Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

proximus stop met gratis webruimte

Gestart door Havoc, 17 september 2020, 22:54:08 PM

Havoc

Citaat van: svvander op 19 september 2020, 07:44:29 AM
Een beetje een domme vraag (ik heb ooit zelf een webshop gehad via een webruimte, maar daar werd het voor mij gedaan): moet je dan je webruimte volledig zelf instellen via html? Of hoe werkt dit dan juist?

Geen idee hoe het nu gaat voor een website. Ik heb dat jaren geleden eens geprobeerd op die gratis webruimte met enkele pagina's in hand getypte html. Gewoon met een texteditor. Ben gaan kijken en het staat er nog, dateert van 2005! Je moest een index.html file zetten in de "root" van je webruimte en dat is dan de eerste pagina. Hoe dat nu allemaal in elkaar zit?

Om er foto's op te zetten is dat met ftp. Het is gewoon een "directory" waar je subdirectories maakt en de foto's in zet. Dan de url gewoon hier op het forum met de img-tags.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ok, dus eigenlijk gewoon een soort van doorverwijspagina?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Citaat van: svvander op 19 september 2020, 12:10:17 PM
Ok, dus eigenlijk gewoon een soort van doorverwijspagina?

Het is inderdaad niet meer dan dat. Zelfs "index.html" is waarschijnlijk niet nodig, maar uiteraard wel een http-adres dat naar de root, submappen en files verwijst. Mogelijk is een ftp-programma al genoeg (zoals Filezilla, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JerryCrazy

Hallo
Ik ben nieuwsgierig, ik had een persoonlijke FTP met een oud abonnement, deze ruimte is vandaag nog steeds toegankelijk (ook al ben ik geen Proximus-abonnee).
Dus ik was duidelijk niet gewaarschuwd... (maar gelukkig heb ik er bijna niets op staan).

Heeft dit betrekking op users.skynet.be?

Is er ergens een persbericht over de schrapping?

Dit betekent dat het tijd is om een back-up te maken van uw favoriete websites voordat ze verdwijnen ... Gelukkig is er Archive.org die hier meestal voor zorgt...

Ik denk dat de reden voor deze stopzetting te maken heeft met het feit dat niemand deze server beheert, en dat het kost (ook al hebben we maar een 50Mo bestand per abonnement) aan elektriciteit en onderhoud.

Havoc

Citaat van: JerryCrazy op 20 september 2020, 21:33:42 PMHeeft dit betrekking op users.skynet.be?

Is er ergens een persbericht over de schrapping?

Voor mij betreft het in elk geval mijn users.skynet.be account want ik heb geen andere. Een persbericht heb ik niet gezien, ik heb wel een email gekregen op mijn skynet.be email adres. Die email ziet er legitiem uit voor zover ik kan nagaan aan de headers. Er wordt ook enkel voor Proximus alternatieven reclame gemaakt. Eerlijkheids halve moet ik zeggen dat ze wel wat raad geven moest je naar een andere provider overstappen.

Ik denk niet dat het met beheer van die server te maken heeft. Waarschijnlijk maken weinig mensen gebruik van die webruimte (50 MB!) die ongeveer 15 jaar geleden toegekend is. Waarschijnlijk zet iedereen zijn rommel nu op "sociale" media. En vergeet niet dat die webruimte eenvoudige http is, een protocol dat stilaan er uit gaat en vervangen wordt door https. Dus als ze die hele server moeten naar https brengen met alle problemen die er misschien gaan optreden... Het is te begrijpen van hun kant. En het is pas op 31 december dat het licht uit gaat. Dus er is wel tijdig verwittigd.

Het enige dat ik hun verwijt is dat ze een prijs vragen voor "domme" hosting die 10x boven de rest van de markt ligt. Moesten ze daar nu de rest van de markt volgen en dan nog bvb 1 jaar de link door sturen met een pop-up dan zou ik eerlijk gezegd het hun gunnen. Maar als ze beginnen met 10 euro/maand excl btw te vragen voor 1GB als de rest 4 euro/maand vraagt voor 50GB?

Eerlijk gezegd ik heb eigenlijk geen goesting om te veranderen. Ik ben nu reeds meer dan 15 jaar bij proximus (eerst uunet dan innet dan tiscali dan belgacom) en ik heb geen goesting om overal links naar foto's die op die webruimte staan te gaan veranderen. Dat is een klotejob, ik heb het hier gedaan als ik van photobucket naar proximus gegaan ben. Om het nu nog eens te doen...  :-\ En als ik verander, dan kan proximus helemaal de pot op. Maar het is een hele onderneming en daar rekenen ze natuurlijk op. Want als je overschakelt naar een andere provider heb je ook een andere email etc etc... KLOTEJOB!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Ik gebruik geen email adres van een provider meer. Als je dan idd wil opzeggen moet je overal je emailadres (laten) aanpassen. Vroeger eerst van Proximus naar Telenet en 2 jaar geleden naar Orange. Bij Orange heb je zelfs geen emailbox.
Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Als je een Android hebt heb je sowieso een Gmail adres. Mijn vrouw en ik hebben elk onze Gmail, dan nog een gemeenschappelijke, nog één voor de kinderen hun school (want die apps zoals Smartschool en Questi sturen best wat mails) en dan nog ene voor onze verbouwingen die op stapel staan. Zo kunnen we alles deftig scheiden en worden de mailboxen geen rommelhoop en er gaat niets verloren als we toch nog eens van provider zouden veranderen.

