Nieuwe laserprinter kopen

Gestart door steamdriven, 30 augustus 2020, 11:10:29 AM

steamdriven

We hebben hier thuis de laatste 10-12 jaar steeds gebruik gemaakt van een budget-kleurenlaser. Die wordt hier regelmatig gebruikt, toch wel ongeveer 100 pagina's per week. Maar nu is die echt op en moeten we op zoek naar iets anders. En hopelijk iets beters.
Met die printer waren teksten wel OK maar kleuren waren nooit zo levendig als het zou moeten en fotokwaliteit was eigenlijk helemaal niet goed. Maar voor ons was het acceptabel en in elk geval goedkoper in gebruik dan een inktjet.

We willen dus nu iets nieuws aanschaffen, maar ik zou ook graag hebben dat de afdrukkwaliteit bruikbaar wordt voor in mijn hobby van modelspoor. Ik wil ook wel eens een bestand kunnen downloaden en afdrukken als modelkit, of een eigen foto bewerken tot miniatuuroffice voor op deals e.d.
Daar moest ik tot nu toe gewoon niet aan denken.

Heeft iemand een tip voor een goed toestel?
(ter info: desktop en laptop in huis zijn van Apple)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

svvander

Goh, dat zijn altijd heel moeilijke vragen... er is superveel op de markt van hoge kwaliteit en dito prijzen.
Wat wens je? Een goede afdrukkwaliteit? En de snelheid van printen doet er niet toe? Met laser zit je zowieso al een stuk beter dan met inktjet. Wens je ook kleuren?
Ik heb veel goeds gehoord van Epson WORKFORCE AL-M400DN (kost rond de €860). https://www.epson.be/products/printers/laser-printers/monochrome/workforce-al-m400dn
Als je meer naar de "huis-tuin-hobby"-printers wenst te gaan (verschil kwaliteit is voor de leek quasi niet te onderscheiden, gaan volgens mij wel niet zo lang mee...):
Lage prijsklasse:
Brother HL-1110 (rond de €80)
HP LaserJet Pro M15w (rond de €100)
Middenprijsklasse:
Canon i-SENSYS MF643Cdw (rond de €300)
Duurdere met kleur:
HP Color LaserJet Pro MFP M283fdw (rond de €450)
Brother MFC-L8690CDW (rond de €500)

Maar waarom geen LED-laserprinter? (Brother MFC-L3770CDW LED is er zo eentje, kostprijs rond (€425). Is ineens ook all-in one.

Best eens goed rondkijken en rondhoren. Er zijn veel prijs- en kwaliteitsverschillen in deze zaken. Weet dat je met zulke professionele printers makelijk 100 pagina's per dag kan printen, gedurende maanden aan een stuk. Wij hebben zulke HP-printers op werk. Buiten toner vervangen, nooit iets mee aan de hand (als je ze normaal gebruikt). Alleen, die heb je dan weer niet onder de €1.000.

Als je een beetje rondkijkt, kan je hier en daar wel een goede zaak doen. Mijn schoonbroer heeft 3 jaar geleden een kleurenlaserprinter op de kop kunnen tikken van HP voor €250 (was een model van oorspronkelijk €500). Stond in een winkel die uitverkoop deed in een hoekje.



Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

Hangt echt af wat je wilt. Wij hebben 8j terug een Brother all in one gekocht. Print recto verso ed. Kleuren zijn erg goed, gebruik ik ook voor decals te printen. (Ik zag recent dat m'n dokter dezelfde staan heeft en weet nog enkele kleinere zelfstandigen met dezelfde). Was toen ook wel 650euro excl btw dacht ik
Greetz

Thommy

Alberke

#3
Foto's van goede kwaliteit met een laser? Dat moet ik toch nog zien, of je moet de lat wel heel laag leggen.
Ik heb er een paar kunnen testen, en een HP van meer dan 1000€ viel goed mee; maar de prijs van die toners!
Intussen zijn er wel wat andere en betere op de markt verschenen waarschijnlijk.
Voor mij was de prijs van die toners (en de inkt natuurlijk) de maatstaf. Maar dat spelletje spelen ze tegenwoordig allemaal.
Ik blijf bij een goede inkjet, en dan liefst A3, maar er één vinden met een "eerlijk" inkt-management is moeilijk.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

Citaat van: Alberke op 31 augustus 2020, 10:04:39 AM
Foto's van goede kwaliteit met een laser? Dat moet ik toch nog zien, of je moet de lat wel heel laag leggen.
Ik heb er een paar kunnen testen, en een HP van meer dan 1000€ viel goed mee; maar de prijs van die toners!
Intussen zijn er wel wat andere en betere op de markt verschenen waarschijnlijk.
Voor mij was de prijs van die toners (en de inkt natuurlijk) de maatstaf. Maar dat spelletje spelen ze tegenwoordig allemaal.
Ik blijf bij een goede inkjet, en dan liefst A3, maar er één vinden met een "eerlijk" inkt-management is moeilijk.

