Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Plug In Scenery

Gestart door dani, 15 oktober 2020, 12:43:42 PM

dani

Ik ga proberen om eens een topicje te maken over een experimentje (niet het eerste) met zogenaamde "plug-in scenery".

Eigenlijk komt jhet er op neer dat ik geen zin heb om op zolder aan de baan gedurende uren te zitten knoeien met gras en verf en zo..
Ik wil mijn scenes en taferelen "off line" klaar maken en dan in de baan in pluggen zodat ze op hun plaats zitten en kunnen worden verwijderd om er aan te werken.

Dus eigenljk alles op voorhand maken en dan inpassen, en "aansluiten"  zodat het op gaat in het geheel van de baan.

Het is in dit geval een klein stukje  dat aan de rand van het BahnWerk  kot te liggen, in de buurt van de draaischijf.


We Starten met de ondergrond (8mm mdf)  en wat vorm geven zodat het past tussen de sporen.



Dan wat basis kleurtjes aanbrengen



Daarna wat details  en  het beton op de "parking" wat verweren



Vervolgens lijmen we wat rotsen en maken de basis voor een paar zand-en kolen hopen .





Voor het positioneren op de baan ga ik 4mm boutjes gebruiken die door de MDF gaan en dan hun overeenkomstige gaatjes hebben in de basis plaat van de baan.


Wordt vervolgd.  Tips en truuks zijn altijd welkom.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

renstimpie

Leuk idee..  ik zie het al verder...   met de platen wisselen van tijdperk ..  hetzelfde gebouw,  maar met aanbouw..  andere affiches,.... 
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Stedahult

Ik heb dit in de jaren 80 al gedaan, is erg handig.
Ik verlijmde de boutjes in het hout, zodat je alleen
maar een vleugelmoer onder de baan hoefde te
monteren. Tegenwoordig bouw ik liever aan een
stuk, daardoor heb ik meer overzicht.
Mvh. Steef

Klaas Zondervan

Dat heet puzzel scenery.
De eerste (en ook de enige) keer dat ik dit heb gezien was op de spoorbaan "Flintfield" van Vincent de Bode.
Bij die spoorbaan was alleen het spoorbed met de rails vast gemonteerd op het draagframe. Het landschap werd in losse delen vanaf de voorkant en de achterkant ingeschoven. Hij had dat zo gemaakt om de spoorbaan naar tentoonstellingen makkelijker te kunnen transporteren.
In Rail Magazine heeft indertijd een artikel gestaan over hoe het was opgebouwd.

59erke

Citaat van: renstimpie op 15 oktober 2020, 14:43:26 PM
Leuk idee..  ik zie het al verder...   met de platen wisselen van tijdperk ..  hetzelfde gebouw,  maar met aanbouw..  andere affiches,....

Ik heb ooit eens een baan gezien waar de stukken scenery omkantelde naargelang dag en nacht, is ook volgens hetzelfde principe
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

svvander

Eigenlijk een heel slim plan. Zo zou je bij wijze van spreken allemaal losse stukjes met verschillende scenario's aan elkaar kunnen kleven. Het moeten daarvoor geen modules zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Paulogic

Toch een knap idee !
Brengt mij op ideeeeeeen voor hier bij mij thuis eindelijk een klein A-B baantje te maken.

Thx Dani !
mvg,
Paul(ogic)

Koen

Dit principe wordt ook in Miniature Wunderland gebruikt. Het voordeel is dat je niet op je baan moet liggen "prutsen" maar dat je dit op een comfortabele plaats kan doen.
Ik denk wel dat het niet eenvoudig is om het geheel naadloos te maken. In Miniature Wunderland maakt men gebruik van een CNC-machine die ervoor zorgt dat alles perfect in elkaar past.  De gesneden plaat of puzzel wordt op een onderplaat in elkaar geschoven.
Ideaal als je de nodige machinerie hebt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

oebr

met ouder te worden leer je de voordelen ervan wel in te zien, bvb om baandelen te bekabelen.
Lig hier al enkele weken op m'n rug onder Lammersvenn te solderen en comfortabel is dat toch niet,
zeker niet als er eens een drup soldeertin naar beneden komt. >:(
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

voornamelijk positieve reakties dus. Merci mannen.
Het is inderdaad de bedoeling om aparte stukjes (scenes) te maken en die te kunnen vervangen indien het met egen stekt, maar in de eerste plaats om ze lekker beneden te kunnen maken..
Het "naadloos aansluiten"  is een moeilijk topic, maar zo nauw steekt het in dit geval niet.   Dat is dan een kwestie van die laatste stap "op de baan" zelf uit te voeren als de module op haar plek ligt.

Ik ga door ....  er komen nog foto's aan :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: oebr op 16 oktober 2020, 09:20:30 AM
Lig hier al enkele weken op m'n rug onder Lammersvenn te solderen en comfortabel is dat toch niet,
Boven je hoofd solderen is echt niet slim. Veel te link inderdaad als er eens een hete druppel valt.
Bij mijn huidige spoorbaan in aanbouw heb ik alle hoofdbedrading en printplaten op de voorrand in een soort goot zitten. Kan ik op een krukje zittend recht voor me werken. Onder de baan zit alleen noodzakelijke bedrading, zoals de railaansluitingen. Onder de baan zitten dus geen knooppunten maar elke aansluiting gaat rechtstreeks naar de frontgoot en daar worden de verbindingen gemaakt.

dani

strak plan, Klaas !   Zo iets wil ik later , als ik groot ben, ook   !
We worden zoals aangehaald er niet jonger op  en nu al denken aan de toekomst is  eens zo verstandig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een beetje verder gekliederd...  de basis begint vorm aan te nemen.
De schuim-bergjes zijn aangekleed met keukenron die in  een mengsel van houtlijm en water is gedrenkt  (een mengeling van gipsverband principe en papier maché achtige toestanden) en er is al wat gragmat gekleefd hier en daar.   Een eerste hoopje "vervuild kolengruis" is aangekleed en  ingedruppeld met water/houtlijm oplossing om te fixeren.

Eens dat allemaal droog is en de rest van de bergjes hun toplaag hebben, kan ik verder doen met vlokken, gras en voertuigen / mensjes.
En dan ook wat verlichting voorzien, mijn gedacht.  (in de toren is al licht)





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Koen

@Danny,

Hoe laat jij de delen mooi in elkaar schuiven zonder de dikte van de zaag te verliezen?
Ik heb ook altijd interesse gehad in het systeem (omdat ik rug patiënt ben) maar aangezien ik niet over een CNC beschik, is het niet zomaar mogelijk om een perfecte overgang te creëren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

oebr

kon niet anders Klaas, is een redo...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992