Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Types treinen (in tpIII)

Gestart door Decapod, 18 oktober 2020, 21:24:57 PM

Decapod

    Bij het doorbladeren van wat fotoboeken met foto's uit het stoomtijdperk stuitte ik weer op het feit dat ik sommige termen gewoon niet begrijp. Googelen biedt ook niet echt veel soelaas, vandaar de vraag aan de experts, hier.

    Ik probeer zo stilaan een beetje orde in mijn collectie te krijgen door locs in wagens in min of meer waarheidsgetrouwe samenstellingen bijeen te verzamelen. Niet alleen omdat het leuk is iets min of meer 'echt' te hebben rijden (in de toekomst  ;) ), maar ook om wat paal en perk te stellen aan wat ik vergaar: tp III rijden is een kostelijke grap. Niet alleen de locs zijn duur, maar ook de wagens en sommige wagons, omdat ze maar in kleine oplages of bv. enkel in messing gemaakt worden. Daarom zit ik vaak autistisch naar foto's te turen ... . In de omschrijvingen van foto's wordt er vaak gebruik gemaakt van bepaalde benamingen voor de types treinen die door een bepaalde loc getrokken worden. Sommige van die termen worden precies door elkaar gebruikt, bij andere heb ik het raden naar de precieze betekenis. Kan iemand aanvullen/uitleggen?

    Types (voor tpII-III):
    (groen: ok; rood: aan te vullen, niet zeker)

    Reizigersverkeer

    • Omnibus: lokale stoptrein, korte trein, 'boemel' of 'trotinette' in de volksmond.
    • Lichte stoptrein: hetzelfde als hierboven? (Waren er dan ook zware stoptreinen? - lijkt een domme vraag  ::))
    • Bloktreinen: een term voor treinen met "blokrijtuigen", reden vnl. tussen grotere centra (periode 1910-1935)
    • Directe sneltreinen: binnenlandse trein tussen grote steden zonder tussenstops.
    • Semi-directe treinen: binnenlandse trein tussen steden met een paar extra tussenstops in de belangrijkere plaasten
    • Internationale treinen of express: spreekt voor zich.
    • Personeelstrein: reizigerstrein enkel voor het vervoer van personeel
    • Radiotrein: excursietrein

    Goederentreinen
    • Bloktrein: trein van één type goederenwagens, vooral voor bulkgoed?
    • Stukgoederentrein: tegenovergestelde van bulkgoederentrein, veronderstel ik?
    • Cabotagetrein: gemengde goederentrein die een lijn afrijdt en het ene na het andere goederenemplacement/privéaansluiting bedient.
    • Groepagetrein: watte???  :o
    • Snelgoederentrein: van punt A naar punt B met zo weinig mogelijk tussenstops/uitwijken
    • Koerierdienst: lichte en snelle goederentrein
    Wat vergeet ik nog?

    Alvast merci!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

In verband met namen voor treinen, ben ik vooral tijdperk II gericht. Wat ik dan in 't algemeen tegenkwam was:


  • lokale stoptrein of lichte stoptrein waren termen die ik niet tegen kwam.
  • Omnibus = locale stoptrein
  • Trottinet = locale stoptrein (meestal samengesteld uit ex-Pruisische samenstellingen
  • Bloktrein = enkel een term voor treinen met "blokrijtuigen" (periode 1910-1935)
  • Radiotrein = excursietrein
  • Direct = binnenlandse trein tussen grote steden zonder tussenstop
  • Semi-direct = binnenlandse trein tussen steden met een paar extra tussenstops in de belangrijkere plaasten
  • Express = internationale trein

Voor het goederenverkeer was er nog "Koeriertrein" = lichte en snelle goederentrein


Moderne afkortingen:
L = omnibus
P = spitsuurtrein
IR = omnibus
IC = omnibus die bijna overal stopt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 19 oktober 2020, 08:29:00 AM
In verband met namen voor treinen, ben ik vooral tijdperk II gericht. Wat ik dan in 't algemeen tegenkwam was:

Moderne afkortingen:
L = omnibus
P = spitsuurtrein
IR = omnibus
IC = omnibus die bijna overal stopt.
Ik vermoed dat dit een grapje is?

Je bent de S en P treinen vergeten.  ;) (en ik vergeet er misschien ook nog één...)  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Grapje inderdaad, naar observatie en ervaring....  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

De reeks "Au fil du rail" heeft een nummer dat over de exploitatie handelt

Enkel in Franse taal en op "Spoorse Zolder" te downloaden.

https://www.tassignon.be/trains/PDF/afdr_15.pdf

Dat wisten jullie wellicht al maar de link is zeker de moeite waard om hier te vermelden.

Decapod

Citaat van: PeterVG op 19 oktober 2020, 10:21:25 AM
Dat wisten jullie wellicht al maar de link is zeker de moeite waard om hier te vermelden.

Dank je, Peter. Dat wist ik nog niet. Ik ben nog zoekende ...  ;)


Michiel, merci. Ik vul aan in het overzichtje. Lichte stoptrein en lokale stoptrein zijn termen die uit de boeken van TSP en Delie komen. Niemand een idee wat die 'groepagetrein' eigenlijk is?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

PeterVG

Groepage.
Ik ben niet zeker maar is dat niet zoiets als de intervormingstrein.
Overbrengen van wagens in groep van groot rangeerterrein naar ander rangeerterrein als tussenstap in de reis van goederenwagens.

Decapod

Klinkt aannemelijk. Als ik naar de foto's kijk, lijkt me dat te kloppen (telkens een kortere goederentrein). Moet de onderschriften nog eens bestuderen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.