Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

OlivierV

Ik vind de loc voor een metalen variant wel van prijs meevallen. Reken dat een sounddecoder in de winkel ook al zo'n € 100 kost (ok dat moet marklin er niet aan betalen), je zit dan alsnog met een model van 450 euro, wat nog te doen is.
Ik heb wat getwijfeld maar heb er uiteindelijk toch geen besteld, hoe graag ik ook een type 1 wil.
Er zal nog wel eens een nummervariant volgen!

De rijtuigen is gewoon overbodig en een miskleun, die M2's van marklin zijn inderdaad mooi, maar meer dan de helft van het bedrag erbij wat de voorgaande sets kostten voor wat licht en wat printbaantjes is wel ferm overdreven. Wie gaat die nog kopen.

Beter zou men zoals we het al jaren vragen. (past dan wel niet bij die type 1)
- 1x set tijdperk 4 groen, met gewoon getrokken rijtuigen en een volwaardig volledig eersteklasserijtuig.
- 1x set in bordeaux enkel getrokken rijtuigen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sicco

Voor wat betreft dat laatste.

Inderdaad zou nu gemakkelijk gezegd kunnen worden dat er nu tp III versies gemaakt zijn om bij de type 1 te passen. Echter, met het uitkomen van zeg de 5319 of 5947 is er geen bijpassende set groene tp. IV M2's gekomen/gekozen. En dat dus terwijl er nu VIER sets tp. III zijn en nu gewone looprijtuigen in het groen tp. IV. Nogmaals, 630 of zoiets rijtuigen, die tussen 1968 en begin jaren negentig in het groen door heel het land rijden....

Rochevalien

Citaat van: Johnnytrein op 01 oktober 2020, 16:23:41 PM
Loc en rijtuigen dat zal mijne bruine niet kunnen trekken hoor pppfffrrrttt zo duur kost bijna een maand pensioen  :'(

OMG  :o :o :o :o :o :o :o

Dirky

Citaat van: thor op 05 oktober 2020, 10:14:48 AM
deel je  mening, veel te duur,  laat dit aan me voorbij gaan. Fabrikanten  profiteren te veel van een  handvol  modelspoorders die er nog zijn.

vicieuze cirkel... Hoe minder kopers, hoe duurder modelspoor wordt. Hoe duurder, hoe minder modelspoorders...

evan

En een handvol modelspoorders?

Het zijn er meer dan je denkt hoor.  Ik ontmoet zelfs geregeld modelspoorders die nog niet over modelspoormagazine hebben gehoord, laat staan dit forum.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

thor

Ieder zijn mening, daar is dit  forum voor. Ik respecteer ieder zijn visie, doe dat dan ook maar met de  mijne. Je zal later wel anders zingen, eens je moet terugvallen op een pensioen  inkomen
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Fretbol

#66
Citaat van: OlivierV op 05 oktober 2020, 18:18:58 PM
Ik vind de loc voor een metalen variant wel van prijs meevallen. Reken dat een sounddecoder in de winkel ook al zo'n € 100 kost (ok dat moet marklin er niet aan betalen), je zit dan alsnog met een model van 450 euro, wat nog te doen is.
Ik heb wat getwijfeld maar heb er uiteindelijk toch geen besteld, hoe graag ik ook een type 1 wil.
Er zal nog wel eens een nummervariant volgen!

De rijtuigen is gewoon overbodig en een miskleun, die M2's van marklin zijn inderdaad mooi, maar meer dan de helft van het bedrag erbij wat de voorgaande sets kostten voor wat licht en wat printbaantjes is wel ferm overdreven. Wie gaat die nog kopen.

Beter zou men zoals we het al jaren vragen. (past dan wel niet bij die type 1)
- 1x set tijdperk 4 groen, met gewoon getrokken rijtuigen en een volwaardig volledig eersteklasserijtuig.
- 1x set in bordeaux enkel getrokken rijtuigen.

Zo denk ik er ook over.

Als je het over een nieuwe productie van een grote stoomlok hebt, grotendeels in metaal, met geluid en dubbele rookgenerator enz. dan had de prijs net zo goed een pak hoger kunnen liggen. Als je bvb bij Olaerts een decoder met geluid en een rookgenerator laat inbouwen betaal je een meerprijs van 185 €. Trek die kostprijs af van de 540 € voor de Märklin Type 1 en je komt op een prijs van 355 € voor een standaard model.