Die LED-laserprinters zijn toch qua foto al een heel pak beter. Ik moet zeggen: die dat ik op het werk gebruik, daar zijn zelf de foto's al van betere kwaliteit (ok, nog niet wat de inktjet kan presteren, maar het komt wel al dichter in de buurt).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

steamdriven

Ik heb hier al wat geleerd: een LED-laserprinter, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga dat bekijken.

De printer die we dienen te vervangen is een Brother HL4150CDN. Over zwart/wit afdrukken niet te klagen, kleur is van in den beginne een ware ramp gebleken. IK aarzel om nogmaals een Brother te nemen. Bij de LED lasers zie ik de naam OKI...

Wat is de bedoeling:
-regelmatig teksten en schema's afdrukken (grotendeels zwart/wit maar dus af en toe ook kleur)
-af en toe een foto, maar minder dan tekst
-ook bruikbaar zijn voor onze hobby
-in totaal ongeveer 100 pagina's/week, dus een kleine 500 pagina's per maand
-A4 voldoet voor ons.

Dank alvast mannen, voor jullie kijk op de zaken.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Havoc

Citaat van: Alberke op 31 augustus 2020, 10:04:39 AM
Foto's van goede kwaliteit met een laser? Dat moet ik toch nog zien, of je moet de lat wel heel laag leggen.
Ik heb er een paar kunnen testen, en een HP van meer dan 1000€ viel goed mee; maar de prijs van die toners!
Intussen zijn er wel wat andere en betere op de markt verschenen waarschijnlijk.
Voor mij was de prijs van die toners (en de inkt natuurlijk) de maatstaf. Maar dat spelletje spelen ze tegenwoordig allemaal.
Ik blijf bij een goede inkjet, en dan liefst A3, maar er één vinden met een "eerlijk" inkt-management is moeilijk.

Lamba printers zijn laserprinters... maar de prijs is er wel naar natuurlijk. Fotokwaliteit is natuurlijk ook relatief. Als het is om een foto van de hond/kat aan de frigo te hangen dat is iets anders dan een fotoboek als geschenk.

Voor een inktjet printer met een "eerlijk" inkt-management moet je bij de Epsons zijn met een aparte inkt tank, niet met patronen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Dat zijn die Eco-tanks zeker? Zijn die goed?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Laat ons zeggen dat die zeer in trek zijn bij amateur fotografen. Ik gebruik dat zelf niet want ik druk niet genoeg af. Ze hebben die als "gewone" printer en als "fotoprinter". Die voor foto hebben nog speciaal zwart en zo. Geen idee hoe het zit om daar bvb filmen om te etsen mee te drukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 31 augustus 2020, 14:46:09 PM
Laat ons zeggen dat die zeer in trek zijn bij amateur fotografen. Ik gebruik dat zelf niet want ik druk niet genoeg af. Ze hebben die als "gewone" printer en als "fotoprinter". Die voor foto hebben nog speciaal zwart en zo. Geen idee hoe het zit om daar bvb filmen om te etsen mee te drukken.
had zo één op het werk, verbazend knappe foto's. Beetje zot om daar dan tekst mee af te drukken.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Canon is ook redelijk eerlijk in z'n inktregime, vooral in de hogere prijsklasse.
Geen A3 nodig? Gij zwanst of wa? :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: steamdriven op 31 augustus 2020, 13:50:45 PM
Ik heb hier al wat geleerd: een LED-laserprinter, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga dat bekijken.

De printer die we dienen te vervangen is een Brother HL4150CDN. Over zwart/wit afdrukken niet te klagen, kleur is van in den beginne een ware ramp gebleken. IK aarzel om nogmaals een Brother te nemen. Bij de LED lasers zie ik de naam OKI...

Wat is de bedoeling:
-regelmatig teksten en schema's afdrukken (grotendeels zwart/wit maar dus af en toe ook kleur)
-af en toe een foto, maar minder dan tekst
-ook bruikbaar zijn voor onze hobby
-in totaal ongeveer 100 pagina's/week, dus een kleine 500 pagina's per maand
-A4 voldoet voor ons.

Dank alvast mannen, voor jullie kijk op de zaken.

Ik kan zeker ni klagen van m'n brother. Nuja, toners zijn ook niet echt goedkoop. Maar heeft hier pagina's geprint in de tijd dat m'n vriendin thuis moest printen omdat haar school dat niet deed (en zij moest dan geld vragen aan de kinderen  ???). Toners kopen we het huismerk van inkt123, nog maar 1 keer een tegenvaller gehad en een andere gekregen. Kunt ook kiezen kleine of grote toner
Greetz

Thommy