Nieuwe HLV59? We zijn weer vertrokken...

Gestart door Rangeerduivel, 05 oktober 2020, 14:10:53 PM

Rangeerduivel

Vandaag een lok ontvangen van een forumlid die er niets meer mee aan kon vangen, de prijs was er dan ook naar! 8) ;D ;D
Toch bedankt, gulle gever!
We zullen d'r ons best mee doen, dat staat vast...
Het is een Italiaans ding (Rivarossi) en gezien zijn leeftijd kan hij best met de rest mee, er worden vandaag andere dingen gemaakt!
Uiterlijk doet hij mij sterk denken aan de HLV59, een Belgische verwaarloosde verwezenlijking...
Hier een voorbeeld van wat het ongeveer moet worden;

Een juweeltje op basis van een Roco S3/6.
En hier een foto van de loc die nu onder handen genomen wordt;

Rivarossi

Eerst dacht ik dat de loc voorzien was van transparante anti slipbandjes, maar bij nader toezicht waren dat gewoon films van vuilafzetting(*) op de wielbanden.
Een paar trekjes met een glasvezelstift brachten al gauw beter resultaat!
Beter, want bij de originele loc gebeurde de stroomafname op het rechter spoor enkel en alleen via de tender, die nu kanker heeft en dus vervangen wordt door een aangedreven Roco-tender (zie foto hierboven) en die heeft op zich al 4 bandjes en dat allemaal komt de stroomafname niet ten goede...
Probleem van de baan dus.
Hier een foto van de "would-be" bandjes;

En zo gaat het er uit zien na opkuisen;

De stroomafname ga ik dus op de drijfwielen van de loc plaatsen dmv deze dingetjes die ik ontdekt heb op een Duitse site;


Wordt vervolgd...

;)
(*) Hiermee wil ik geen steen werpen naar de vorige eigenaar van de loc, niemand weet waar de loc ooit onderdak vond... :-\

Rangeerduivel

#1
Even verder....

Ik vraag mij af hoe ze bij Rivarossi ooit op het idee zijn gekomen om de electromotor zo open en bloot in het stuurhuis te plaatsen.


Gelukkig moet hij toch verwijderd worden daar de loc in de toekomst zal aangedreven worden door een Roco-tender (met eigen motor)

Van een Revell bouwkit (die vallen na een paar jaar toch vanzelf uit mekaar!) maar een "dashboard" gesloopt,  en dat past als gegoten.

Van gegoten gesproken, de uitsparing in de kabinevloer voor de motor heb ik daarna maar vol gegoten met twee-componentensmurrie, later leg ik daar wel parketvloer op!  8)

Nu nog een hogere schouw en een zandkist maken of ergens afslopen, deze van de Revell-kit staan mij niet aan.
Hij moet toch een beetje op een Beierse S3/6 komen te lijken nietwaar...

Nog een bijkomstigheid in positieve zin;
De wielen en het onderstel mogen terug rood blijven daar het hier om één van de 3 Beierse loc's gaat die als herstelbetaling naar Belgie zijn gekomen en om tot nou toe onbekende reden hun Beierse kleur hebben behouden.
Diegenen die ooit al Duitsers verBelgd hebben zullen daar het voordeel wel van inzien!

Wordt vervolgd...

;)

Rangeerduivel

Schouw, stoomfluit en zanddom staan er op...
De verzinking in het kabinedak waar de stoomfluit vroeger in zat is dicht.
De cilynders moeten ook nog een maatje groter, ik denk die met dunne plasticard te overtrekken.



Volgende keer gaan we de tender aanpakken zodat die een beetje meer op de Beierse lijkt,
De Roco (links) is goed van lengte, maar de kolenbak moet ietsje korter.
De bovenkant van de Rivarossi (rechts) is vlak, dus hoe ik het deksel
van de watertanks ga imiteren, daar zal ik nog een nachtje over moeten slapen...

De Rivarossi tender is niet meer te gebruiken wegens zinkpest, ik zal hem eens terug richting Antwerpen sturen... ;D

Wordt vervolgd...

;)

Floris

eigenlijk zonde om zo'n apart italiaans ding om te gaan bouwen naar een S3/6 waar al tig modellen van zijn, maar aan de andere kant, knutselen is altijd goed!  8)
Wil je t jezelf makkelijk maken, er is een revell-kit van de S3/6, heb je de hele bovenbouw al.  8)

Rangeerduivel

Hallo Floris,
Zonde...ik heb hem gered van de kliko...dat ware pas zonde geweest! 8)
Waarom maak jij een onderstopper, er zijn er ook te koop hoor! (Liliput, Viessmann, enz...)

En gemakkelijk, waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat!
Ik vind scratch-building nu net het plezierigst, en ga geen geld uitgeven aan een Revell-kit als ik het zelf kan/wil maken.
Ik moest een Hollander geweest zijn niewaar... ;D

;)

Floris

Oh, tis altijd beter dan de kliko.
Maarre, als je dan toch zelf aan de slag wilt met zelf bouwen zou ik er een type 1 of type 10 van maken, iets echt belgisch dus, en voor een type 59 gewoon wachten tot er een goedkope S3/6 ergens opduikt, er zijn zoveel modellen van dat hok gemaakt dat er vanzelf wel eentje voorbij komt voor weinig.
Maar goed, je moet wel weten dat dat nu gezegd wordt door iemand die ooit een liliput-P8 helemaal heeft omgebouwd om daar wat van te maken omdat ik te ongeduldig was om op een goedkope fleischmann te wachten. Inmiddels liggen er uh... 3 fleischmanns in de rommelbak hier? misschien 4. Geen idee. Had er allerlei plannen mee, ooit.

