spoorplan digitaliseren met RocRail

Gestart door dani, 26 oktober 2020, 12:03:22 PM

dani

Ik ben dit weekend EINDELIJK eens begonnen met het in  RocRail tekenen van mijn sporen plan van de H0 baan  .
Er zijn al heel wat vragen naar boven gekomen, en ik besefte dat het niet gemakkelijk is om alles correct te gaan invoeren.

Ik ga proberen naarmate de teken activiteiten vorderen,  hier wat overzicht te posten.
Het geeft meteen ook een beeld van de baan en de verschillende rij mogelijkheden.

De standaard componenten (ook draaischijf en schiuifBühne) lukken wel goed, maar vooral de technische zelfbouw projecten leveren wat problemen  om ze correct in het baanplan te plakken.   Bvb  zo heeft de "treinlift" 7 niveaus  met elk 2 sporen en enkel de 2 bovenste sporen kunnen doorgang verschaffen van het onderste liveau (niveau 0 op de baan) naar het hoo gelegen sub-gedeelte en enkel als de lift op hoogste stand staat.   Dus dat zal even puzzelen worden met blokken, rijwegen en automatisering.   De aansturing gebeurt met Arduino dus daar ga ik een DCC  interface moeten voorzien.   Maar dat komt wel goed.

Een ander struikelblok is het "manuele invoegpunt" waar ik  een aantal "losse" sporen in bakjes (modules)  kan invoegen in de baan of gebruiken op complete treinen uit de baan te halen.   Dat zal dan "klikwerk" worden  opde pc als ik een trein toevoeg of verwijder.

En tot slot is er ook nog de "paternosterkast"  die een beetje gelijkaardig is als de lift , maar die is nog niet af en zal een hoofdstuk apart worden...

Sowieso zullen er meerdere schermen nodig zijn  voor alle zones...
- BahnWerk met draaischijf
- Onderhoudsstelle met schuifbuhne
- meerdere schaduwstations
- paradesporen
- rangeerterrein en kopstation
- ...; etc



Wordt vervolgd.....
(pics coming soon)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Ik volg je Dani, was op dit eigenste moment ook bezig Rocrail te doorgronden voor mijn toepassingen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Al even enkele stukjes van het vrij uitgebreide baanplan.
Er zullen zeker nog veeeeeel beginnersfouten in zitten, daar ben ik zeker van !

Het past allemaal in elkaar met "connectors"...   daar benik nog aan het puzzelen.
De fysieke baan ligt er al zo goed als helemaal, maar het  prentje in RocRail klopt nog niet totaal.














De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.