Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

stoomloc nr. 1 Liège-Maestricht

Gestart door modèlisme, 19 september 2020, 15:19:21 PM

modèlisme

 

oebr

mooi werk Paul !

In metaal heb je alleszins ook dat metallieke aspect mee he,
op gegoten modellen mis je dat nogal.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

modèlisme

Hi Red,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb maar 1 exemplaar gemaakt en daar blijf het bij.
De lijn Liège-Maestricht is niet bij velen gekend, was trouwens nog een privé lijn, voordat er sprake was van de NMBS.
Je kan wel documentatie ervan vinden in het boek van Dambly tome 1 blz 172.
De ketel is koperkleurig en dat kan je nooit met verf nabootsen.
De complete loc is trouwens in messing gemaakt.
Groetjes,
Paul.
 

DFS


PeterVG


Floris


SuSke

Speciaal modelleke.

Paul, welke schaal is dit?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Mooi dingetje.
Die Liègois-Limbourgois is eigenlijk wel interessant. Ook wat mogelijkheden in model. Als ik me niet vergis heeft Werps er ook een paar gemaakt die voor de LL kunnen dienen. enige probleem: wagons. Maar ja, zelfbouwers met veel tijd ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Fretbol

Schitterend als je zoiets kan maken, heel mooi en uniek model!

Floris

Citaat van: Decapod op 20 september 2020, 18:56:57 PM
Mooi dingetje.
Die Liègois-Limbourgois is eigenlijk wel interessant. Ook wat mogelijkheden in model. Als ik me niet vergis heeft Werps er ook een paar gemaakt die voor de LL kunnen dienen. enige probleem: wagons. Maar ja, zelfbouwers met veel tijd ... .

wagens lukt ook wel. Werps heeft er een paar, of anders zelf maken, maar t was merendeels erg eenvoudig spul. Redelijk zelf te doen uit styreen, eigenlijk wel geschikt voor iemand met niet teveel tijd want t zijn overzichtelijke projectjes. Heb wel wat materieelalbums van de staatsspoorwegen op mn flickr staan. De staatsspoorwegen hebben destijds de luik-limburgse overgenomen, dus ze hebben keurig t oude materieel in de boeken staan. Vooral de goederenwagentjes zijn wel echt schatjes!

a4 by Floris Dilz, on Flickr

ABC3 by Floris Dilz, on Flickr

B6 by Floris Dilz, on Flickr

5998 by Floris Dilz, on Flickr

4516 by Floris Dilz, on Flickr

20783 by Floris Dilz, on Flickr

20785 by Floris Dilz, on Flickr

20789 by Floris Dilz, on Flickr

20792 by Floris Dilz, on Flickr

20805 by Floris Dilz, on Flickr

C106 by Floris Dilz, on Flickr

20865 by Floris Dilz, on Flickr

20877 by Floris Dilz, on Flickr

20915 by Floris Dilz, on Flickr

20930 by Floris Dilz, on Flickr

wat een heerlijk ding dit, radstand nog geen 2 meter! smalspoor-tramwagens zijn groter.
20953 by Floris Dilz, on Flickr

20954 by Floris Dilz, on Flickr

20960 by Floris Dilz, on Flickr

20965 by Floris Dilz, on Flickr

20985 by Floris Dilz, on Flickr

21981 by Floris Dilz, on Flickr

22 goederen by Floris Dilz, on Flickr

23 goederen by Floris Dilz, on Flickr


PeterVG

Wow, wat een schatkamer Floris.
Bedankt om die te tonen :o

modèlisme

Hi SuSke,
De Loc liège-Maestricht is gebouwd in schaal HO.
Paul
 

Herwig

#12
 Floris,
 
Subliem historisch archief ...

De maatschappij heette blijkbaar Liège-Maestricht   =  LM  ,    maar op de bouwtekeningen staat  Luik-Limburg ....
S.A. de Chemin de fer de Liège à Maestricht et ses Extentions
( spoorlijn  4 0 )

Welke , al eeuwenlang tot humus vergane , medemens heeft potverdorie , ambtenaarsgewijs en ongetwijfeld in opdracht van hogerhand, die gruwelijke
diagonale strepen over die prachttekeningen getrokken  ?
  ( is  plus/minus schaal S ,  nl.   1/58ste ... )

En de wagentjes en rijtuigjes hadden elk een bepaald    g e w i G t   ..... 

Volgens overlevering zou m'n over-overgrootvader Brack stationschef geweest zijn in Argenteau.   ( Lijn 40 , ex-LM )
Maar dat ga 'k wel nooit kunnen achterhalen ...   en evenmin of m'n voorvader de stoomloc van PB nog heeft gekend ...


[   >  LM, LL  en ook nog AM  ?    AM was de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij die ook de lijn van Maastricht-Lanaken-Hasselt aanlegde .... ]
   



Decapod

Citaat van: Floris op 20 september 2020, 22:08:02 PM
Redelijk zelf te doen uit styreen, eigenlijk wel geschikt voor iemand met niet teveel tijd want t zijn overzichtelijke projectjes.

Heb ik wel door hoor. Gij se filou! Je bent me d'r echt wel in aan 't praten.
Merci trouwens voor de prachtige plannen. Die ga 'k toch in de kop steken. Doe 'k er later wel wat mee. Of wie weet, vroeger ... .

Hebben de SS eigenlijk alles overgenomen van de LL?

Herwig: ik was mis: de loc die Paul maakte is een Liège à Maestricht-machine en geen Liègois-Limbourgeois-loc. Ik gooide ze op een hoop, vandaar ook Floris' tekeningen. Liège à Maestricht legde de spoorlijn nu bekend als lijn 40 (Liège-Visé-Maastricht) aan, de Liègois-Limbourgeois lijn 34 (Hasselt-Tongeren-Liège) en de vroegere lijn 18 (Hasselt-Houthalen-Eindhoven) aan. Sorry voor de verwarring!

Paul, als ik het goed heb, dan was deze één van de 7 eerste locs van Liège-Maestricht, hetzelfde type als de 'Mammouth' van de Nord-Belge?
Die volledig koperen (messing?) bekleding ... dat moet nogal polierwerk voor de ploeg geweest zijn!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

ow joh, was dat een andere maatschappij? hm, nouja, tot zover mijn expertise dus qua belgisch spoor.  :P Ging er een beetje te vanzelf vanuit oh, luik-maastricht, dat is hetzelfde want maastricht is toch wel de hoofdstad van limburg, nouja, nederlands limburg dus.
Hoe dan ook, ja de staatsspoorwegen hebben toen ook de locomotieven van de luik-limburgse overgenomen. Ze hebben ermee gereden tot de jaren 1880, toen zijn de meesten verkocht. Een aantal is via-via later nog bij de maatschappij gent-terneuzen terechtgekomen, een maatschappij die geloof ik een soort spoorwegmuseum voor obscure locs van nederlandse maatschappijen was.