ombouw KMB 6038

Gestart door raf, 19 september 2020, 17:49:37 PM

raf

gemaild naar kkmb en gevraagd of daar nog chassis te koop zijn
misschien een groeps aankoop doen om de prijs te drukken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 20 september 2020, 12:47:55 PM
gemaild naar kkmb en gevraagd of daar nog chassis te koop zijn
misschien een groeps aankoop doen om de prijs te drukken

gr raf

Heb ik ook gedaan...maar dan weer naar de maker van die reserve chassis'
modul.sign@gmail.com

;)

Michiel

#17
MessingModelbouw had vervangchassis onder het artikel nummer PBMM60. Geen idee of deze nog beschikbaar zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 20 september 2020, 12:58:57 PM
MessingModelbouw had vervangchassis onder het artikel nummer PBMM60. Geen idee of deze nog beschikbaar zijn.

Ik denk/vrees van niet,
Moest hij er nog hebben zou onze vriend Paul hier al lang gereageerd hebben...! 8)

;)

Herwig

#19
>    Modul Sign  onderstel is/was uit  printplaat  +  polystyreen   ( hadden ooit een standje op een MSM-expô )

      http://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=3500&controller=product
     ( verwijzing gewoon ter vrijblijvende info )

>   Het messing PB-vervangchassis was jaren geleden reeds uitverkocht  (  zie hiervoor de oudere Forum-draadjes over de KleinModellbahn-Zinkal-perikelen )

Michiel

#20
Citaat van: Rangeerduivel op 20 september 2020, 13:03:42 PM
Citaat van: Michiel op 20 september 2020, 12:58:57 PM
MessingModelbouw had vervangchassis onder het artikel nummer PBMM60. Geen idee of deze nog beschikbaar zijn.

Ik denk/vrees van niet,
Moest hij er nog hebben zou onze vriend Paul hier al lang gereageerd hebben...! 8)

;)
Denk het niet, hij kreeg een zachte vingertik vorige week bij een van zijn reacties. Hij is nu waarschijnlijk iets voorzichtiger. ;)

Maar volgens Herwig zijn ze dus uitverkocht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#21
 
K(k)MB   ~   Oskar Klein jr.    >
De onderstellen van   Oskar Klein   lijken me eerder voor Keizerlijke- en/of ÖBB-locs  .... niet voor NMBS-diesels
Indien wél, zou dan  niemand dit de voorbije decennia ontdekt hebben ?

https://www.kkmb.at/?cat=c17_Lokrahmen-lokrahmen.html&cPath=9_11_14_15_17&page=2      ( deze verwijzing gewoon ter vrijblijvende info )

fa Institut J. Dupuis sprl (Court St-Etienne) was de Belgische agent voor KMB toentertijd .....  ( niet die van de stripverhalen ...)
( heb nog catalogi van Klein Modell Bahn (KMB) A°1987 & 1989 .) .


[  Het sluimerende (uitdovende ?) Weense Kleinbahn , opvolgers-nazaten van Erich Klein, bestaat nog met eigen website ....
   Kleinbahn - Mechanische Werkstätte Spielwarenerzeugung Ing. Erich Klein e.U.
   Maar een hoofdstuk vervangonderdelen is niet terug te vinden ...  trouwens de NMBS-diesel was dus   niet  van Kleinbahn )
   En in hun  'historie'  is deze familie Klein-Pfneisl , van Kleinbahn,  nog steeds pissig op verrader nonkel Oskar sr. zaliger (KMB).....   ]

Herwig

#22
K (k) M B     =    Klein Modellbahn    =    Oskar Klein jr.     >

citaat:
" ...  Das KkMB-Magazin wurde 2010 gegründet als die KLEIN MODELLBAHN Ges.m.b.H. endgültig ihren Betrieb einstellte.
Es ist ein Ein-Mann-Unternehmen das sich am Anfang hauptsächlich der Reparatur von  KMB-Modellen   und der Versorgung der früheren Kunden mit   Ersatzteilen  widmete.
..."

Oskar Klein sr. overleed onverwacht in 1987 ,  slechts 3 jaar na de oprichting van zijn eigen KMB .....     Opvolger was  Mag. Oskar Klein jr. .
( Magister, een titel in Duitsland verwant aan bachelor, gegradueerde, master, ergens tussenin ...)


raf

hoe het daar met familie en dergelijke toegaat lig ik niet wakker van
er zijn tandwielen onderweg naar hier dus als ze toekomen en ze passen ben ik een gelukkige mens
en kan de diesel terug dubbel tractie krijgen wat de rij eigenschappen een pak gaat verbeteren daar deze geen antislip banden heeft
gisteren deze loc veranderd
https://youtu.be/KyTv_8hSjUQ
dit is nog niet op de schildpad functie dus normaal kan nog trager gereden worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#24
In m'n papieren catalogus A°1989 van Klein Modell Bahn (KMB , oprichter Oskar Klein sr. en opvolger Oskar jr.) worden de eerste nieuwe KMB-locs, -wagens en -rijtuigen aangekondigd.   "Exact"  1/87ste,  en dit is het verschil met de oude Kleinbahn-modelletjes.

Als KMB-Neuheit A°1989 ( dwz. nog niet in de KMB-kataloog A°1987) vind 'k onder andere de vierassige lijndiesel ÖBB 2143.
 
Was het KMB-onderstel van deze ÖBB-2143 verwant aan de (latere) NMBS 210/60 door KMB  ?   

Maar dat oorspronkelijk KMB-chassis was mogelijk ook gemaakt in de toenmalige slechte Zinkal-legering ... 
Indien ja, dan is het originele KMB-ÖBB 2143-onderstel onbruikbaar als donor  ...

Maar  KkMB  (zie vorige forumberichten) heeft wel een vervangchassis voor de  KMB - ÖBB-2143 : 
71045   Alurahmen Rh 2143 für Modelle mit Lampen
71046   Alurahmen für die Rh 2143 mit LED-Beleuchtung
https://www.kkmb.at/?cat=c17_Lokrahmen-lokrahmen.html&cPath=9_11_14_15_17&page=2
( deze verwijzing gewoon vrijblijvend ter info )

raf

zo de kmb krijgt een nieuwe decoder en dus al maar wat voorbereidende werkjes gedaan
een printje gemaakt (is een voorlopige versie)om in de diesels de weerstanden wat mooier te kunnen weg werken als ook de bekabeling.en dan ook maar meteen cabine verlichting ingebouwd welke met een stekker kan los gemaakt worden zodat het wat makkelijker werken is zonder dat de cabine in de weg zit


de print zit naast de oude decoder ;de volgende die ik dan ga gebruiken is dan nog een pak kleiner of ik moet meteen de plaats voorzien voor de cabine verlichting .daar moet ik over na denken eventjes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

vraagje. Ik vind m'n document niet meer terug

modulsign chassis, wat moet waar weer aangesloten worden? Ik weet dat ik een papier kreeg hoe de aansluitingen digitaal of analoog waren.
Greetz

Thommy

Herwig

#27
Zie MSM-211 - artikel:

Oskar Klein jr.      najaar 2020    overleden op 64 jarige leeftijd..

Zijn bedrijf(je) KkMB  (opvolger van KMB = Klein Modellbahn) met de interessante (vervang-)onderdelen behoort wellicht samen met hem voortaan tot het
modelspoorhiernamaals ....
( want,  tot nader order, nog geen optimistische overnemer. Zelfs de KkMB-website is onaangeroerd: geen bericht van het overlijden van de zaakvoerder .... )