Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

oebr

Citeer

is en blijft een dure hobby


kweeni,  gisteren de nieuwe br 212 van roco gekocht - 99euro - en de bijhorende wagens op een beurs voor amper 5 euro per stuk kunnen krijgen. 
Als je een depot vol Belgische stomers wil is het wel een dure grap in de maak, een baantje in de Eifel kan daarentegen voor een schijntje. Als je stok te kort is om over de Rijn te springen kan je er nog altijd mee over een beek he. 

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Een Belgisch stoomdepot in model hoeft niet duur te zijn hoor. Nu verkrijgbaar aan opruimprijzen, Belgische P8 van Oscar aan 139 Euro.  Meer info in uw nieuwste MSM pagina 6. Trouwens een P8 is veel bruikbaarder dan een Type 1 op de modelbaan. Zelf heb ik een heel locrooster kunnen uitbouwen van stoomlocs type 81. Allen gekocht aan bradeerprijzen. En weet je een type 81 is toevallig de grootste Belgische locreeks met zowat 500 exemplaren. De laatste stoomloc in reguliere dienst in België was een T81. Ingezet vanuit Gouvy in 1967. Het is maar wat je wil. Dure exclusieve locreeksen of goedkopere omgebouwde Duitse werkpaarden voor de modelbaan.


Alberke

Citaat van: PeterVG op 06 oktober 2020, 16:20:10 PM
Een Belgisch stoomdepot in model hoeft niet duur te zijn hoor. Nu verkrijgbaar aan opruimprijzen, Belgische P8 van Oscar aan 139 Euro.  Meer info in uw nieuwste MSM pagina 6. Trouwens een P8 is veel bruikbaarder dan een Type 1 op de modelbaan. Zelf heb ik een heel locrooster kunnen uitbouwen van stoomlocs type 81. Allen gekocht aan bradeerprijzen. En weet je een type 81 is toevallig de grootste Belgische locreeks met zowat 500 exemplaren. De laatste stoomloc in reguliere dienst in België was een T81. Ingezet vanuit Gouvy in 1967. Het is maar wat je wil. Dure exclusieve locreeksen of goedkopere omgebouwde Duitse werkpaarden voor de modelbaan.
Awel hé, daar ben ik het nu volkomen helemaal volledig mee eens !
Al de rest is verzamelwoede.
Het P8tje was het werkpaardje van de Belgische spoorwegen.
Ik wil nog een uitzondering maken voor de type29, het na-oorlogs werkpaard made in Canada!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Citaat van: Alberke op 06 oktober 2020, 16:30:16 PM
Citaat van: PeterVG op 06 oktober 2020, 16:20:10 PM
Een Belgisch stoomdepot in model hoeft niet duur te zijn hoor. Nu verkrijgbaar aan opruimprijzen, Belgische P8 van Oscar aan 139 Euro.  Meer info in uw nieuwste MSM pagina 6. Trouwens een P8 is veel bruikbaarder dan een Type 1 op de modelbaan. Zelf heb ik een heel locrooster kunnen uitbouwen van stoomlocs type 81. Allen gekocht aan bradeerprijzen. En weet je een type 81 is toevallig de grootste Belgische locreeks met zowat 500 exemplaren. De laatste stoomloc in reguliere dienst in België was een T81. Ingezet vanuit Gouvy in 1967. Het is maar wat je wil. Dure exclusieve locreeksen of goedkopere omgebouwde Duitse werkpaarden voor de modelbaan.
Awel hé, daar ben ik het nu volkomen helemaal volledig mee eens !
Al de rest is verzamelwoede.
Het P8tje was het werkpaardje van de Belgische spoorwegen.
Ik wil nog een uitzondering maken voor de type29, het na-oorlogs werkpaard made in Canada!

Dat is inderdaad voor een stuk verzamelwoede maar daar is op zich niets mis mee zolang je uzelf en uw naasten er niet mee tekort doet ...
Er zijn mensen die zeer dure wagens kopen om er mee te pronken ... ik koop deze stomer omdat ik hem mooi vindt. Alles hangt van het beschikbare budget af en welke prioriteiten er gelegd worden. Dit moet ieder voor zich uitmaken  :). Als we er maar van kunnen genieten zeker?

