Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

booster ipv keerlusmodule

Gestart door Dirk, 15 oktober 2020, 19:20:24 PM

Dirk

allen,

Als ik een doorsteek maat in een hondenbot moet er een keerlus module gebruikt, maar is het niet mogelijk om ipv een keerlusmoduel een booster sectie te maken? Als aan beide zijde de 2 rails gescheiden worden is dat dan ook goed? mss een vreemde vraag, maar ik heb totaal geen begrip van electronica. Ik rij digitaal met een FR5000 en nu heb ik al een booster en ik heb er nog een over.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

zeg het nog eens, maar nu met de autocorrectie uitgeschakeld ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ERVIN

In mijn Fleischmann boosters zit een ingebouwde keerlusmodule , maar telkens als er een trein over dat geïsoleerde stuk reed dan schokte hij even , ik kon dus wel in een keerlus rijden , maar dan met een licht schokkende trein , daar was ik dus niet tevreden over en heb mij toen de Xtreme keerlusmodules ( 10 stuks momenteel) aangeschaft , en dat werkt prima.

Dus het gaat hoor Dirk , maar ik denk niet dat het gaat zonder een schokje??

Klaas Zondervan

#3
Teken het eens uit. Maak de ene spoorstaaf rood, de andere blauw. En kijk hoe je uitkomt. Er zal altijd een plek zijn waar rood en blauw elkaar ontmoeten, dus kortsluiting.

Dirk, herinner je je dit nog: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.15
Reactie #29

ERVIN

Helemaal juist wat je zegt Klaas , maar dit is niet wat Dirk vraagt hé , hij wil weten of je dit ook met een booster kan doen.  ;)

Klaas Zondervan

Het antwoord daarop is heel simpel: dat kan niet.
Maar ik dacht dat dat al in mijn eerste reactie vervat was.

Dirk

OK, jammer, Ik wil wat uitbreiden en hoopte dat het zou lukken. Keerlus modules nemen toch wel veel plaats in als je rijdt met treinen van bijna 3 meter, ik heb wel plaatst maar nu ook niet zoveel. Dan moet ik iets anders bedenken.

Bedankt allen
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

ERVIN

Met een Fleischmann booster kan het wel.

Klaas Zondervan

Ervin, welke Fleischmann booster bedoel je dan? Wat ze nu aanbieden zijn dezelfde dingen als van Roco.

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirk op 15 oktober 2020, 22:42:51 PM
Keerlus modules nemen toch wel veel plaats in als je rijdt met treinen van bijna 3 meter,
Je bedoelt dat je bij een keerlusmodule een luslengte nodig hebt die minstens zo lang is al de langste trein?
Als je een booster hebt die automatisch ompoolt dan gedraagt die zich als een keerlusmodule, maar dat maakt voor de luslengte niet uit.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 oktober 2020, 22:36:00 PM
Het antwoord daarop is heel simpel: dat kan niet.
Maar ik dacht dat dat al in mijn eerste reactie vervat was.
SOms moet je dingen heeeel expliciet melden Klaas.  Er zijn er altijd die enkel lezen wat er letterlijk staat en niet verder nadenken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN

@Klaas : Fleischmann booster 6807.

Dirk

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 oktober 2020, 23:42:51 PM
Citaat van: Dirk op 15 oktober 2020, 22:42:51 PM
Keerlus modules nemen toch wel veel plaats in als je rijdt met treinen van bijna 3 meter,
Je bedoelt dat je bij een keerlusmodule een luslengte nodig hebt die minstens zo lang is al de langste trein?
Als je een booster hebt die automatisch ompoolt dan gedraagt die zich als een keerlusmodule, maar dat maakt voor de luslengte niet uit.

Het is toch ook zo dat een terugmeldsectie bestaat uit 3 delen, dus heb ik buiten de lengte van de langste loc ook nog de meldpunten nodig, dus dan wordt het nog een stuk langer, en is het niet zo dat er telkens 2 meldsecties in de baan moeten?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

@Ervin: die 6807 van Fleischmann is dus een booster met een ingebouwde keerlusautomaat.

@Dirk: De aanmeldsecties nemen inderdaad wat van je rijlengte in beslag. Dat kun je vermijden door een keerlusmodule te nemen die op basis van kortsluitdetectie werkt.
Maar hoe dan ook, met een gewone booster los je het probleem niet op want die schakelt niet om. Je houdt ergens een kortsluiting.

Dirk

Klaas, Ik zal eens wat tekenen, dan zal ik het hier nog eens vragen, mss kan het met lichtsluizen, dan is de lengte tot een minimum herleid. Is zo'n kortsluitmodule bruikbaar als alles DCC is? kan de centrale daar dan tegen? of gaat die altijd in het rood dan?
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100