Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ongewenste glans bij het verven

Gestart door Alan On Track, 14 oktober 2020, 16:34:41 PM

Alan On Track

Hallo iedereen, dit is een probleempje waar ik al een aantal keer voor heb rondgevraagd, maar dat niet opgelost wil geraken  :-[

Het probleem is dat ik telkens als ik zaken wil verven ik een vervelende en onnatuurlijke glans krijg, wat storend is bij het schilderen van matte oppervlakten zoals muren, hout of rotsen. Bij wijze van voorbeeld heb ik enkele rotsen gefotografeerd die ik gisteren geschilderd heb. Ik heb deze een donkergrijze basiskleur willen geven, maar toch gaat dit erg glanzen, wat meer opvalt als je er een lichtbron bij houdt:

IMG_20201014_161010305 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik moet eerlijk zijn dat dit me toch meer en meer begint te frustreren.  :( Ik was begonnen met Humbrol-verfjes: glans, vervolgens ben ik gaan rondvragen en raadde mensen me action-verf aan: glans. Dan hoorde ik dat Vallejo-verfjes het beste zijn (voor bovenstaande rots heb ik bijvoorbeeld 'black grey' gebruikt), maar nog steeds krijg ik een glans die in de verste verte niet de indruk van natuurlijke steen geeft. Het probleem blijft hetzelfde bij zowel het schilderen met penseel als met de airbrush (hetzij ietsje minder), en ook washes geven weinig ander resultaat.

Ik zit een beetje met de handen in het haar nu, ik heb al tientallen pogingen gedaan, en de laatste maand bijna 50 euro aan verf aangekocht die geen wenselijk resultaat geeft :'( . Ik zie intussen andere modelbouwers die exact dezelfde merken en kleuren gebruiken als ik, maar daar een veel beter resultaat mee krijgen. Ik weet dus niet of ik iets verkeerd doe of een mij onbekende logische stap oversla bij het schilderen, maar het is pijnlijk om steeds op hetzelfde probleem te stoten , en het ontneemt me even de moed om verder te werken  :'(

Wie o wie kan me met mijn problemen helpen of op zijn minst een tip geven om de huidige glans weg te werken? Ik ben jullie alvast ontzettend dankbaar  ;)
Modelbouw is een kunst

755philippe

Hallo,
Volgens mij heeft dit te maken met het bindmiddel dat in de verf aanwezig is. Ik denk dat je je verf zeer goed moet roeren en zeker als je langere tijd moet schilderen ook regelmatig opnieuw roeren. Met Humbrol had ik vroeger ook wat problemen met glans en nu heb ik onlangs een cafe geverfd met Humbrol en door langdurig en regelmatig te roeren heb ik geen enkele glans bij het gebruik van matte verf. Vallejo heb ik ook gebruikt maar daar heb ik nooit problemen mee gehad maar de regel blijft goed roeren of schudden en regelmatig herhalen bij lang schilderen. Hopelijk lost dit je probleem op.


Mvg


755philippe

bellejt

zelfde antwoord als op andere forum :  is dit matte verf ? Die geeft normaal geen glans af.Zeker niet die van de action.Voeg er anders wat strooimateriaal aan toe en een drupje dreft of afwasmiddel.Dan breekt de oppervlakte spanning.

evan

Hmm dat is vervelend voor je.

Wat zien we juist op die foto en welke verf is dat? 

Gebouwen:  Ik gebruik Vallejo en Tamiya en zoveel mogelijk met de airbrush om dunne lagen te kunnen schilderen.  Details zijn natuurlijk met penseel.  Meestal spuit ik er een matte vernis over nadien over of als weathering een Valejo wash met de Airbrush (zwart, sepia of grijs).  Die wash droogt ook mat op.  Qua Tamiya; deze verf (XF-reeks) droogt uit mat als er geen specificaties voor glans zijn.

Hoe dikker je de verf aanbrengt hoe meer kans de verf gaat glanzen. 

Rotsen:
Ik schilder altijd eerst een basiskleur met ofwel de airbrush (Valejo PU primer zwart en dat is al mat op zich.)
Of een donkere latexgedragen matte muurverf.
Mijn voorkeur is om van donker naar licht op te bouwen qua kleur.

Verf van den Action = brol door het waardeloze pigment.  Er is een reden waarom dat die goedkoop is he  ;D

Welke matte vernis?

Tamiya of Valejo of Amsterdam uit de spuitbus.


Als je het voorlopig niet ziet zitten, geen stress, na 2 maand is alles mat door het stof dat er op gaat liggen  ;D



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Alan, eenvoudig voorgesteld: matte verf = glanzende verf + mat-maker

Wat is de mat-maker? Wel, stel je dat voor als microscopische kleine bollekes die ervoor zorgen dat het oppervlak "oneffen" wordt. Bij glans wordt het licht perfect weerkaatst, bij mat weerkaatst het licht in alle mogelijke richtingen.

Regel 1 is dus logisch: Zeer goed schudden voor gebruik dat je ook de "bollekes" meehebt...

Weer eenvoudig voorgesteld: Als je matte verf te dik zet, zakken de bollekes naar de bodem van de laag en wordt het zichtbaar oppervlak weer te glad en krijgt het dus weer glans.

Regel 2: niet dik schilderen!

Als je nat in nat schildert is de kans dus ook groot dat je glans krijgt.

Regel 3: elke laag voldoende laten drogen!

Alan On Track

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tips  ;D

Citaat van: evan op 14 oktober 2020, 16:55:14 PM
Hmm dat is vervelend voor je.

Wat zien we juist op die foto en welke verf is dat? 


Ik heb hier dus Vallejo Black Grey gebruikt.