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 08 oktober 2020, 17:29:44 PM
...als je dan toch zelf aan de slag wilt met zelf bouwen zou ik er een type 1 of type 10 van maken, iets echt Belgisch dus,

Heb daar ook aan gedacht, de asindeling zit alvast goed, en de stevige achterdissel zou idd beter staan bij een Type 1  dan bij een S3/6
Pas op of ik doe het nog ook! ;D

;)

Floris

Nou, daar zat ik dus ook al naar te kijken. Ik zou zeggen gewoon gaan met die handel.   8)

Decapod

+1

Geen twee keer nadenken. Slopen en een type 10 van maken. Asindeling zit goed, bissel achteraan ok. Wieldiameter precies ook ongeveer En als je de tender gaat verbouwen ... dan misschien beter een heel nieuwe kast in plasticard? Allez, ik fantaseer er maar op los, hè  ;) .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

#9
Citaat van: Decapod op 08 oktober 2020, 20:50:40 PM
+1

Geen twee keer nadenken. Slopen en een type 10 van maken. Asindeling zit goed, bissel achteraan ok. Wieldiameter precies ook ongeveer En als je de tender gaat verbouwen ... dan misschien beter een heel nieuwe kast in plasticard? Allez, ik fantaseer er maar op los, hè  ;) .

Nee, als het iets anders wordt zal het een 1 zijn, een 10 heb ik al.
Maar dan moet ik toch al wat rood is zwart maken...pffffffffffffff!!! ::) ::) :P
Ik ben in de gauwte een foto gaan stelen in een ander draadje;

Foto J. van der Kelen. Leuven 1990.
Nu kan het vuur weer in de ketel van "ja het drijfwerk dit" en "de tender dat" ::) ::)
Als iemand schetsen of foto's heeft, stuur maar hé!

;)

Rangeerduivel

#10
Na het een en ander eens goed bekeken/vergeleken te hebben, heb ik besloten toch maar voort te doen met hetgeen ik bezig was.
Het valt op dat het Marklin model méér details heeft dan het echte model!
Een koperslokkertje waarschijnlijk,
In tegenstelling tot de uitsparingen in de coverplaat bovenop de ketel heeft de Marklin "deuren" die zogezegd naar boven open gaan en blokjesmotieven die er in werkelijkheid niet zijn...
Niemand zegt dat het voorbeeld van Marklin dient gevolgd te worden, maar het echte voorbeeld is moeilijker te volgen mijgedacht!
Andere vorm kabine, andere positie rookkastdeur, bufferbalk en karosserie errond, en dan nog de veel langere tender met zijn talrijke rondingen...allemaal dingen die aartsmoeilijk zijn, als je een bekijkenswaardig resultaat verwacht uiteraard.
IK BEN FLORIS NIET!

Ik ga passen, het wordt een tweede S3/6 (5906 waarschijnlijk...) en misschien, héél misschien opteer ik later nog wel eens voor een Trix, al moet ik hem eerst in het echt gezien hebben, want ik vind de euforie wat overdreven, en misschien is het model die euforie niet eens waardig. ::)
Om de Jocadis/DJH te overtreffen zullen ze moeten flink uitpakken, het rijgedrag, dat is weer een ander discussiepunt...

;)

bollen neus

Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 11:43:29 AM
IK BEN FLORIS NIET!
;)

Dat weten we al jaren, ge zijt de Rudy zover was ik al mee hoor. En ook al zoveel keren geschreven (maar blijkbaar blijft da nie lang hangen?) iedere vogel flut zoals ie gebekt is, beter "iets" dan een scheet in een "netzakske" zoals we hier zeggen.
Den Eric.

Alberke

#12
Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 11:43:29 AM
Na het een en ander eens goed bekeken/vergeleken te hebben, heb ik besloten toch maar voort te doen met hetgeen ik bezig was.
Het valt op dat het Marklin model méér details heeft dan het echte model!
Een koperslokkertje waarschijnlijk,
In tegenstelling tot de uitsparingen in de coverplaat bovenop de ketel heeft de Marklin "deuren" die zogezegd naar boven open gaan en blokjesmotieven die er in werkelijkheid niet zijn...
Niemand zegt dat het voorbeeld van Marklin dient gevolgd te worden, maar het echte voorbeeld is moeilijker te volgen mijgedacht!
Andere vorm kabine, andere positie rookkastdeur, bufferbalk en karosserie errond, en dan nog de veel langere tender met zijn talrijke rondingen...allemaal dingen die aartsmoeilijk zijn, als je een bekijkenswaardig resultaat verwacht uiteraard.
IK BEN FLORIS NIET!

Ik ga passen, het wordt een tweede S3/6 (5906 waarschijnlijk...) en misschien, héél misschien opteer ik later nog wel eens voor een Trix, al moet ik hem eerst in het echt gezien hebben, want ik vind de euforie wat overdreven, en misschien is het model die euforie niet eens waardig. ::)
Om de Jocadis/DJH te overtreffen zullen ze moeten flink uitpakken, het rijgedrag, dat is weer een ander discussiepunt...

;)
Misschien hebben ze met de originele (gewijzigde) plannen gewerkt, of is een gesloten ketel gemakkelijker te maken dan 1 met een gat in?
Als ge't beu bent, niet mee smijten hé Rudy, tenzij tot hier  :D

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#13
En zo zal zijn tender er dus uitzien,
Kolenbak anderhalve cm korter, (verdomme wat is het metaal van dat ballastgewicht hard!) meerdere vuldeksels vervangen door slechts 1 exemplaar, en dan ineens op de goede plaats.
Ook alles wat vlakker gemaakt op de (ingedrukte) rivetten na...



Er is natuurlijk nog wat schuurwerk te doen op de hoeken als het plamuur hard is voor en achteraan.
Maar da's voor maandag.

wordt vervolgd

;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw