Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Probleem met stroomafname

Gestart door bumper, 20 september 2020, 18:13:50 PM

Rangeerduivel

Citaat van: bumper op 27 september 2020, 18:00:13 PM
Mijn rails inspuiten langs boven krijg ik wel voor elkaar denk ik.

Al eens geprobeerd met "het wondermiddel bij uitstek" WD40....het smeert en doet al de rest....
en als het er niet mee betert zal het product op zich geen belemmering vormen voor verdere/andere behandelingen. 8)

;)

WAJ Janse

Ludo, contactspray of ATF; dat laatste wordt veel in de autogarage wereld gebruikt.
Een druppeltje op de rails en het laten "uitrijden" door je trein.
Succes

Wim
 

Klaas Zondervan

Die oplossing gaat uit van contactprobleem tussen rails en wielen. Maar ik denk dat het probleem zit in de overgangslassen tussen de railstukken en dat los je niet op met contactspray.

erik de noorman

Ludo,

Uit mijn ervaring kan:
Zijn je rails vast gemonteerd of liggen ze los op de onderplaat. Indien ze los of gedeeltelijk los liggen probeer ze dan eens (waar ze bereikbaar) eens lichtjes van links naar rechts te bewegen zonder ze uit elkaar te trekken. Meestal is dit voldoende om het euvel op te lossen. Soms is het een wissel die in de buurt ligt. Probeer eens met een lichte tik tegen de wissel te geven.
Slechte stroomafname door corrosie of vuile sporen bij M rails lijkt mij onwaarschijnlijk indien regelmatig bereden (zelfs met roest op de rails werken M rails nog).
Zijn er draadjes aan de rails gesoldeerd kort bij of aan de plaats waar het euvel zich voor doet dan kan corrosie vorming waarschijnlijk de oorzaak zijn. Probeer eens door deze af te koppelen ik veronderstel dat er geen geïsoleerde stukken tussen zitten.

Erik

bumper

Deze namiddag nog eens naar mijn zolder geklommen en getracht nog wat aan het probleem te werken.
Eerst nog eens gemeten zoals klaas voorstelde. Tussen het chassis en de midden geleider van een goed stuk spoor heb ik een verschil van 0,5 tot 1 V, schommelt zowat over en weer. Tussen de sleper en de railstaaf van een goed stuk spoor zijn de verschillen veel groter en benaderen mijn vorige meetresultaten. Alhoewel deze meetresultaten niet heel nauwkeurig zijn, denk ik toch te kunnen stellen dat het probleem in de midden geleider zit. De verbindingslipjes zullen waarschijnlijk gecorrodeerd zijn. Daar de rails los liggen heb ik met wat hulpstukken deze wat horizontaal over en weer geschoven. Veel resultaat leverde dit echter niet op. Ga nu ook eens proberen om van onder uit enkele gaatjes te boren om de rails verticaal over en weer te bewegen. Hopelijk levert dat wat op.