Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

LGB Amtrak goes WiFi

Gestart door dani, 31 augustus 2020, 14:46:48 PM

dani

Sommigen hier weten al dat ik een eigen decoder model (prototype) voor LGB treinen heb ontwikkeld en dat zit nu al ni enkele locomotieven en treinstellen ingebouwd.
Nu ben ik afgelopen weekend een 4-delige  (3+1 extra) gaan ophalen die ik had gekocht in nieuwstaat via een Amsac lid en deze is uiteraard de volgende in rij om te gaan digitaliseren.

Verwondering was wel even aan de orde toe ik zag dat iemand deze nog nieuwe trein al eens had willen ombouwen  naar digitaal.
Er zat een C90x (H0 model) decoder ingebouwd  die op het wat oudere MM2 protocol draaide.
Dus deze is er intussen uit gehaald, en de nieuwe zelfbouwprint ligt klaar.
Enkel nog inboudwn, de laatste versie van de software inspelen en een IP adres toekennen, en dan kan ik gaan testrijden.

Het is geen "gelikt product" en het is ook niet super compact want het gebruikt allemaal standaard "off the shelf" onderdelen die zijn samen gebouwd tot één geheel.
Maar het zou moeten meteen werken, en het biedt de mogeijkheid om elke trein afzonderlijk en ZONDER CENTRALE te besturen vanop een toestel met een simpele internet browser en wifi verbinding   (of bekabelde aansluiting op dezelfde router als de wifi).

Voor de techneuten hier de onderdelen lijst :
- een ESP01 versie van het  8266  WiFi   IoT  boardje    (4 in/outputs)  als Wifi zendferontvangen en webserver (host)
- een diodebrug als gelijkrichter  (+ en -  op de sporenb maakt niet meer uit wat waar zit dan)
- een DC-DC buck converter (voor het verzorgen van de constante 3V3  voor de 836 chip)
- een H-brug (LM298 gebaseerd max 2x2A) voor het aansturen van de motor(en) via PMW en 2 signalen "vooruit"/"Achteruit"
- een basis gaatjesprintje van 7x5 cm om alles op te monteren
- een Reed switch om te lok te kunnen resetten van buitenuit met een magneetje   (kan ook een schakelaartje zijn maar dit is onzichtbaar)
- (optioneel) een paar  BD139  transistoren voor schakelen van de rijlichten  ( R/W)

Schema is hieronder te vinden  (blokschema)

ZOals gezegd: op de rails zal een constante DC spanning van 20-24 volt komen te staan.  Geen nood aan analoge rijregelaars,   geen  PWM snelheidsregelingen, en geen dure DCC of MM(x)  centrale met boosters nodig.


Ik heb nu enkel een paar basic beelden, maar ik zal de ombouw meer documenteren  en zal er nog wat detail foto's bij zetten  eens ik meer vorderingen maak.
En als het proefrijden gebeurt, zal ik een filmpje posten en een screenshot van de interface bijvoegen....

------------------------------------------------------------------------
het treinstel
------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------
De C90x die er in zat
------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------
HomeBrew decoder
------------------------------------------------------------------------




------------------------------------------------------------------------
Close up van de ESP8266 - V01 board
------------------------------------------------------------------------



------------------------------------------------------------------------
a bit of a mess, maar het werkt
------------------------------------------------------------------------




------------------------------------------------------------------------
Het blokschema van de decoder hardware
------------------------------------------------------------------------








EN voor de nieuwsgierigen, een voorbeeldje van een andere reeds vroeger omgebouwde  trein met dezelfde decoder en eentje met extra functies ...  (een ESP-12 versie van de 8266 boards)

---------------------------------------------------------------
Basis module (deze heeft een piepertje als claxon) in een ICE
---------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=YEaSTWPUTIw

---------------------------------------------------------------
uitgebreide versie met sound printje en extra licht opties  in een Taurus
---------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=hoUROjV7vbg 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

een voorbeeldje van de  browser interface  (oude versie weliswaar en met een ESP-12 versie )

https://www.youtube.com/watch?v=t49Ik031b5o
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Terwijl ik aan de fysieke ombouw bezig was hebik meteen het "motorstel" aangepast zodat dit nu 2 wielstellen heeft en in principe autonoom kan rijden. 
Door de speciale constructie van de treinstellen had het maar 1 bogey...

En intussen ook wat extra kabeltjes gesoldeerd en onder de neus een schakelaartje verborgen dat toelaat om de trein in Analoge of WiFi mode te laten rijden op de baan .
Handig voor als ik gewoon een stuk spoor wil testen of bvb de trekkracht van de motor .














De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76


Rangeerduivel

Citaat van: dani op 31 augustus 2020, 16:59:42 PM
Door de speciale constructie van de treinstellen had het maar 1 bogey...

