Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Plug In Scenery

Gestart door dani, 15 oktober 2020, 12:43:42 PM

dani

Citaat van: Koen op 16 oktober 2020, 14:55:44 PM
Hoe laat jij de delen mooi in elkaar schuiven zonder de dikte van de zaag te verliezen?
Dag Koen,

Die passen niet perfect in elkaar, hoor.
Op mijn zolderbaantje  ligt het heus op geen millimitertje of zelfs op geen (paar) cm  wat dat betreft.
Ik vul eventuele spleetjes op met wat gras overlap of zo, of laat het gewoon voor wat het is.
Ik ben op dat vlak geen perfectionist, als het maar naar mijn zin is, hee .   

Maar ik snap dat het moeilijk zou zijn om de zaagdikte niet te verliezen.
De enige manier die ik zie om dat op ty vangen is 2 platen hout te gebruiken.  Eerst in de ene het gat uitzagen  (bvb met decoupeerzaag) en dan de andere er op leggen, langs onder de vorm mooi aftekenen en dan vlak naast de net gemarkeerde lijn met de zaag te lopen.  Dan heb je mooi aansluitend geheel, maar ook bijna 2 keer zo veel platen nodig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Floris

Maak zelf mn scenery ook grotendeels op deze manier, heb maar 1 stuk straat op de bak zelf gebouwd en vond dat ellendig werk, dus de rest is allemaal afneembaar. Deze foto van de "kale" baan geeft wel een aardige indruk. Verschil is wel dat alles bij mij op de plaat wordt gezet en dan eventueel met een paar schroeven vastgezet. Uitneembare stukken plaat is dan eventueel nog wat handiger, dan is alles nog wat steviger. Zaagnaden zou ik dan trouwens gewoon negeren, smeer je wel dicht met wat blubber achteraf, of de naad verdwijnt wel in t gras. Dat beetje speling is denk ik in de praktijk ook juist erg prettig als de boel weer in elkaar moet, maak je de boel te mooi passend loopt alles steeds vast op een klontje modder of een korrel ballast
IMGP1427 by Floris Dilz, on Flickr

Koen

Citaat van: dani op 17 oktober 2020, 14:12:55 PM
Citaat van: Koen op 16 oktober 2020, 14:55:44 PM
Hoe laat jij de delen mooi in elkaar schuiven zonder de dikte van de zaag te verliezen?
Dag Koen,

Die passen niet perfect in elkaar, hoor.
Op mijn zolderbaantje  ligt het heus op geen millimitertje of zelfs op geen (paar) cm  wat dat betreft.
Ik vul eventuele spleetjes op met wat gras overlap of zo, of laat het gewoon voor wat het is.
Ik ben op dat vlak geen perfectionist, als het maar naar mijn zin is, hee .   

Maar ik snap dat het moeilijk zou zijn om de zaagdikte niet te verliezen.
De enige manier die ik zie om dat op ty vangen is 2 platen hout te gebruiken.  Eerst in de ene het gat uitzagen  (bvb met decoupeerzaag) en dan de andere er op leggen, langs onder de vorm mooi aftekenen en dan vlak naast de net gemarkeerde lijn met de zaag te lopen.  Dan heb je mooi aansluitend geheel, maar ook bijna 2 keer zo veel platen nodig

Daar heb je inderdaad een punt, Danny. Als je er zelf tevreden mee bent, is het ok. Zoals je aanhaalt, vergt de andere manier van werken veel hout. Ik ga er toch nog eens over nadenken want hetzelfde probleem heb ik ook met de module overgangen en daar erger ik mij aan (misschien ben ik te perfectionistisch  ::)).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Je kunt gaan lasersnijden. Dat levert een zeer dunne "zaagsnede", dunner dan je met een mechanische zaag kunt bereiken.

doomslu

Het lijkt me vanzelfsprekend dat je de scenery logisch opdeelt, dus geen tuin, veld, weide etc gaat doorsnijden, maar wel de randen van jouw scenery-elementen laat samenvallen met zichtbare scheidingen, zoals een wegrand of de spoorlijn bijvoorbeeld.
Op die manier kan je ook moduleovergangen 'zachter' maken, door zo'n scenery-element over twee modules te leggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 oktober 2020, 09:08:37 AM
Je kunt gaan lasersnijden. Dat levert een zeer dunne "zaagsnede", dunner dan je met een mechanische zaag kunt bereiken.

Dat is inderdaad een optie maar een goede laser die voldoende grootte stukken kan snijden is niet voor iedereen weg gelegd (qua grootte maar ook qua prijs).

Citaat van: doomslu op 18 oktober 2020, 09:09:21 AM
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je de scenery logisch opdeelt, dus geen tuin, veld, weide etc gaat doorsnijden, maar wel de randen van jouw scenery-elementen laat samenvallen met zichtbare scheidingen, zoals een wegrand of de spoorlijn bijvoorbeeld.
Op die manier kan je ook moduleovergangen 'zachter' maken, door zo'n scenery-element over twee modules te leggen.
Dat probeer ik ook te doen met mijn modules maar de scheiding blijft zichtbaar en is voor mij persoonlijk een storend element.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

dani

#21
Floris zijn situatie leunt inderdaad heel erg dicht tegen die van mij op dit gebied.
De "scenes"  zijn ook op de baan gelegd en zullen worden vastgehouden met een paar boutjes of een schroefje hier en daar.
Dus ja, er zijn niveau verschillen, maar doordat ik met overwegend M en C rails werk, is dat niet echt erg, en het is ook meteen afgelijnd.   Een beetje  "prut" op de randen op te vullen en we zijn er.

Nog even wat details aangebracht.   








De bestaande gips weg gebeiteld (met de multitool gaat dat heel vlotjes)  en dan netjes gestofzuigd...






En dan de "module" er in gelegd om te passen.  Het is niet perfect, maar ik ben er tevreden mee.



Het zal voor velen hier allemaal heel amateuristisch aanvoelen en ik verwacht zelfs dat er zijn die het bekijken en denken  "mijne kleine van 12 kan het beter"....
Maar ja, dat is dan maar zo.   I'm happy with it .    Uiteraard moet het bestaande nu nog wat worden aangepast en bijgewerkt, en moet er nog wat extra tussen komen.









De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

Citaat van: dani op 19 oktober 2020, 08:03:58 AM
... I'm happy with it ....
Is dat niet de essentie van een hobby?
Goed bezig!
Paul

mahtoska1

Het ziet er goed uit. Doe zo verder zou ik zeggen.
Ik heb dit plug in scenery concept ook reeds gebruikt. Vooral op plaatsen waar ik moeilijk bij kon.