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Havoc

Citaat van: Alberke op 06 oktober 2020, 16:30:16 PM
Citaat van: PeterVG op 06 oktober 2020, 16:20:10 PM
Een Belgisch stoomdepot in model hoeft niet duur te zijn hoor. Nu verkrijgbaar aan opruimprijzen, Belgische P8 van Oscar aan 139 Euro.  Meer info in uw nieuwste MSM pagina 6. Trouwens een P8 is veel bruikbaarder dan een Type 1 op de modelbaan. Zelf heb ik een heel locrooster kunnen uitbouwen van stoomlocs type 81. Allen gekocht aan bradeerprijzen. En weet je een type 81 is toevallig de grootste Belgische locreeks met zowat 500 exemplaren. De laatste stoomloc in reguliere dienst in België was een T81. Ingezet vanuit Gouvy in 1967. Het is maar wat je wil. Dure exclusieve locreeksen of goedkopere omgebouwde Duitse werkpaarden voor de modelbaan.
Awel hé, daar ben ik het nu volkomen helemaal volledig mee eens !
Al de rest is verzamelwoede.
Het P8tje was het werkpaardje van de Belgische spoorwegen.
Ik wil nog een uitzondering maken voor de type29, het na-oorlogs werkpaard made in Canada!

Vergeet de 53 (vroegere 23) niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

AC-Stomer

De type 51 is ook een leuk machientje.   ;D 
Helaas is het niet nieuw verkrijgbaar in H0.  Dat zou tof zijn als er een (kleinserie) fabrikant mee afkomt. 

Herwig

Citaat van: AC-Stomer op 06 oktober 2020, 17:22:38 PM
De type 51 is ook een leuk machientje.   ;D 
Helaas is het niet nieuw verkrijgbaar in H0.  Dat zou tof zijn als er een (kleinserie) fabrikant mee afkomt.


>    NMBS  type 51    >       http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/90031-0-rangeertenderlocomotief-type-51
        ( website PB zou bijgewerkt zijn tot gisteren ....   Deze verwijzing gewoon ter info )

AC-Stomer

Citaat van: Herwig op 06 oktober 2020, 17:34:58 PM
Citaat van: AC-Stomer op 06 oktober 2020, 17:22:38 PM
De type 51 is ook een leuk machientje.   ;D 
Helaas is het niet nieuw verkrijgbaar in H0.  Dat zou tof zijn als er een (kleinserie) fabrikant mee afkomt.


>    NMBS  type 51    >       http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/90031-0-rangeertenderlocomotief-type-51
        ( website PB zou bijgewerkt zijn tot gisteren ....   Deze verwijzing gewoon ter info )

Daar ben ik al op de hoogte.  Er stond er wel bij gemeld dat het nu niet in stock was. 
Toch bedankt voor je bijdrage  :) 

vyncky

Gewoon mailen naar hem , en de vraag stellen...

Soms kan hij je wel verder helpen.  ;)

Yannick



Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Citaat van: stoomlokje op 06 oktober 2020, 01:56:48 AM
+/- 320€ tot 360 € voor de vier

grtjs,
Saskia
Correctie, 300 of 290. ;)

295 is wat ik mijn set Liers-Luxemburg betaald heb. Dat is een €73/rijtuig. Al wat meer is ben je denk ik toch afgezet.

Verder heb ik me toch geen Type 1 besteld, het kriebelde wel, maar er zal vast en zeker nog wel eens een nummervariant de revue passeren. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

svvander

Zwaar off-topic. Maar goed, 7 bladzijden vol-geluld over den Type 1.  ;D Het doet toch iets met de mens he. Ik ben er nu wel mee aan het lachen, maar ik blijf het ondanks de prijs, wel een heel mooi initiatief vinden van Märklin. Laat ons hopen, dat het hierbij niet blijft in de toekomst.
Onlangs was er op een forum bij onze Noorderburen nog een discutie over het feit dat een bepaald merk (ik dacht Roco), maar 6 nieuwe NS modellen uitbracht. In datzelfde foldertje stond er welgeteld ocharmen 1 Belgisch model. En ok, wij zijn maar met een heel klein percentage t.o.v. de Duitse, Nederlands, Franse en andere markten... maar ik denk persoonlijk niet dat we minder kopen.

Maar goed: nu wil ik wel van zodra mogelijk, toch zoveel mogelijk testen zien van dit model. Ik zal 'm zelf niet kopen wegens niet in het project passende en voor mij toch wel iets te duur. (Dan koop ik mij liever 2 Claaskes of een stuk of 4 Traxx'kes ofzo  ;) Het blijft een prachtige loc. Proficiat aan diegene die hem al besteld heeft.  8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

back on topic:

https://www.tassignon.be/trains/documentation/Russell.php

de type 1 zit er veel tussen - heel interessant referentiemateriaal - met dank aan de mensen achter 'spoorse zolder'
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Mijn 20 jaar oud filmpje wordt plots weer veel bekeken, hoe zou dat komen :o
En vreemd genoeg uitsluitend door +45 jarigen.

https://youtu.be/36IgQUSiJN8

SirGresley

Eigenlijk zo Marklin/Trix eens een betere P8 uitbrengen tegenover die ouwe blok gietijzer!
Dien 81 hebben ze toch ook nog en ook nog Duitsers die ook in België hebben gereden?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

erik de noorman

Marklin heeft toch enkele jaren terug een prima nieuwe versie van de P8 uitgebracht.

Erik.