Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Problemen met Cobalt wisselmotoren

Gestart door Snobby Crash, 03 oktober 2020, 14:15:17 PM

Snobby Crash

Hey model vrienden,

We zijn met onze club "Het Spoor" een nieuwe baan aan het bouwen en gebruiken de cobalt wissel motoren voor de aandrijving van onze wissels. Een prachtige motor, voorzien van een decoder, aansluitingen om deze met drukknoppen te bedienen en aansluitingen voor bvb leds terug melding. Tevens gaat het inbouwen en programmeren heel makkelijk. Echter, we hebben reeds enkele keer gehad dat sommige motoren hun adres verliezen. Ook reeds enkele keer dat alle wisselmotoren hun adressen kwijt waren. We hebben dan geopteerd om een apparte ring leiding aan te leggen die gevoed wordt door een booster, omdat we dachten dat de wisselmotoren hun adressen zouden verliezen na een kortsluiting op de rails. Echter, gisteren waren, na een uur perfect gewerkt te hebben, terug uit al onze wisselmotoren de adressen weg.
Nu hebben we gelukkig op deze baan maar 9 wissels liggen en duurt het ook maar 5 minuten om de adressen terug in de wisselmotoren te schrijven.

Heeft er iemand ook reeds dit probleem ondervonden, of weet er iemand een concrete oplossing?
Ik lees heel wat op internet, maar kan niet direct een gepaste oplossing vinden.

Bedankt
Geert

evan

#1
Citaat van: Snobby Crash op 03 oktober 2020, 14:15:17 PM
Hey model vrienden,

We zijn met onze club "Het Spoor" een nieuwe baan aan het bouwen en gebruiken de cobalt wissel motoren voor de aandrijving van onze wissels. Een prachtige motor, voorzien van een decoder, aansluitingen om deze met drukknoppen te bedienen en aansluitingen voor bvb leds terug melding. Tevens gaat het inbouwen en programmeren heel makkelijk. Echter, we hebben reeds enkele keer gehad dat sommige motoren hun adres verliezen. Ook reeds enkele keer dat alle wisselmotoren hun adressen kwijt waren. We hebben dan geopteerd om een apparte ring leiding aan te leggen die gevoed wordt door een booster, omdat we dachten dat de wisselmotoren hun adressen zouden verliezen na een kortsluiting op de rails. Echter, gisteren waren, na een uur perfect gewerkt te hebben, terug uit al onze wisselmotoren de adressen weg.
Nu hebben we gelukkig op deze baan maar 9 wissels liggen en duurt het ook maar 5 minuten om de adressen terug in de wisselmotoren te schrijven.

Heeft er iemand ook reeds dit probleem ondervonden, of weet er iemand een concrete oplossing?
Ik lees heel wat op internet, maar kan niet direct een gepaste oplossing vinden.

Bedankt
Geert

Ja dat probleem is gekend, maar door de aparte ringleiding is dit bij mij opgelost.  Ik plaats in die ringleiding ook telkens een filter om de spanningspieken op te vangen die ontstaan door kortsluitingen enz.  Bovendien zijn de draden van de ringleidingen ook getwist.

De filter:
https://www.dccconcepts.com/product/new-bus-suppressors-terminators-2-pack/

PS Geert, stuur me even per PB een berichtje met je gegevens en stuur ik je zo een filtertje op.  Ik heb er in stock.

Groetjes



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Snobby Crash

Hey Evan,

alvast bedankt en ik heb je een pb gestuurd met mn gegevens.

Greetz Geert


evan

Hallo Geert, geen pb ontvangen...

probeer even: evan "apenstaartje" minimaforma "dot" com

Jim dat van jou heb ik ontvangen.

Ik breng dit dinsdag in orde.

Mvg

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DIORAMABOUWER

Ik heb dit ook al een paar keer voorgehad met die cobalt's, zal eerst eens beginnen met een aparte ringleiding te plaatsen en de filters, hopelijk dan opgelost, bedankt Evan voor de tip
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942