Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

booster ipv keerlusmodule

Gestart door Dirk, 15 oktober 2020, 19:20:24 PM

PietB


Klaas Zondervan

#16
Citaat van: Dirk op 16 oktober 2020, 10:40:03 AM
Is zo'n kortsluitmodule bruikbaar als alles DCC is? kan de centrale daar dan tegen? of gaat die altijd in het rood dan?
De kortsluiting duurt zo kort dat de centrale daar geen last van heeft. Keerlusmodules op basis van kortsluitdetectie hebben niet mijn voorkeur, maar ze werken wel.

Goed idee om een tekening te maken. Dan kunnen we gerichter aangeven of je idee werkt of niet.

Dirk

Citaat van: PietB op 17 oktober 2020, 01:30:57 AM
Ik wil deze(met lichtsluis) gaan gebruiken.
https://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm

grt Piet.

Deze heb ik eens geprint en ga die eens voorleggen aan mijn slimme maat om te zien of dat mogelijk is,

@Klaas

Zal er eens werk van maken.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

dani

Citaat van: PietB op 17 oktober 2020, 01:30:57 AM
Ik wil deze(met lichtsluis) gaan gebruiken.
https://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm

grt Piet.
Als dat voor 1 enkele kleerlus is, dan is een fullsize arduino wellicht overkill...

Ik zou hiervoor een ATT85 gebruiken op een stukje "gaatjesprint"
- ingang voor 1ste lichtsluis
- ingang voor 2de lichtsluis
- uitgang voor relais
- .. en dan heb je nog 2 DIO pins over voor  bvb voor 1 potmetertje  en 1  NeoPixel LED   
(een slime RGB led met slechts 1 signaal aansluiting) )

Kostprijs is dan een stuk lager   (voor 1 lus welteverstaan) en het is heel compact dus makkelijn in te bouwen of onder de baan te hangen
Ik schat inclusief relais, transistor, weerstandjes en diode  + printje en NeoPixel  zo rond de   8 à 10 € maximum   (zonder NeoPixel rond de 5 à 6 €)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Daar hebben we op het forum van Beneluxspoor ook al over gehad. Ik zie helemaal geen noodzaak om dat met software te doen. Laat de lichtsluis rechtstreeks een relais aansturen, meer is niet nodig.
Lichtstraal onderbroken > relais komt op > keerlus poolt om.
Trein weg > lichtstraal komt weer door > relais valt af > keerlus terug naar zijn default polariteit.

dani

ik bezoek het beneluxspoor forum niet ....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Hoeft ook niet. Daar heb ik precies hetzelfde verteld.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 19 oktober 2020, 11:22:41 AM
ik bezoek het beneluxspoor forum niet ....

Ik ook niet (meer)!
Ik heb ze daar eens uitgemaakt voor lafaards en kleine kinderen omdat ze veel te rap waren om posts te verwijderen, (ze hebben daar een goed werkende veegmachine weet je wel... ::)) en daar waren ze niet blij mee!
Ik mag er nog wel komen maar ik wil niet meer. :D

Btw; ik heb nog een keerlusmodule liggen van Lenz, een K100 of zoiets
Ik gebruikte die vroeger en dat werkte perfect, nu heb ik die niet meer nodig.

;)

Klaas Zondervan

De moderatie op BNLS is inderdaad nogal krampachtig. Maar ik heb daartegen in de loop van de tijd een dikke huid ontwikkeld.