Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

z21 Start met aangepast ip

Gestart door OlivierV, 13 oktober 2020, 22:03:35 PM

OlivierV

Dag allen,

Ik heb me onlangs een z21 start gekocht als leuke aanbieding, zo kan ik zowel met gsm als met multimausjes rijden. Let welzonder wlan package, want ik heb al goede wifi-thuis.

Echter, via de gsm, dat gaat precies niet. Nu is mijn netwerksetup omdat ik ook in de IT werk niet zoals bij de meesten thuis.

Ik heb hier een Watchguard XTM330 firewall, met verschillende VLANs.

De VLAN waar de clienttoestellen (eigen pc's/gsms enzo) in zit is helemaal verschillend (10.0.72.0/24) van het standaard dat voor de z21 voorzien wordt. (192.168.0.0/24).
Nu met die z21 maintenance tool van Roco kan je het ip-adres makkelijk wijzigen, dus een fix ip gegeven in mijn persoonlijke range, dat werd dan 10.0.72.91, apps op de gsms (heb al op 2 iphone 5s-en en een samson a5 getest) kunnen ermee verbinden, allez, tof rijden dan maar na er een loc in te steken?
Vergeet het maar, telkens ik op de schuiver zit te schuiven om gas te geven of te laten doen de telefoons eens bzzzz bzzz en geen beweging.

Nu zit ik hier blijkbaar te lezen in de handleiding dat je als je de z21 start met eigen netwerkinstellingen wil gebruiken deze moet unlocken, te lezen op pagina 18-21 van de handboek in het engels ... Een unlock code bij roco aanvragen kost je €34, wat ik er wat over vind, niet iedereen is toch verplicht van 192.168.0.0/24 als interne ip-range te gebruiken?

Nu is mijn vraag, kan iemand met ook zo'n z21 start eens hetzelfde proberen? Ik weet anders nog wel een truukje om de z21 met zijn default ip te gebruiken in mijn vlan met andere range hoor, maar heb het toch liever allemaal op mekaar afgestemd. Gracias.

https://www.z21.eu/en/products/z21start-unlock-code
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

ik had bij aankoop van mijn z21 meteen de WiFi set er bij en dus ook meteen een unlock code er bij.
Dus ik weet niet of ik je kan helpen met dit, maar ik ga 't wel volgen, want  't intrigeert me
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Paulogic

Olivier,

Je gaat pech hebben. Unlock code is nodig om de Z21 te laten werken binnen een eigen netwerk config.
Dat is namelijk een onderdeel van hun verdienmodel als je een start pakket hebt, zonder router.
Ik heb bewust met router gekocht om eventueel op locaties te kunnen demonstreren maar kan ook
via mijn eigen netwerk omdat die code was meegeleverd.

Let wel, zonder unlock, werkte het bij mij ook niet in mijn eigen netwerk, zelfs als ik de range aanpaste van
mijn lokaal netwerk naar deze die Roco vooropstelt in de Z21.

Ter info : codes zijn gelinkt aan serienummer van de Z21.
mvg,
Paul(ogic)

Waterman

Zou één zo'n code bruikbaar zijn voor twee centrales?

Anders wil ik er wel eentje delen  ;D

Ronald

Citaat van: Waterman op 14 oktober 2020, 18:00:09 PM
Zou één zo'n code bruikbaar zijn voor twee centrales?

Anders wil ik er wel eentje delen  ;D

Nee dus:

Citaat van: Paulogic op 14 oktober 2020, 12:03:13 PM
Ter info : codes zijn gelinkt aan serienummer van de Z21.

Werner

#5
Heb je toevallig een Raspberry Pi ter beschikking?
Een nieuwe RPi kost ook rond de €35, zonder voeding, dus als je die moet aanschaffen kom je er niet goedkoper mee weg. En of je het juist krijgt ingesteld is ook de vraag, dat zal best wat experimenteerwerk vragen.

Maar, ik dacht om een RPi als router in te stellen. Zelf heb ik dat nog niet toegepast, maar hier een paar linkjes die een aantal configuraties uitleggen. Aangezien je zelf wat IT kennis hebt, schrikt het je misschien niet af.
https://raspberrytips.com/raspberry-pi-firewall/
https://linuxhint.com/raspberry_pi_wired_router/
https://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/wireless/access-point-routed.md
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

ramdani

Citaat van: Werner op 14 oktober 2020, 21:17:05 PM
Heb je toevallig een Raspberry Pi ter beschikking?
Een nieuwe RPi kost ook rond de €35, zonder voeding, dus als je die moet aanschaffen kom je er niet goedkoper mee weg. En of je het juist krijgt ingesteld is ook de vraag, dat zal best wat experimenteerwerk vragen.

Maar, ik dacht om een RPi als router in te stellen. Zelf heb ik dat nog niet toegepast, maar hier een paar linkjes die een aantal configuraties uitleggen. Aangezien je zelf wat IT kennis hebt, schrikt het je misschien niet af.


zonder die unlockcode is dit allemaal nutteloos,je zal verbinding kunnen maken,maar voor de rest ben je geen stap verder,


mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

dani

code bestellen, betalen, ontvangen, registreren, intikken en KLAAR

...  en nen Duvel minder drinken, je kan nu toch niet al te veel buiten komen in deze tijden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Dat is wel dwaas van Roco dat dat zo is, ge zou toch verwachten dat als ge dat dooske koopt dat het al direct in orde is.  :-\
Andere dwazigheid is dat de 50VA transfo van Roco er ook niet mee werkt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ramdani

#9
Citaat van: OlivierV op 16 oktober 2020, 13:24:28 PM
Dat is wel dwaas van Roco dat dat zo is, ge zou toch verwachten dat als ge dat dooske koopt dat het al direct in orde is.  :-\
Andere dwazigheid is dat de 50VA transfo van Roco er ook niet mee werkt.

op voorhand informatie inwinnen is mischien handiger, al deze info is reeds sedert lang bekend,

en Roco doet niets anders dan andere fabrikanten, bij een nieuw systeem is een gans gedeelte van hun oude meuk niet compatibel,
en 34 euro lijkt me ook niet onoverkomelijk in vergelijking met wat er besteedt wordt aan rollend materiaal;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

voske

beste
ik heb dezelve centrale en heb ook de code moeten kopen daarna kun je het hele ip adres en de range veranderen zoals je wild
met vriendelijke groeten
Voske