bogen stenen brug berekenen

Gestart door Dirkh, 24 september 2020, 20:48:00 PM

Dirkh

vraagje aan de bouwkundige experten.

Ik wil een brug zoals in onderstaande link maken.
Op het eerste gezicht zijn de bogen niet een halve circel maar eerder een halve ellips.
Bestaan hier ontwerp regels voor ?

https://www.google.com/maps/@43.9935181,6.6461613,3a,75y,138.9h,88.59t/data=!3m4!1e1!3m2!1sToMRpcxQxX_hrP-bafl6Jw!2e0

hans63


SuSke

Echte ontwerpregels zijn daar niet voor Dirk.

Bedoeling is dat er een drukboog opgebouwd wordt in de structuur. Daarvoor mag die boog ook niet te ondiep worden.
Aan de boogvoeten moet er voldoende "massa" zijn op de krachten uit de boog op te vangen en naar de funderingen te brengen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Een mogelijkheid is om het doen zoals in de middeleeuwen: ondersteboven met koordjes/kettingen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kettinglijn_(bouwkunde)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat het elliptische bogen zijn. Op de streetviewfoto die je laat zien lijkt het wel zo omdat je er schuin tegenaan kijkt.
Maar als je vanuit die fotopositie verder rijdt kom je op een plek waar je recht tegen de bogen aankijkt en dan zijn het volgens mij gewoon cirkelbogen.

Kautenbach

Intressant viaduct, waar is dit ergens? Ik zou met schuim basis maken en dan kijken hoe het lijkt..

Klaas Zondervan

Wim, vanuit de streetviewfoto kun je tergklikken naar de kaart (pijltje linksboven)
Dan zie je dat het bij Bontés is, in Frankrijk.

Rangeerduivel

Citaat van: Kautenbach op 25 september 2020, 12:42:04 PM
Intressant viaduct, waar is dit ergens?

Staat links bovenaan op de foto Wimmeke... :)

Le Fugeret, Provence-Alpes-Côte d'Azur

;)

rgp

Allen,

Nu word ik terug naar het jaar 1981 gecatapulteerd: 3 jaar bouwkunde.
Het kunnen zowel cirkels als ellipsen zijn.  De lijn gevormd door de neutrale vezel van de cirkel of ellips moet de zijdelingse krachten kunnen opnemen.  Indien, zeker bij een ellips, dat niet gebeurt, dan gaat uw brug instorten doordat de uiteinden horizontaal gaan wegschuiven.  Bij een cirkel heb je dat niet want de kracht wordt daar vertikaal overgedragen.
Dat wegschuuiven werd in de middeleeuwen opgevangen door het voorzien van steunberen bij kathedralen.
Als je de sleutel wegneemt (is de middelste steen en is wat groter, zal uw brug instorten.
Het opgaand mestelwerk boven de ellips of boog heeft als doel om het niveau van het rijvlak te bereiken en is dus een last voor de boog/cirkel.

Dat is dus zeer summier uitgelegd

Roland

Dirkh

#9
De brug is terug te vinden in Bontés Frankrijk op de lijn Digne - Nice
link naar de plaats in google maps : https://www.google.com/maps/@43.9935631,6.6431278,15.25z

Ik was op zoek naar iets om de bocht op te vrolijken en vond  toen deze brug. Leek me leuk om in de bocht in te bouwen , een stukje extra departementale weg aanleggen en wat verzakkingen in de bergen aanbrengen en dan past die daar perfect.

Kautenbach

..zie alleen google staan, geen enkele locatie op t wegnummer na ;)

Is wel interresant, waarom dit viaduct, en niet iets eerder de boog in het spoor, nou ja, geeft wel een mooi imposant bouwwerk. De bogen lopen wel recht zo te zien.

Wil je dit viaduct zelf ook in een boog bouwen? Ivm optredende spatkrachten kun je de boog in je viaduct nooit te krap maken.

Dirkh

Wim even uitzoemen en dan zie je dat het ergens tussen Annot en Le Fugeret is .

Ik denk dat ze anders een hele berg moesten weggraven
Even op google earth gekeken naar de reden, duurt wel even eer de link geladen is en daar zie je dat ze rond die berg wilden gaan en er een opening was die overbrugd diende te worden.

https://earth.google.com/web/search/Annot,+France/@43.99320937,6.64641291,820.56539064a,412.88278826d,35y,91.88766907h,60.00133877t,360r/data=CigiJgokCTZlQDCA3DRAETRlQDCA3DTAGf81Bmxa-UXAIZp_3pI5VGLA

ik denk ook dat de brug er eerst was om de inham te overbruggen en nadien de weg is aangelegd en dan maar gebruik gemaakt van de brug om kosten te besparen. Het is iets raar maar wel leuk. Nog zo een leuk detail, aan beide zijden staat er een bard met volgende melding : "avertisseur sonore obligatoire"

Ook nog een bord gevonden met max doorrijhoogte 3.80 m. weet ik ineens hoe hoog die moet zijn.

Als ik naar de de satellietbeelden kijk en dan een meting uitvoer zie ik dat de brug een boog maakt met een straal van ongeveer 150 m.
Het zal bij mij iets kleiner worden , ongeveer een derde.  (35 cm)
Zal eens een styrodur model maken om te zien of het wel toonbaar is met die kleine boogstraal.

Kautenbach

Ben heel benieuwd  Dirk ;D

Dit soort kunstwerken maakt t helemaal af, lekker sfeervol

Rangeerduivel

Citaat van: Dirkh op 25 september 2020, 17:58:27 PM
Ook nog een bord gevonden met max doorrijhoogte 3.80 m. weet ik ineens hoe hoog die moet zijn.

Die 3.80m zou ik toch niet te strikt nemen hoor,
Na het lossen in Gap heb ik meermaals de route Digne/Nice gevolgd en daar was op een zeker moment zo'n brugje waar de hoofdweg onder het (smal)spoor door liep (misschien is het wel dat brugje op de foto?... :-\)
De naam van het dorpje ontgaat mij, het is minstens 12 à 13 jaar geleden, maar de vroegere weg liep dwars door het dorp, het brugje was deel van een omlegging om het dorp te vrijwaren van zwaar vervoer.
Mijn oplegger was exact 4.0m en niettegenstaande een bord van 3.80m kon ik er net onder, stapvoets weliswaar, en elke keer toch wat onzeker... 8)

;)

Dirkh

Ik vermoed dat die 3.80 m gemeten is aan de zijkanten van de weg, als je dan mooi in het midden rijd kom je wel aan 4m denk ik.
Zal telkens wel spannend geweest zijn.