Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

filter

Gestart door Dirky, 18 september 2020, 10:45:51 AM

Dirky

Om de spuitnevel een beetje weg te nemen: eenvoudig met twee ventilatoren...

IMG_20200918_081226_resized_20200918_081245434 by Dirky dyniMo, on Flickr

werkt vrij goed!

svvander

Goed idee! Ik heb een oude ladekast die ik ga aanpassen om te kunnen spuiten. Ik ben nu aan het zoeken achter de goede LED-strips voor de verlichting en dan zou ik iets moeten vinden om de geur en nevel weg te kunnen zuigen uit de kast.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

B_Modelbouw

De draaitafel om je object te spuiten van een marmeren kaasplank is ook geniaal...

Afzuiging heb ikzelf voorzien van een oude dampkap, en een aansluitdarm van een droogkast
naar buiten.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Dirky

Citaat van: svvander op 18 september 2020, 11:37:15 AM
Goed idee! Ik heb een oude ladekast die ik ga aanpassen om te kunnen spuiten. Ik ben nu aan het zoeken achter de goede LED-strips voor de verlichting en dan zou ik iets moeten vinden om de geur en nevel weg te kunnen zuigen uit de kast.

Er ontbreekt mij aan fantasie om me in te beelden hoe je een oude ladekast kan gebruiken om te spuiten. Ook begrijp ik niet dat je moet "zoeken" naar LED-strips. Daar zijn duizenden leveranciers voor... Als je natuurlijk "zeer goed" wilt voor "zeer weinig geld", zal je zoektocht zeer lang duren.
Voor de nevel heb ik het vlies geplaatst aan de aanzuigkant van 2 afgedankte ventilatoren uit een 19"inch rack. Geur kan je enkel (goedkoop) kwijt geraken door het naar buiten af te voeren. Mijn afzuigkast kost me geen 15€ en wordt morgen voorzien van een LED-strip van amper 56cm lengte maar die toch voor 4000lm licht zorgt... ook van afbraak...

Havoc

Ik denk dat svvander zo'n kast bedoelt met bovenaan een lade en daaronder 2 deuren. Bij ons noemt dat soms een linnenkast, soms een meidenkast. En de ledstrips zoekt hij waarschijnlijk types die de kleuren goed weergeven, dus met een hoge CRI.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Nee, ik bedoel gewoon een klein kastje, waar ooit 2 schuiven inzaten. De bedoeling is dat ik daarvan een mini-spuitcabine maak. Ik zal er straks eens een foto van maken. Ik zoek achter mijn materiaal, omdat ik de juiste lichtsterkte en het correcte materiaal moet hebben. Ik kan er om te testen LED-strips van de Ikea of van den Action in hangen. Dan kan ik al eens kijken of het juist hangt en dat ik alle details kan zien als het licht aan is. Het enigste waar ik een beetje voor vrees, is dat het nogal nipt gaat zijn qua grootte. Ik heb zulke draaischijf ook liggen (van den Ikea en in hout). Voor de afzuiging wou ik een koeling van een PC gebruiken en met een darm deze naar onze schouw verbinden. Maar een kleine afzuigkap zou misschien veel beter werken.
Langs de binnenkant wou ik plastificeren. Nu is het geperst karton (of iets gelijkaardig) en ik vrees dat na een aantal spuitbeurten, het hout of karton, hierdoor zijn sterkte zou kunnen verliezen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

adrievans

Citaat van: svvander op 19 september 2020, 07:43:03 AM

Langs de binnenkant wou ik plastificeren. Nu is het geperst karton (of iets gelijkaardig) en ik vrees dat na een aantal spuitbeurten, het hout of karton, hierdoor zijn sterkte zou kunnen verliezen.

Als je dat karton uitneembaar maakt ,kun je het regelmatig vervangen en blijft je kast schoon.
Ik heb een gekochte spuitkabine en de binnenkant ziet er uit als een mini picasso  :) :(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 19 september 2020, 07:43:03 AM
Nu is het geperst karton (of iets gelijkaardig) en ik vrees dat na een aantal spuitbeurten, het hout of karton, hierdoor zijn sterkte zou kunnen verliezen.

Integendeel, bij geperst hout gaat het niet veel uithalen, maar gewoon karton zal er des te sterker van worden, het gaat hier tenslotte maar om een spuitnevel en daarvan gaat het karton echt niet doorweken hoor.. ::)

;)

Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 20 september 2020, 13:01:31 PMhet gaat hier tenslotte maar om een spuitnevel en daarvan gaat het karton echt niet doorweken hoor.. ::)

Ik zou zelfs denken dat de verflagen het karton beschermen tegen de volgende nevel  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ok, daar had ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Misschien dat de verschillende lagen verf en kleur het geperste karton inderdaad beter gaan beschermen. Vandaag eens zitten meten met een cooling-fan van een oude pc. Maar iets in mij zegt dat dit niet het gewenste effect gaat hebben. Bijkomen zou ik eens moeten kijken of ik geen extra gaatjes moet voorzien (enkele gaten aan de onderkant), om luchtfiltering-flow dien te voorzien. Iedereen weet dat lucht door een grote opening geen of weinig "trek" veroorzaakt. Als ik een soort van luchtstroom kan manipuleren dan zou dit misschien iets beter werken... ik moet het eens heel goed bestuderen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Het foto'ke:



De plank is een tafel op schragen: de gaten van de klink ga ik gebruiken voor de bedrading (van de het licht en het afzuigsysteem). Het gat in de schouw zou ik willen gebruiken om als afzuigkanaal te dienen. Let niet op de plaatsing: afhankelijk van wat en hoe, ga ik deze misschien meer naar rechts plaatsen en iets meer naar voren, dan kan ik er makkelijker bij.
In het kastjes zelf zal de kunststof laden-geleider nog verdwijnen en zal er nog een bodemplank komen. De vloer is nu gewoon open.
Ik ben eens aan het kijken of ik een hele lange luchtdarmen (of heet je die zaken waar de lucht doorgaat) kan kopen. Dan zou ik de compressor beneden kunnen laten staan en dit via een wachtbuis laten naar boven komen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Daar krijg je toch die draaischijf niet in?

Ik heb nu door het gebruik van watergedragen verven geen last van geur. Ik wil enkel de lucht filteren. En om te vermijden dat de ventilatorschoepen direct vol verf hangen zit het filterdoek aan de aanzuigkant. Voor onderstaande foto heb ik aan de linker kant een sluitplaat met een 260mm LED strip weggenomen. In totaal heb ik nu 4000lumen in zo een klein kotteke en dat is perfect.

IMG_20200920_181702_resized_20200920_061716968 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 20 september 2020, 18:25:33 PM



Het gat in de schouw zou ik willen gebruiken om als afzuigkanaal te dienen.

Zorg dan wel dat de ventilator in de goeie richting draait of ge zult er schoon voorkomen...! ;D ;D ;D

;)

gardevil

Mijn 'spuitkabine' gemaakt in een rek van Ikea.

Verlichting met ledstrips en voorlopig (nog) geen afzuiging.

2020-09-20_07-52-44 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

svvander

Ik heb er eentje liggen van 35cm, zou juist moeten passen (ik ga het van de week allemaal nog is dubbelchecken). In het aller slechtste geval kom de bodem op de voorste steunplank en komt de de draaischijf er ne centimeter uit. Een ramp is dit niet, het model staat toch zoveel mogelijk in het midden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be