Voor diegenen die dit (nog) niet weten;

Deze constructie vind je ook terug bij TGV, Thalys en Eurostar, en is er op gericht om in geval van botsing/ontsporing te verhinderen dat het ene rijtuig in het andere binnendringt en daardoor mensenlevens vernietigt.
De rijtuigen komen bij botsing zig-zag met elkaar te staan.
Maar ik ga er van uit dat dergelijke treinrampen zich in Uw tuin niet zullen voordoen hé Dani.. ;D ;D

;)

dani

een handig "akkefietje" op mijn G-schaal test spoor : een polariteitsindicator...   Zie ik meteen of het +/- of -/+  is op de rails .
(maar voor deze maakt het niet uit )

https://www.youtube.com/watch?v=CwxUAc4pK5I


Dan even de motor testen "in analoog bedrijf"...

https://www.youtube.com/watch?v=LUKcUQ2bk0k

En dan naar digitale (wifi ) modus schakelen, enkele sekonden wachten, de volle spanning op de rails en gaan !!!

https://www.youtube.com/watch?v=ztQWjTk2BhA

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Nu nog de uitbreidign voor de lichten en de AUX  functie  (claxon of zo...) en dan is deze ook klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Knap werk, Dani!  ;)

Leuk, dat 3e filmpje: locomotief die tegen een verticale wand rijdt!  ;D  :o  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mahtoska1

Mooie opzet met die Wifi besturing, Dani. Je hebt er duidelijk plezier in.

dani

Citaat van: doomslu op 31 augustus 2020, 19:55:32 PM
locomotief die tegen een verticale wand rijdt!  ;D  :o  8)
Ik zie nergens een locomotief die ergens tegenaan rijdt  in mijn filmpje hoor Luc
Hij stopt keurig op tijd , ook aan hogere snelheid vooruit net gestopt voor hij van het spoor af zou gaan.
Dat toont de reaktietijd van de decoder aan...   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: mahtoska1 op 31 augustus 2020, 20:11:35 PM
Mooie opzet met die Wifi besturing, Dani. Je hebt er duidelijk plezier in.
ja, merci !
En dan bedenken dat het "hart" van heel de bedoening een enkele chip is van  nog geen halve vierkante cm groot !    (de µC van de ESP8266)

Het voordeel van dit systeem is dat ik  voor elke loc gewoon hetzelfde stukje programma in de  chip laad,  maar alleen een andere naam en IP adres moet voorzien.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

evan

Citaat van: dani op 01 september 2020, 08:14:59 AM
Citaat van: doomslu op 31 augustus 2020, 19:55:32 PM
locomotief die tegen een verticale wand rijdt!  ;D  :o  8)
Ik zie nergens een locomotief die ergens tegenaan rijdt  in mijn filmpje hoor Luc
Hij stopt keurig op tijd , ook aan hogere snelheid vooruit net gestopt voor hij van het spoor af zou gaan.
Dat toont de reaktietijd van de decoder aan...

Dani, Luc bedoelt dat omdat je beeld  90° gekanteld is.   ;)

Knap werk trouwens !
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

AAAHHHHHHH     zo bedoelde hij het ....
Ik was abuus   :) :) :)

allee dan.....   dit is hopelijk beter :) :)

https://www.youtube.com/watch?v=4lUo0al-jME


De helling aan de brug over de vijverbak is redelijk steil, dus daar slippen de wielen van het duwende stel even door.   Er moet wat extra gewicht in de bak gelegd worden want die treinstellen zijn nogal aan de lichte kant voor LGB maat ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 01 september 2020, 13:41:27 PM
De helling aan de brug over de vijverbak is redelijk steil, dus daar slippen de wielen van het duwende stel even door.   Er moet wat extra gewicht in de bak gelegd worden want die treinstellen zijn nogal aan de lichte kant voor LGB maat ...

Als jij het zegt zal het wel zo zijn, je hebt het immers proefondervindelijk kunnen vaststellen.
Van hieruit zou je eerder zeggen dat de motor het lastig heeft, maar als je bedenkt dat de decoder lastgeregeld is (is dat zo?) kan je ook dat uitsluiten...
Stel ik mij alsnog de vraag of het stel anti-slipband(jes) heeft....ik heb niet alle wielen bekeken  :-\ :-\

;)

dani

even reageren toch op de laatste suggesties .

1.  ja hoor het is inderdaad doorslippen van de wielen, je ziet het niet op het filmpje maar van dichtbij zie ik het wel
2. de motor is krachtig genoeg, hoor .   Die sleurt er zich lekker door, maar er is te weinig grip
3.  nee de decoder is niet lastgeregeld, de gebruikte H-bridge module heeft geen stroom-feedback, dus ik kan niet meten hoe erg de motor belast is om bij te sturen in de spanning.  helaas
4.  er zijn maar heel weinig LGB treinen die anti slip bandjes hebben bij mijn weten  (ik heb er nog GEEN ) gezien.   Ook niet bij Piko

Maar al bij al loopt hij toch "als een trein" en het  stijgend stuk spoort  moet hij enkel maar berijden bij terugkeer naar de "remise" in het tuinhuis .  Dus dat valt wel mee.
En dit stel is niet het enige dat last heeft van wiel-slip op de helling.    Het zit er trouwens dik in dat ik de helling wat gabijwerken in de toekomst, iets minder steil maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.