Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ETAT

Gestart door Frank_N, 19 oktober 2006, 19:17:20 PM

Frank_N

In mijn bezit heb ik een groene stoomlok model met windleiplaten van Arnold met een "Pacific" as indeling. :p Ik geloof dat dat: 2-C1-2-2 heet in vakjargon. Het model is op schaal te lang. Verder mooi gebouwd en afgewerkt.  
Overigens noemen de Duitsers een vergelijkbare lok een "S3/6" of indien ik me niet vergis BR 18 . Na een speurtocht op internet kwam ik erachter dat dit zeer waarschijnlijk een belgiesche lokomotief moet wezen, van een vroege private (ETAT) maatschapij. Weet iemand iets hierover ? ? aanvankelijk dacht ik dat ETAT een Franse maatschapij moest wezen. Mogelijk hoort deze vraag bij grootbedrijf thuis, waarvoor sorry :I Dank u alvast voor reacties.
Frank
Groet van Frank

matti

ModelspoorfaN, De Bayerse S3/6 of Br18 heeft inderdaad in Belgi? gereden. Met de duitse herstelbetaling van na de 1ste wereld oorlog kwamen er 3 zulke locs in de rangen van de Etat Belge, de voorloper van de NMBS. Deze locs deden slechts enkele jaren dienst en werden nooit van een Belgische kleurstelling of nummers voorzien. Eer bestaan 2 modellen (in Ho, van N-schaal weet ik het niet)van deze locs in Belgische dienst, een van Marklin in de Etet Belge kleurstelling (bruin) en met de nummers die de locs hadden moeten krijgen als ze in dienst waren gebleven (verkeerd dus)en een van Rivarossi. Deze draagt de Bayerse kleurstelling, zonder opschriften van deze maatschappij, maar wel nog de originele nummers die ook op de rookkastdeur en ascheraan op de tender werden aangebracht in het wit door de Etat Belge. De beschrijving van uw model echter komt niet overeen met de "Belgische" uitvoering van deze locs. Mijn vermoeden is dat uw N model van Arnold een Franse uitvoering is (ook zij kregen Duiste locs na WOI). De franse staatsspoorwegen noemden vroegen ETAT voor het SNCF werd .

Frank_N

Hartelijk dank voor je uitleg [:)] Wel vraag ik me af waarom dit sucsesvol ontwerp niet zolang heeft gereden. Verder weet ik nog dat ene Franse meneer Andre Chapelon dit ontwerp heeft opgewaardeert. Onder meer om stoomloks ook fatsoelijk achteruit te kunnen laten rijden. Hij wist ook de aandrijving (stoomverdeling) te optimaliseren.

Ik heb U (hopelijk niet ongepast) een foto van de lok gemailt.
Groet van Frank.
Groet van Frank

guy holbrecht

Frank,

Dat dit model niet zo lang gereden heeft, is niet uitzonderlijk. Er waren immers maar drie exemplaren en daarvoor een voorraad onderdelen opbouwen met daarbij de technische know how voor het onderhoud is een kostelijke zaak. Bovendien heeft de Etat Belge gekozen om, op enkele uitzonderingen na, vrijwel enkel de machines van Pruissiche oorsprong te behouden, daar deze bij voldoende aantallen aanwezig waren (het type 64 met meer dan 168 exemplaren, het type 81 met meer dan 500 exemplaren...)
Je vindt meer informatie in Vapeur en Belgique van Phil Dambly, jammer genoeg nog steeds enkel in de franse taal verkrijgbaar. En dat vind ik nog steeds doodzonde, wetende dat indertijd een nederlandse vertaling klaar was (dixit de toenmalige uitgever)

Groeten,
Guy

Frank_N

Dank U [:)]
Ik heb dus zonder het te weten een exclusief model-exemplaar van die lok in bezit. Maakt me verder niks uit, maar vind het erg interesant!!
Groet van Frank

ps: helaas ben ik niet de Franse taal machtig [:(]
Groet van Frank

Frank_N

Volgende vraag:

Is / was ETAT dan een Belgies / Franse maatschapij?
Of:  Hoe komt het dat er in 2 landen dezelfde maatschapij treinen deed rijden?

Dat van de soort "erfenis" of zo U wilt "tegoed" begrijp ik wel [:)]

Wat betekend ETAT eigenlijk?

Hartelijk dank voor Uw reacties..

Frank.
Groet van Frank

rixke rail

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Volgende vraag:

Wat betekend ETAT eigenlijk?

Hartelijk dank voor Uw reacties..

Frank.



ETAT betekent "staat" : dit zou voldoende moeten zijn om te snappen waarom er zowel in F als in B een mij. was die zo heette, tot aan de oprichting van resp. SNCF en NMBS/SNCB (eerst BSM-CFB) !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Frank_N

Eric (sorry)) : ik weet dat alemaal niet he! Ik leer hier op het forum erg veel, he?  Dank voor uw reactie! [:)]. Frank
Groet van Frank

rixke rail

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Eric (sorry)) : ik weet dat alemaal niet he! Ik leer hier op het forum erg veel, he?  Dank voor uw reactie! [:)]. Frank



Graag gedaan !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN