Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ombouw KMB 6038

Gestart door raf, 19 september 2020, 17:49:37 PM

raf

de kmb omgebouwd naar digitaal
eigenlijk een zeer gemakkelijke lok om om te bouwen
plaats zat en je krijgt de bedrading ook gemakkelijk uit de buurt van draaiende delen
de lampjes vervangen door 3 mm ledjes gaf ook geen problemen
plaats zat voor de weerstanden en dergelijke
zeker een aanrader om te doen spijtig dat er zo vele zijn met een rot chassis
ik heb wel de kost gedaan van het messing chassis en ik moet zeggen het is een mooie sterke lok met meer dan voldoende trek kracht

er zat een soort van decoder in het ding maar vraag me niet welke want ook de lokprogrammer kan deze niet uit lezen

en hier na de ombouw met de esu V5 decoder
nu de lok programmeren en dan de baan op en kijken hoe ze loopt

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

nmbssncb

Citaat van: raf op 19 september 2020, 17:49:37 PM
zeker een aanrader om te doen spijtig dat er zo vele zijn met een rot chassis

gr raf

Het lijkt wel een "goudkleurig" chassis... en 2 motoren.

Inderdaad, rot chassis bij een aantal althans, inclusief de mijne.
In 1996 kocht ik bij Hünerbein (Aachen) de 6079, reeds omgebouwd naar 3-rail met de standaard Märklin DCM motor.
In 2009 viel het chassis uit elkaar.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

raf

hoi Willy

ik heb dus het chassis wel vervangen (messing chassis nu )misschien zoeken naar een chassis wat er onder past van een ander merk

na de decoder in te bouwen begon de ellende
de lok rijd dus heel slecht en misschien is dat de reden dat hij aan de kant stond
maar ik wist het dus niet meer de reden lees hier onder

nu tijd dus opzoek waarom hij slecht rijd
wel laat me zeggen dat de massa opname zo erbarmelijk is dat je je kunt afvragen hoe hij ooit goed gereden heeft
de messing of veren stalen draadjes liggen boven op de wielen en zijn zo dun gesleten dat ze gewoonweg van hun eigen gewicht om plooien als je ze er uit haalt
dus maandag veren staal of messing halen om deze opnieuw te maken

het is wel voorzien denk ik om deze te vervangen want dat gaat geen problemen geven
na de aanpassing verdere info over deze lok

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

#3
Citaat van: nmbssncb op 19 september 2020, 18:37:44 PM
In 1996 kocht ik bij Hünerbein (Aachen) de 6079, reeds omgebouwd naar 3-rail met de standaard Märklin DCM motor.
In 2009 viel het chassis uit elkaar.

En de garantie is uit zeker... ::)
Het is algemeen geweten dat die dingen gevoelig zijn aan zinkpest..
Niet enkel de KMB loc's maar ook sommige andere merken.
Ik geef eenieder de raad om bij aankoop van een KMB tweedehandse loc zeer nauwkeurig na te zien of de kast en het chassis nog perfect op elkaar aansluiten.
In de volgende link is het bijvoorbeeld overduidelijk dat er zinkpest is, wrijf met de linker muisknop maar eens over foto 3;
https://www.benl.ebay.be/itm/KLEINMODELLBAHN-0611-Loco-diesel-type-6070-SNCB-T7222-Impresa-VENTURA-PAOLA-CS/373070850496?hash=item56dcc169c0:g:JLQAAOSw3dRepHob
Ik heb deze link geplaatst om jullie een voorbeeld te geven, niet om de verkoper iets te verwijten want de kans is groot dat hij het niet eens zelf weet.
Maar hij kan hier in geen geval spreken van een "locomotive en parfait état"!

Paul Bellon heeft indertijd zulke chassis' in messing verkocht en moest hij dat opnieuw doen zou het een goede zaak zijn.
De KMB loc's mogen qua uiterlijk gerust naast die van VBv staan...

;)

Thommy

Ik heb van ne waal, naam ontglipt me, een kuststof chassis gekocht. Smd's zitten daar direct in. Heb nog 1 zo'n chassis, als ik ze terug vind want ik mis een doos met projecten sinds de verbouwing van de zolder vorig jaar. Vrij snel aangesloten en ori gewicht wordt erin gezet.
Greetz

Thommy

Herwig

#5
Over dit  rottende   KMB-Zinkal-onderstel  werd hier in 't verleden reeds meermaals geconverseerd ...    ( in het jaar 2007,  2014 , ...)
Forum - zoekfunctie    ?           Klein Modellbahn

Dat Belgisch bedrijfje heeft/had  idd. zowel een analoog  of een digitaal vervangonderstel  >    modul.sign@gmail.com  (indien nog bestaand ....)


https://www.google.com/search?q=modul+sign&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&sxsrf=ALeKk03EA-b_n-anQAZyAsMurWrxNcKWpg:1600548085219&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=o2uJZ2kdU24RfM%252CzQNJz0L7Hh7ZKM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTi-EfXBOW9tbALJ8-iySRGHzluhg&sa=X&ved=2ahUKEwipysKgivbrAhXG-6QKHaajBZ8Q9QF6BAgKEEw&biw=1536&bih=722#imgrc=o2uJZ2kdU24RfM
( deze verwijzing gewoon ter vrijblijvende informatie )

raf

ok verder

massa slepertjes aangebracht maar doordat aan de andere kant tandwielen zitten dus maar aan een kant
de lok is nu een perfect toestel om te laten zien waar er slechte massa zit LOL
de sleper moet nog bij gesteld worden want er is zeer weinig plaats tussen de boogie en de pukkels

https://www.youtube.com/watch?v=x4v9hfq8QAs&ab_channel=chikes4862
hij rijd nog veel te snel weet ik ook maar ik hoop eerst de slepertjes te kunnen laten inslijten en zo wat betere massa te geven
hier ging hij zelfs nog niet over de wissel heen
een van de tandwielen is beschadigd en ik heb in oostenrijk een firma gevonden die deze nog verkoopt (is eigenlijk niet de juiste benaming)
https://razis-modellbahnservice.com/index.php/kleinbahn_h0_new1/kleinbahn_ersatzteil-service_new2.html

ik moet dit deel twee keer hebben    " Kleinbahn Ra-K108 Stufenzahnrad (Schneckenzahnrad) Modul 0,5 / 0,5 für Messingschnecken."

maar als je dan gaat bestellen word het gewoon pure diefstal een andere benaming kan ik er niet voor vinden .

morgen verder met het afstellen van de sleper en massa kabels bij trekken

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#7
Citaat van: raf op 19 september 2020, 22:40:59 PM
maar als je dan gaat bestellen word het gewoon pure diefstal een andere benaming kan ik er niet voor vinden .

Mag 'k aub vragen, hoe bedoel je ?
Die tandwieltjes en wormen zien er op het eerste gezicht nochtans nuttig uit voor het vervangen van versleten Kleinbahn en/of KleinModellBahn - aandrijvingen ... 
( een worm is in het Duits een slak  ::) ....)

raf

komt van de site

Dear customers, please consider the following advice:

Delivery below the value of € 25,00 (excluding additional costs like logistics, transport PayPal or bank service charges in non EU countries) cannot be provided.For the delivery of replacement parts there is a minimum value of € 20,00 excluding additional costs like transport PayPal or bank service charges in non EU countries.
Orders below € 50,00 are charged with a share of logistics expenses of € 6,00 for each delivery.
If payment is done via PayPal, transfer costs according to the invoice amount are additionally charged. These costs are transparently displayed as a separate position.

Distribution/Shipping:

Within the EU we are shipping also with the Austrian Post, in exceptional cases with "GLS". In both cases the shipping costs amount between € 17,90 and € 24,90 will be executed. We always try to keep our stocks up to date, but it is possible that goods and parts are sold in the meantime. We are pleased to inform you about deliverable goods and parts upon request. If partial delivery is requested, please inform us accordingly. Pre-order of new articles is possible without deposit. As soon as the article is available we will inform accordingly.

je moet dus minstens voor 20 euro bestellen en daar kom ik dus niet aan
dus er komt een kost bij en dan kan het 24,90 kosten om het op te sturen ;dan zit ik aan 60 euro give and take

of reken ik het verkeerd ;probeer nu via een vriendin die in oostenrijk woont het via haar naar hier te krijgen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#9
Wist je dat Klein Modell Bahn   =   Oscar Klein jr.   =   KkMB     nog  bestaat  ,  min of meer  ? 

Wormen en zo .... >
https://www.kkmb.at/?cat=c43_Schnecken-und-Schneckenzahnraeder-schnecken-und-schneckenzahnraeder.html

Vervangmotoren   >   
https://www.kkmb.at/?cat=c18_Motore-motore.html

sommige vervangchassis en nog andere Ersatzteile ......

raf

HOI Herwig

duizend maal dank want inderdaad ik wist niet dat deze site er was
direct besteld zie zodat ik deze loco terug in orde kan brengen
site ook meteen opgeslagen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

en dit is pas een eerlijke firma

Dear Mister Janssens,

as your order can be easily sent in a letter, please transfer only € 8,-- (3,-- for the toothwheels and 5,-- for posting).

Yours sincerely

Oskar Klein

8 in plaats van 20 euro te betalen
ze gaan 12 euro terug storten

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: Herwig op 19 september 2020, 22:02:21 PM
Over dit  rottende   KMB-zamac-onderstel  werd hier in 't verleden reeds meermaals geconverseerd ...    ( in het jaar 2007,  2014 , ...)
Forum - zoekfunctie    ?           Klein Modellbahn

Dat Belgisch bedrijfje heeft/had  idd. zowel een analoog  of een digitaal vervangonderstel  >    modul.sign@gmail.com  (indien nog bestaand ....)


https://www.google.com/search?q=modul+sign&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&sxsrf=ALeKk03EA-b_n-anQAZyAsMurWrxNcKWpg:1600548085219&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=o2uJZ2kdU24RfM%252CzQNJz0L7Hh7ZKM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTi-EfXBOW9tbALJ8-iySRGHzluhg&sa=X&ved=2ahUKEwipysKgivbrAhXG-6QKHaajBZ8Q9QF6BAgKEEw&biw=1536&bih=722#imgrc=o2uJZ2kdU24RfM
( deze verwijzing gewoon ter vrijblijvende informatie )

Dat was het idd. Ik en namen, gaat echt niet goed samen.
Waren wel top chassiskes
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Citaat van: Thommy op 20 september 2020, 10:22:06 AM
Citaat van: Herwig op 19 september 2020, 22:02:21 PM
Over dit  rottende   KMB-zamac-onderstel  werd hier in 't verleden reeds meermaals geconverseerd ...    ( in het jaar 2007,  2014 , ...)
Forum - zoekfunctie    ?           Klein Modellbahn

Dat Belgisch bedrijfje heeft/had  idd. zowel een analoog  of een digitaal vervangonderstel  >    modul.sign@gmail.com  (indien nog bestaand ....)


https://www.google.com/search?q=modul+sign&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&sxsrf=ALeKk03EA-b_n-anQAZyAsMurWrxNcKWpg:1600548085219&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=o2uJZ2kdU24RfM%252CzQNJz0L7Hh7ZKM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTi-EfXBOW9tbALJ8-iySRGHzluhg&sa=X&ved=2ahUKEwipysKgivbrAhXG-6QKHaajBZ8Q9QF6BAgKEEw&biw=1536&bih=722#imgrc=o2uJZ2kdU24RfM
( deze verwijzing gewoon ter vrijblijvende informatie )

Dat was het idd. Ik en namen, gaat echt niet goed samen.
Waren wel top chassiskes

Zou dat nog bestaan/verkrijgbaar zijn?
Zelf heb ik indertijd nog tot twee maal toe een mail naar hen gedaan voor iemand op Amsac die geen PC heeft,
Nooit antwoord gekregen... :(

;)

raf

Rudy dit is een giet hars chassis zo te zien
en redelijk dun van body
als er meer mensen zijn die een chassis willen zou ik een mal kunnen maken van mijn messing chassis
met een opening om daar een brok lood in te zetten

maar alleen en alleen dan als er nergens bij de winkeliers nog een chassis te koop is anders begin ik er niet aan


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.