Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bevestiging voor midden draadstang

Gestart door Dirk, 02 oktober 2020, 11:26:39 AM

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 02 oktober 2020, 16:13:41 PM
Een U-profieltje om de draadstang zetten en vastmaken (kleven?)?



Zulke profielen bvb koop je in elke brico (zonder de draaghaken)

[/quote]

Ze maken het zichzelf graag ietwat moeilijker luc... ;D

;)

Klaas Zondervan

Dit topic is in ieder geval een belangrijke les voor iedereen die een baan in etages op draadstangen bouwt: draai tussen de etages een paar extra moeren op elke draadstang.

Dirk

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 oktober 2020, 19:57:16 PM
Dit topic is in ieder geval een belangrijke les voor iedereen die een baan in etages op draadstangen bouwt: draai tussen de etages een paar extra moeren op elke draadstang.

Klaas, kan ik alleen maar beamen, gelukkig is er een forum ;-) en heb al verschillende mogelijkheden gelezen, nu kan ik verder plannen.

thnx
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Je kan de draadstang ook gewoon door dremelen, er een paar moeren met rondsels opdraaien en om de draadstang terug aan elkaar te zetten een verbindingsmoer gebruiken (die zijn 3x hoger dan een standaard moer).

Als je dat draadstang per draadstang doet zal dat heus wel lukken. Desnoods even een en ander fixeren met een tijdelijk latje aan de buitenzijde.

Voordeel is dat alles gewoon regelbaar blijft. Je moet de stang dan ook ergens net boven of onder de bestaande platen door slijpen en niet in het midden waar je nieuwe plaat komt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#19
Citaat van:       SuSke      op 02 oktober 2020, 23:54:48 PM
en om de draadstang terug aan elkaar te zetten een   verbindingsmoer   gebruiken (die zijn 3x hoger dan een standaard moer).

Zo'n koppelmoeren ?        Lijkt idd. op eerste en tweede gezicht ,  niet zo toevallig, een professionele oplossing ...

https://www.google.com/search?q=verbindingsmoer&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&oq=verbindingsmoer&aqs=chrome..69i57j0l7.7542j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
( deze verwijzing gewoon als vrijblijvende info )

Klaas Zondervan

Nu we toch in dit stadium zijn, is het niet mogelijk om de draadstangen er één tegelijk uit te halen, van extra moeren voorzien en terugplaatsen?

Herwig


En dit allemaal bij een hoogte van slechts 35 cm ( zie eerste post) , minus de dikte van het geplande extra-tussenniveau   ?   Of klopt er hier iets niet  ?

Klaas Zondervan

Herwig, dat had ik me ook af zitten vragen. De ruimte tussen de niveaus wordt dan 17 cm. Volgens mij kun je dan nergens meer bij, maar dat zal het onderwerp zijn voor een volgende vraag.

Havoc

Citaat van: SuSke op 02 oktober 2020, 23:54:48 PM
Je kan de draadstang ook gewoon door dremelen, er een paar moeren met rondsels opdraaien en om de draadstang terug aan elkaar te zetten een verbindingsmoer gebruiken (die zijn 3x hoger dan een standaard moer).

Je gaat in dat geval wel 1 van de kanten moeten los zetten om die eerst wat uit elkaar te draaien om die verbindingsmoer er tussen te zetten. En daarna de het losse einde er terug in te draaien.

Zelf zou ik in zo'n verbindingsmoer eerst een groef in draaien zo breed als een slangenklem. Dan in 2 zagen. Rond de draadstang zetten en met een metalen slangenklem samenspannen. Met die groef erin kan dat niet meer verschuiven. Waarschijnlijk 100% overkill...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

Citaat van: Herwig op 03 oktober 2020, 11:19:17 AM

En dit allemaal bij een hoogte van slechts 35 cm ( zie eerste post) , minus de dikte van het geplande extra-tussenniveau   ?   Of klopt er hier iets niet  ?
Hoogte is beetje meer dan 35cm, zal ongeveer een kleine 40 cm zijn, /2 is 20co en de grondplaat is 12mm; blijft nog idd een 17cm over, is genoeg voor een schaduw station, er komt toch geen bovenleiding, de spiraal is ongeveer een 12 cm, als daar iets gebeurd is het niet gemakkelijk, maar dat gaat ook., sommigen woekeren met lengte, ik met hoogte.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Flip

@ Dirk,

Even iets anders. Ik ken jouw baan niet maar 35cm tussen.
Dan blijft er nog 17,5 cm over per verdiep ? Kan je dan nog overal nog goed bij ?
Denk niet daar gebeurt toch niks . Vroeg of laat wel.

Groeten

Julien
Lenz digital PC sturing

Herwig

    Hoezo      "Even iets anders ? "     ? 
   

Flip

Sorry Herwig ik had uw post niet gezien  :-[

groeten

Julien 
Lenz digital PC sturing

Herwig

#28
Kan iedereen overkomen. Zie tevens het recentere bericht van Klaas (reactie#22) over deze beperkte tussenruimte in de hoogte en ook het antwoord van Dirk (reactie#24);)