schuifplaat.... ik had de rail al vastgemaakt, en daar moesten nog wel 2 sleufjes in. Eerst links:

20201031_145116 by Ronald Halma, on Flickr

Gat geboord onder de rail door:

20201031_151033 by Ronald Halma, on Flickr

En geprepareerde spaak er in:

20201031_145340 by Ronald Halma, on Flickr

Rechts net zo, boor er onder:

20201031_151053 by Ronald Halma, on Flickr

20201031_151124 by Ronald Halma, on Flickr

En afgeslepen omdat ze nogal ver uitstaken en ik er al een keer of wat bijna achter was blijven hangen. Alleen.... te kort afgeslepen  ::) Dus moest ik 2 nieuwe maken, echter gingen die er zo niet in vanwege de al opgelijmde en gespijkerde blokjes. Dus 2 nieuwe gepakt:

20201031_151344 by Ronald Halma, on Flickr

Plaat en spaken geprepareerd:

20201031_151716 by Ronald Halma, on Flickr

Toch 2 gaten moeten maken in de achterwand om daar eerst de spaken doorheen te steken en terug onder de rails door te halen:

20201031_155003 by Ronald Halma, on Flickr

20201031_155013 by Ronald Halma, on Flickr

En weer op hun plek:

20201031_155133 by Ronald Halma, on Flickr

Gaten in de achterwand maak ik weer netjes dicht.
En zo eind van de middag was ik alweer mooi ver en stond een en ander te drogen:

20201031_161239 by Ronald Halma, on Flickr

Plaat links inmiddels voorzien van een stuk spoor:

20201031_161244 by Ronald Halma, on Flickr

Plaat rechts:

20201031_161246 by Ronald Halma, on Flickr

En het andere stukje spoor vastgelegd en uitgericht op de sectorplate:

20201031_162624 by Ronald Halma, on Flickr

Via MP een lokmaus setje gescoord:

20201030_150421 by Ronald Halma, on Flickr

Die komt er vast ingebouwd zodat ik nooit apart hoef te slepen met een aparte centrale. Het ding was € 30,- compleet ex verzending dus een echte aderlating was dit niet  ;D

De trafo in het midden, mooi uitgebalanceerd qua gewicht:

20201031_181805 by Ronald Halma, on Flickr

En even passen en meten, en dan komt de versterker zo te zitten. Een stukje achterwand gaat er nog uit. Voor de versterker maak ik een houten kastje waar hij in blijft zitten:

20201031_182008 by Ronald Halma, on Flickr

En de stand van zaken vanavond; overzicht zonder frontplaat:

20201031_182516 by Ronald Halma, on Flickr

20201031_182522 by Ronald Halma, on Flickr

En met frontplaat inclusief de gaten voor de bedieningen van de beide plates:

20201031_205657 by Ronald Halma, on Flickr

20201031_205712 by Ronald Halma, on Flickr

Het rails leggen is nu afgerond. Volgende stappen gaan de bedrading worden en de wisselbedieningen, ook met de fietsspaken. Die zullen ook voorzien worden van schakelaars om de puntstukken om te schakelen in polariteit als de wissels omgelegd worden. Dit zal de bedrijfszekerheid van dit baantje sterk verbeteren.
Technisch zal ik het zo maken dat er ook analoog gereden kan worden. Daarvoor deze komende week nog wat dingetjes bestellen. Een en ander zal middels een controlepaneel aan de voorkant bediend kunnen worden.
De bediening van de linker schuif is wat lastig nu omdat je beide spaken tegelijk moet bedienen. Ik maak hier straks als alles zover afgewerkt is een houder tussen + knoppen en dat zal het geheel gemakkelijker bewogen kunnen worden.

Tot zover ben ik erg tevreden!

Totale plan/bouwtijd tot nu: 13 uur.
Totale kosten:  € 119,-

Later!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald


just4fun

Ook nieuwsgierig aan het volgen van hieruit.
Paul

mahtoska1


Luc

Oufti!

Ronald

Dank mannen!

Zo, vanmiddag na de F1 nog even het middenstuk voorzien van voedingsdraadjes. Daarvoor 7 setjes in 2 kleuren voorbereid:

20201101_155852 by Ronald Halma, on Flickr

Vooraf gaatjes geboord van 3mm. De eerste draden aan de rail:

20201101_155855 by Ronald Halma, on Flickr

En die door de gaten naar onderen geleid. Solderen gebeurd met de Conrad en die doet het prima:

20201101_155858 by Ronald Halma, on Flickr

Alles zit er aan:

20201101_162030 by Ronald Halma, on Flickr

En zit netjes aan de onderkant:

20201101_174437 by Ronald Halma, on Flickr

Komende dagen alles aan elkaar koppelen zodat er alvast kan worden proefgereden!

Totale plan/bouwtijd tot nu: 13 uur.
Totale kosten:  € 119,-

Later!