Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Koppelingen

Gestart door Peter, 08 oktober 2020, 15:02:02 PM

Peter

Nu mijn Duitse modellen bijna allemaal verkocht zijn omdat ik mijn verzameling heel erg moest inkrimpen, zodat we als er een klaar is, een service flat kunnen betrekken. Er komt sowieso geen nieuwe baan, enkel een plaat van 240 x60 cm om te rangeren enz.
Wat blijft zijn de paar Belgische modellen.
Nu mijn vraag welke koppeling zouden jullie me aanraden, er mee rekening houdend dat er in de toekomst hoogstwaarschijnlijk een rangeerlokje reeks 91 met lang chassis van VBV nog bij komt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Ik rij zelf met kadee's, want dat rangeert mooi, maar de afstelling van die dingen komt nogal nauw dus als je met kadees aan de gang gaat, hou er rekening mee dat je per wagen wat tijd kwijt bent om de koppelingen recht en op de goede hoogte eronder te krijgen als een wagen een beetje losse nem-schachten heeft. (steek zelf vaak een houten prikkertje onder de koppeling in de schacht, gewoon zo ver erin drukken als het gaat en dan afbreken, dat zet de koppeling wat omhoog en heft de speling op)
Ook een probleem bij kadees zijn wagens met assen van ijzer/staal, omdat die op de ontkoppelmagneten reageren. Kan dus betekenen dat je bij een hoop wagens assen moet gaan vervangen.
Al met al dus iets waar je wel echt zin in moet hebben want t wordt meer werk dan alleen wat koppelingetjes in- en uitklikken maar als dat allemaal opgelost is het wel een mooi systeem.

Wat ook kan is gewoon beugelkoppelingen gebruiken en dan de loc en een paar wagens van digitaal bedienbare koppelingen voorzien, maar dat is ook wel wat gedoe om goed soepel werkend te krijgen, de meeste beugelkoppelingen geven ongeveer dezelfde problemen als kadees als je er soepel mee wilt werken, maar ook dat is met veel bijbuigen van de beugeltjes en dingen afbramen wel op te lossen.

Rangeerduivel

Ik heb een 8217(Piko) uitgerust met een Roco magneetkoppeling en dat werkt heel goed,
https://www.etsemmen.nl/114665:-Roco-Universele-Digitaal-Koppeling

maar de VBv 91 mag je niet open doen van de baas, dus ben je aangewezen op een alternatief, en het volgende lijkt mij goed te doen;
https://www.etsemmen.nl/KROIS-magnetische-koppeling
Lijkt een beetje op het Kadee-systeem.

maar betaalbaarheid......die verzendkosten hé... ;D ;D

;)

Floris

#3
oh ja, de 91 mag niet open
hahahahaha 8)
ja dan ga ik er niet aan zitten schroeven natuurlijk. 8)



(wel oppassen met de draadjes van de print naar de kap, die zijn wat brekerig. Denk dat het openingsverbod daar wat mee te maken heeft. Als ik minder lui was had ik ze wel even vervangen door soepeler draad, maar eigenlijk heb ik t ding 3 keer open gehad tot dusver, tis niet echt de moeite...)
Nou is dit de industrielocversie met wat minder licht-toestanden dan de reeks 91... maar goed, een van de functieuitgangen is standaard gebruikt voor de binnenverlichting, dus bij de industrieversie is er nog wel eentje vrij om koppelingen te schakelen, anders gewoon binnenverlichting loshalen en aan de koppelingen knopen. Wel ook meteen even de decoderinstellingen aanpassen dat je niet je koppelingen aan gort stookt.