Begrijp me niet verkeerd, meer dan 500 € is en blijft veel geld maar vergeleken met een set rijtuigen van MW bvb ...

Ik heb er uiteindelijk eentje besteld, voor een deel ook omdat we niet vaak van een grote fabrikant als Märklin een echt nieuwe Belgische lok krijgen. Een grote stoomlok als de Type 1 had ik al helemaal niet verwacht  :)

Die prijs voor de M2 rijtuigen is een ander verhaal ...

Fretbol

Citaat van: thor op 05 oktober 2020, 20:03:45 PM
Ieder zijn mening, daar is dit  forum voor. Ik respecteer ieder zijn visie, doe dat dan ook maar met de  mijne. Je zal later wel anders zingen, eens je moet terugvallen op een pensioen  inkomen

En deze mening respecteer ik dan ook volledig, het is en blijft een dure hobby (zijn er andere?) en het is ook niet meer dan dit, een hobby.
Ik  begrijp maar al te goed dat dergelijke bedragen voor een lok voor veel mensen te hoog zijn!

Anderzijds ben ik er ook zeker van dat indien Märklin het dubbele had gevraagd de loks even vlot verkocht gingen worden  ;)

oli 11/01

CiteerIk heb er uiteindelijk eentje besteld, voor een deel ook omdat we niet vaak van een grote fabrikant als Märklin een echt nieuwe Belgische lok krijgen. Een grote stoomlok als de Type 1 had ik al helemaal niet verwacht
+1

Koen

Citaat van: evan op 05 oktober 2020, 19:57:28 PM
En een handvol modelspoorders?

Het zijn er meer dan je denkt hoor.  Ik ontmoet zelfs geregeld modelspoorders die nog niet over modelspoormagazine hebben gehoord, laat staan dit forum.

Ik denk dat er inderdaad meer zijn dan wij denken. Alleen is dit bij velen een gebeuren achter gesloten deuren. Totdat ze plots, dikwijls bij toeval, gelijkgestemden tegenkomen. Dan zie je deze mensen openbloeien. Jongeren zijn ook wel met modelbouw bezig maar dat is eerder beperkt. Het imago van de modeltrein als "speelgoed voor grote kinderen" speelt daar zeker een rol in. Maar je merkt ook dat de creativiteit van de jongeren sterk afneemt. Modelspoorbouw vergt immers heel wat vaardigheden en volharding om iets te bereiken en in mijn omgeving merk ik dat veel jongeren daarop afknappen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

is en blijft een dure hobby

Dat is wat je er zelf van maakt. De rollende stock dat is inderdaad een ander gegeven.  ;)
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd maar wat kost een set van 4 rijtuigen bij LS models.
Erik.

stoomlokje

+/- 320€ tot 360 € voor de vier

grtjs,
Saskia

Fretbol

Citaat van: erik de noorman op 05 oktober 2020, 23:05:30 PM
is en blijft een dure hobby

Dat is wat je er zelf van maakt. De rollende stock dat is inderdaad een ander gegeven.  ;)
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd maar wat kost een set van 4 rijtuigen bij LS models.
Erik.

Inderdaad Erik, de rollende stock, rails en toebehoren zijn vaak heel duur, de rest is wat je er zelf van maakt. En wat jij er van maakt met eenvoudige middelen daar kunnen de meesten onder ons enkel van dromen, heel mooie realisaties!

AC-Stomer

Op zich is het wel een goede zaak dat Marklin deze typische Belgische stomer uitbrengt.
Zelf ben ik al jaren op zoek naar een betaalbare type 1.  Helaas kosten de Olaerts-modellen wat teveel voor mijn rooie.
600 euro is nog altijd veel geld, maar voor mij is dat het zeker waard. 
In ieder geval heb ik er al eentje besteld. 

Koen

Citaat van: AC-Stomer op 06 oktober 2020, 10:01:15 AM
In ieder geval heb ik er al eentje besteld.

Ik heb mij ook laten verleiden om een Trix versie te bestellen  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren