Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Fotolocatie gezocht (1940)

Gestart door NS8714, 23 september 2020, 12:46:57 PM

NS8714

Zie deze foto:



Het betreft een opname uit een Duits album, NS 3726 op een onbekende locatie. Nederland is het niet, mogelijk Belgie of noord Frankrijk. De foto is genomen op 8 juni 1940. De locomotief was gestationeerd in Roosendaal en de kans is zeer aanwezig dat deze voor Duitse transporten naar Belgie en eventueel Frankrijk is gebruikt.

Is er iemand die wellicht de locatie herkent?

Eelco

PeterVG

Lijkt me België. Typische NMBS afsluiting. Ergens langs een kerkhof vermoed ik maar waar?

Herwig

#2
In België ?    In Frankrijk ?
Dan rijdt deze loc , langs een perron , wel op een omloop- of tegenspoor, want aan de rechterkant ....

Of in de Elzas, daar was/is het rechtsrijdend , zoals in Duitsland ....

( en met geblindeerde voorseinen (-lampen) )

NS8714

Dat werd idd ook opgemerkt op Beneluxspoor, het is mogelijk dat de loc een rangeerbeweging maakt en dat een Duitse soldaat van de gelegenheid gebruik maakte een paar foto's te nemen.

Eelco

Alberke

Stijl van de kerk doet me aan Bretagne denken, en misschien is het door het perspectief maar ik zie enkel een toren.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

NS8714

Ik heb het idee dat het eerder een kapel is dan een hele kerk.

rgp

Hallo,

De kerktoren en de daken doen mij eerder aan de pas de calais denken.

Roland

stevend

tussen loc en de twee boomstammen kan je duidelijk een kruis zien staan .
Daaruit kan je opmaken dat de toren geen kerktoren is , maar een familie graf of voor een geestelijke .
Normaal werden mensen begraven rond de kerktoren , maar die is hier niet te zien .
Ofwel ligt de begraafplaats weg van de kerk .

NS8714

Ik denk niet dat kruis en kapel (?) bij elkaar horen, er is nogal wat afstand tussen beiden.

Havoc

Citaat van: NS8714 op 23 september 2020, 19:05:43 PM
Ik denk niet dat kruis en kapel (?) bij elkaar horen, er is nogal wat afstand tussen beiden.

Toch wel, achter de haag ligt het kerkhof. Het kruis staat daar, kan op een graf zijn, kan ook centraal zijn, dat gebeurde ook. De kapel is dan een herdenkingskapel op het kerkhof. Zelf vind ik ze daarvoor wel aan de grote kant. En er is nog een (hoofd van een) beeld te zien meer naar rechts, net naast de meest rechtse boom.

Als het echter in noord frankrijk of belgië langs die kant, dan zou het ook wel eens een kerktoren kunnen zijn die het overblijfsel was van een kerk die platgelegd is in WOI.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ben je zeker over het jaartal? Het gebouw (of huis) naast de kerk ziet er veel moderner uit. Eerder jaren 70 of 80.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

NS8714


Val-Rikard

Het kan evengoed een militaire begraafplaats zijn uit de eerste wereldoorlog ergens in de westhoek of noord Frankrijk.

Havoc

Citaat van: Val-Rikard op 23 september 2020, 21:03:41 PM
Het kan evengoed een militaire begraafplaats zijn uit de eerste wereldoorlog ergens in de westhoek of noord Frankrijk.
Ook een optie , dan kan die kapel een knekelhuis zijn of massagraf. Enig probleem is en blijft dat met niet meer om op verde te gaan het een héél groot gebied blijft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bekie

Het is zeker geen oorlogsbegraafplaats. Het restant van een voormalige kerk kan uit verschillende perioden dateren. Ziet er mij eerder een restant van een zijingang in een dwarsbeuk uit of van een voormalige ingang van een kruiskerk. Het is zeker niet een toren.

Ik ben soms ook wel verbaasd over het 'moderne' uitzicht van sommige gebouwen uit het interbellum.