Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

functie mappen in de LS1831 met LokSound

Gestart door Dirk, 18 september 2020, 20:04:51 PM

Dirk

Allen
Wie zou me kunnen helpen met het functiemappen in een LokSound, Wat ik zou willen bereiken is het volgende: De 18 rijd als stam met 3 M6 en Stuurstand. Nu wil ik graag dat onder F30 de mapping staat voor de loc al volgt: bij vooruit rijden moet de loc de witte lichten laten branden, maar geen sluitlicht, dat zit immer aan de stuurstand. Als de loc achteruit rijdt moeten de sluitlichten van de loc branden maar niet de witte lichten. Ik zou geholpen zijn met een blokschema, Ik had het volgende bedacht: voorwaarde=> richting vooruit; actie witte lichten voorkant aan rode lichten uit. En voorwaarde=> richting achteruit; actie witte lichten voorkant loc uit ;rode lichten voorkant loc aan.
Ik heb dat proberen in de decoder in te brengen, maar helaas lukt het me niet Als ik in de programmer kijk bij mapping zie ik ook dat de decoder 2 witte en 2 rode lichten heeft. Wat wil dat nu zeggen? wat zijn die 2 witte en 2 rode lichten?
Ik wil dit graag hebben omdat als de stam vooruit rijd dan moeten er geen rode lichten tussen de loc en de wagon branden, en als de stuurstand voorop rijd moeten er geen witte lichten op de wagon schijnen. Wie is handig met functie mappen en kan het uitleggen? Of weet iemand een duidelijke uitleg wat betreft functie mappen in de lokSound V5?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Rangeerduivel

De schaamte voorbij bij LSmodels, tot nu toe is er nog steeds geen degelijk programma voor de decoder van de tweede generatie 18²! >:(
Ik heb een loc met een V4.0 waar de files op staan voor een sounddecoder, alleen komt er geen geluid uit want het is een Lopi, geen sound.
Alle piktogrammen staan er wel op, maar niets werkt naar behoren.
De lichten in beide richtingen werken echter wel goed volgens rijrichting, daarvoor moet ik lichten OK+ F8 drukken.
Bij mijn andere 18² werken de lichten gewoon zoals bij elke andere loc, maar de funkties staan zowat verdeeld over het gans toetsenklavier, bvb lichten aan zoals gewoonlijk (OK-toets) maar dan een paar F toetsen die geen funktie hebben en dan weer één met bvb kabineverlichting enzovoort....
Maar wat is belangrijkste vind is wisselende lichten naargelang rijrichting en dat doet hij dus wel.
Mijn (privé) programmeur is OlivierV, maar die is nu nog een tweetal weken met vakantie...
Ik zou zeggen, doe hem eens een mailtje tegen dan...
Ik stuur je zijn Emailadres via mail.

;)

ERVIN


Dirk

Allen, ol ga wat uitleg vragen ivm locdecoders in het algemeen. Wat ik zou willen weten is of het mogelijk is om teweten te komen wat er precies op welke uitgang zit. Als ik in de programmer kijk naar het vak van de AUX uitgangen zie ik een leeg tekstveld staan. Ik weet dat je daar de uitgangsfunctie kan ingeven en dan wordt die in de decoder geschreven. dus bvb AUX2 kan je "sluitlichten" invullen, als dat gebeurd is zie je bij de function mapping "AUX1,sluitlichten" staan. OK, maar hoe kan ik teweten komen wat er fusiek achter elke uitgang zit? Moet ik dan de loc open doen en de draadjes volgen? Zijn er nu nergens schema's van de standaard aansluitingen? En als ESU een decoder verkoopt aan LS, wie zet de mapping er dan in? ESU of LS? Waar kan ik informeren hoe de aansluitingen gemaakt zijn? En waarom worden die dingen neit gewoon benoemt ipv dat tekstveld al in te vullen? Het zou het hele mapping gebeuren een stuk gebruiksvriendelijker maken. Ik zie het persoonlijk niet erg zitten om een loc open te gooien om teweten te komen wat waarop aangesloten is. Ik vind dat een kans die ESU heeft laten liggen om dat tekstveld leeg te laten, zoiets is toch 'verplicht in te vullen' te maken? Mss is het om geheugen te besparen, maar ik denk dat een LokSound V5 geheugen genoeg heeft om zulks te verwezenlijken.
Mijn vraag is dus, kan ik dit teweten komen zonder de loc open te schroeven of heeft iemand info over de fysieke uitgangen. Om een mapping te maken zou ik toch moeten weten hoe alles in en aan elkaar hangt, of zit ik hier helemaal fout?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100