Havoc

Ik heb android maar weiger een google account te hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JerryCrazy

Citaat van: Havoc op 20 september 2020, 22:54:55 PM
Citaat van: JerryCrazy op 20 september 2020, 21:33:42 PMHeeft dit betrekking op users.skynet.be?

Is er ergens een persbericht over de schrapping?

Voor mij betreft het in elk geval mijn users.skynet.be account want ik heb geen andere. Een persbericht heb ik niet gezien, ik heb wel een email gekregen op mijn skynet.be email adres. Die email ziet er legitiem uit voor zover ik kan nagaan aan de headers. Er wordt ook enkel voor Proximus alternatieven reclame gemaakt. Eerlijkheids halve moet ik zeggen dat ze wel wat raad geven moest je naar een andere provider overstappen.

Ik denk niet dat het met beheer van die server te maken heeft. Waarschijnlijk maken weinig mensen gebruik van die webruimte (50 MB!) die ongeveer 15 jaar geleden toegekend is. Waarschijnlijk zet iedereen zijn rommel nu op "sociale" media. En vergeet niet dat die webruimte eenvoudige http is, een protocol dat stilaan er uit gaat en vervangen wordt door https. Dus als ze die hele server moeten naar https brengen met alle problemen die er misschien gaan optreden... Het is te begrijpen van hun kant. En het is pas op 31 december dat het licht uit gaat. Dus er is wel tijdig verwittigd.

Het enige dat ik hun verwijt is dat ze een prijs vragen voor "domme" hosting die 10x boven de rest van de markt ligt. Moesten ze daar nu de rest van de markt volgen en dan nog bvb 1 jaar de link door sturen met een pop-up dan zou ik eerlijk gezegd het hun gunnen. Maar als ze beginnen met 10 euro/maand excl btw te vragen voor 1GB als de rest 4 euro/maand vraagt voor 50GB?

Eerlijk gezegd ik heb eigenlijk geen goesting om te veranderen. Ik ben nu reeds meer dan 15 jaar bij proximus (eerst uunet dan innet dan tiscali dan belgacom) en ik heb geen goesting om overal links naar foto's die op die webruimte staan te gaan veranderen. Dat is een klotejob, ik heb het hier gedaan als ik van photobucket naar proximus gegaan ben. Om het nu nog eens te doen...  :-\ En als ik verander, dan kan proximus helemaal de pot op. Maar het is een hele onderneming en daar rekenen ze natuurlijk op. Want als je overschakelt naar een andere provider heb je ook een andere email etc etc... KLOTEJOB!

Bedankt voor het nieuws!

Mijn oude users.skynet.be account wordt enkel gebruikt om door te sturen naar mijn server (en ik denk niet dat iemand nog lang gebruik maakt van doorsturen).

Dit is het probleem met de accounts (e-mail of FTP) van de telefoonoperatoren, zodra je verandert, moet je alles veranderen!

Persoonlijk heb ik gekozen voor een server en domeinnamen en ik ben stil... Zelfs als ik van server verander, blijft mijn domeinnaam hetzelfde.

Ik hoop dat we niet te veel websites verliezen... Het web is helaas niet echt duurzaam.

Martin Welberg

Volgens mij bieden ze nog steeds 10Gb gratis ruimte aan bij een internet abo?

Havoc

Citaat van: Martin Welberg op 21 september 2020, 16:29:53 PM
Volgens mij bieden ze nog steeds 10Gb gratis ruimte aan bij een internet abo?

Inderdaad, ze geven 10GB "cloud" bij je abonnement. Maar daar kan je geen website op maken (volgens wat ik er van maak). Ook geen idee hoe toegankelijk het is. Volgens wat ik ervan begrijp moet je via een app je bestanden er op zetten. Niet echt duidelijk of het voor je foto's op een forum zetten geschikt is. Ziet er eerder uit om bestanden te delen tussen al je persoonlijke toestellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Cloud is ook maar een naampje, het is gewoon server ruimte.Ik heb een domeinnaam met server ruimte bij een provider, kost een paar knaken per jaar maar heb daar nog diverse APPlikaties bij nodig om mijn site er op te parkeren. In de cloud kun je prima foto's neerzetten.

Havoc

Ben maar bij one.com gaan kijken. Eens proberen of een foto zichtbaar is:



Allé, toch al iets dat werkt! Kan ik beginnen met het meeste over te zetten en dan hier wat draadjes terug in orde te zetten. Werk voor tijdens de lange donkere dagen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ik ben aan voor mijn blog ook aan het overwegen om eentje betalend te "huren". Voor €66 per jaar zou ik het kunnen doen. Ik ben een donatieronde begonnen  :-[ ::)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

minitreintje

Zelf maak ik veelvuldig gebruik van git om mijn websites onder versie control te brengen.
Een leuk extraatje is dat Gitlab en Github een gratis service aanbieden om die te hosten.
Om onafhankelijk te blijven, koop ik domeinnaam voor 8 - 10 euro / jaar.
Mijn eigen services host ik dan weer zelf en koppel ik aan dezelfde domeinnaam via een subdomein, werkt prima.

Verander ik van provider, dan hoef ik enkel de DNS instellingen aan te passen en alles werkt weer.
Maar ik moet toevoegen dat deze setup wel enige kennis vereist van DNS, IPs, domeinnamen, hosting, etc.
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Havoc

Kennelijk zijn ze niet gehaast bij Proximus, mijn foto's staan er nog ;)

Heb wel alles al naar mijn pc gekopieerd en een dezer dagen dan naar one.com overzetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.