Ik ga eens letten op de dikte en het schudden. Ik heb het wel een beetje geschud, maar niet langdurig, dus het kan inderdaad ook daaraan liggen. Ik zal met dezelfde kleur eens een nieuwe laag aanbrengen met de airbrush en kijken wat dat geeft...

Nogmaals bedankt
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 14 oktober 2020, 17:42:36 PM
Ik ga eens letten op de dikte en het schudden.

De oorzaak van jouw probleem is meestal de verf te weinig opgeroerd.
Met de pot schudden (foei!  ;D) heeft ook niet het gewenste resultaat!
Wat ook zeer belangrijk is, doch door de meesten over het hoofd wordt gezien; oproeren met een plat latje, niet met een rond voorwerp.

;)

Alan On Track

Maar vallejo zit in zo'n spuitpotje, daar kan je niet mee roeren...
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 14 oktober 2020, 18:36:28 PM
Maar vallejo zit in zo'n spuitpotje, daar kan je niet mee roeren...
Dat is natuurlijk iets anders, meestal zit er een bolletje in zo'n spuitbus.
Er blijven mee schudden dan tot je het bolletje niet meer hoort...! ;D ;D

;)

Dirky

Citaat van: Rangeerduivel op 14 oktober 2020, 18:28:25 PM
Citaat van: Alan On Track op 14 oktober 2020, 17:42:36 PM
Ik ga eens letten op de dikte en het schudden.

De oorzaak van jouw probleem is meestal de verf te weinig opgeroerd.
Met de pot schudden (foei!  ;D) heeft ook niet het gewenste resultaat!
Wat ook zeer belangrijk is, doch door de meesten over het hoofd wordt gezien; oproeren met een plat latje, niet met een rond voorwerp.

;)

Rudy, ik gebruik Vallejo verf en nog nooit heb ik het geroerd. Er zit ook geen bolleke in en toch is al mijn mat spuitwerk ook mat. SCHUDDEN geeft dus zeker het gewenste resultaat!!!

bellejt

op mijn ex stond schudden voor gebruik en zo hadden we altijd karnemelk in huis :) . Beste is toch goed doorroeren hé

Floris

vallejo heb ik nooit echt mee gewerkt dus kan ik je niet veel over vertellen, maar humbrol verwerk ik per kilo dus daar heb ik wel tips voor:
- NIET roeren. in het potje zit olie en verf, de olie bovenop is om de verf goed te houden, maar als je die met de verf mengt en op je model smeert zorgt die voor traag drogen en ongewenste glans. Ja, op het potje staat dat je de boel wel moet roeren, negeer dat. Neem de dikke drab onderuit t potje en smeer een klodder daarvan eventueel op een stuk hout, dat absorbeert de olie en laat de verf redelijk met rust.
- Bij airbrushen gebruik ik meestal thinner als verdunner bij matte verf
- airbrushen wordt altijd matter dan kwasten. Zet je een goeie laag matte verf neer met de airbruish, dan is dat een prettige basis, want goed mat en zuigt volgende laagjes goed vast. Bij kwasten over een matte airbrushlaag opletten dat je verf zonder olie neemt, verdunnen met terpentine, neem t eerder wat aan de dunne kant. Een beetje transparant schilderen is vaak best mooi en omdat je niet zoveel verf toevoegt ook relatief weinig kans dat je veel olie en glanzende narigheid meeneemt

svvander

#12
Ik lees hier een heel pak nuttige zaken.

Waar ik vooral op let (en niet alleen voor de glans), is dat de de te verven onderlaag vetvrij is. Bij mijn figurines gaf ik deze dan nog een laagje met verdunde lijm en lauw water. Dit om de verf beter te laten hechten. Dit was vooral noodzakelijk bij de oudere figurines (om de één of andere reden bleef niet alle verf mooi hechten). Nu heb ik gezien dat mijn figuurtjes uit het verre Oosten dit ook zullen kunnen verdragen.

Dan zorg ik voor een primer... dit hoeft wat mij betreft niet altijd een primer "as is" te zijn. Soms zorg ik voor een paar heel lichte onderlagen in een grijze of zwarte tint... mat. Waarom? Om schaduw te creëren bij dunnere lagen. Is dit noodzakelijk bij modeltreinen? Dat is voor ieder zelf te bepalen.
En dan misschien het belangrijkste: met airbrush thinner gebruiken bij matte verf (zoals Floris ook al aangaf). Dunne lagen spuiten, goed laten uitdrogen voor je de volgende aanbrengt. Ik had het met penseel ook al voor bij Vallejo, dat mijn matte verf hier en daar een glans had. Reden: te dikke lagen en niet goed uit laten drogen. (Niet forceren, gewoon zijn tijd geven).
De kwestie over oproeren laat ik in het midden, meestal doe ik het ook in het apart bakje, ga ik er eens goed door met een kwast of penseel en strijk ik eerst mijn penseel, kwast of borstel al een beetje uit, voor ik op het model begin. De verflaag is dan, wat mij betreft, egaler. Je gaat hiermee ook voorkomen dat luchtbelletjes of brokjes (ja, zelf bij Vallejo al is dit zeer miniem), mee uit het potje op het model komen.
Wat mij betreft: voor grote oppervlaktes: airbrush, voor meer effect een borstel of kwast en voor details een penseel.

En voor de rest proberen, proberen, proberen... en heel veel filmpjes op YouTube zien om te kijken hoe andere het doen. (en MSM lezen uiteraard)
Er is een reden waarom ik hier alles mijn probeersels niet post  ;D 8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

wat ik doe met potjes humbrol of andere is een moer er in gooien
dan schud het veel beter het is net zoals het bolletje in spuitbussen
kost niets en het werkt wel
maar daar is je glans niet mee opgelost wel het mengen vergemakkelijkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.