Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Relingen voor de Mehano 77

Gestart door Dirky, 29 augustus 2020, 23:05:11 PM

Dirky

Relingskes voor de Megano 77. Dat fenomeen verschijnt hier wel regelmatig.
Nu, een goeie vriend heeft me gevraagd er enkele te plooien en dat viel wel wat tegen:

Ik bekijk het als "ontwerper" en als "rivettenteller" wat vanzelfsprekend wel een andere nuance geeft aan mijn commentaar.

Je koopt iets en er blijkt een gerelateerd documentje te zijn dat je kan downloaden. Het is echter geen handleiding en het bevat NIETS van bruikbare gegevens om het spul juist te plooien. Geen maten, geen fotoreportage,... Met alle respect voor de Nederlander die de foto's van zijn loc heeft geplaatst maar jammergenoeg is zijn hekwerk toch maar schots en scheef.

Dan maar zelf het plastic hekje van de 77 beetje opgemeten om toch iets te hebben... Stukken losgeknipt van de boom en bestudeerd hoe ik tewerk kan gaan.
Gelukkig heb ik als "pro" vrij veel gerief en met behulp van een paar speciale tangetjes en een proxxon schroefbankje kon ik de eerste plooien gemakkelijk uitvoeren. Er staan echter geen merktekens waar geplooid moet worden en ook de hoek om de bovenste reling naar voor te duwen moest ik inschatten.

De laatste plooien waren niet echt voor de hand liggend en daarvoor heb ik me een kaliber gemaakt. Als alles leek te passen kon ik de nodige verbindingen solderen en dan opkuisen.
Hier en daar zal wel nog wat bijgeplooid/verbeterd moeten worden als de stukken op de loc staan.

reling 77 by Dirky dyniMo, on Flickr

Voor diegenen onder jullie die nog setjes liggen hebben en ze niet geplooid krijgen volgt hier jammergenoeg geen foto-verslag maar ik wil jullie wel op weg helpen via email...

Ik vraag me ook af wat wijlen Loebaske er heeft aan veranderd? Feitelijk zouden dergelijke setjes zo moeten ontworpen zijn dat iedereen er gemakkelijk mee overweg kan!



mardig23

#1
Het ziet er alvast niet slecht uit, mijn gedacht ;D

Ik denk dat Frans (suske) nog een setje heeft liggen van Loebaske.
Als ik me niet vergis heeft Gerolf die toen gemaakt naar een ontwerp van Eric, maar dat origineel ontwerp is dacht ik verloren gegaan.
Ik heb er met Johnny nog over gemaild, maar jammer genoeg kon hij het niet vinden.

Ik geloof dat het ontwerp van Eric ronde buizen had, zoals het eigenlijk hoort, en er waren kleine verschillen in de indeling van de stijlen, en ik dacht dat er ook lamparmaturen bijwaren.

Ook Philippe755 heeft nog een set, en hier de foto van de set Eric/Gerolf ;)

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30727.0.html
Mvg Karl

Gerolf

Ik heb dat ontwerp nog, maar een handleiding over hoe het te plooien niet  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

En ik moet het setje dat ik heb liggen nog onder handen nemen  :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

PB messing modelbouw levert deze setjes ook wellicht dat Paul iets meer kan vertellen over het plooien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

755philippe

Je moet eens naar de webstek van Pbmessing modelbouw gaan. Onder de rubriek downloads ga je naar het werk van Silvester van Kley. Hier staat een zeer korte beschrijving en enkele foto's van de reling van de 77. De man gebruikt de oude plastieken reling van Mehano als mal en plooit de kit er tegen.
Dit is ook een manier. De mijne moet ik nog plooien maar ben momenteel met andere projekten bezig.

Dirky

Heb je die foto's al eens goed bekeken Philippe? Schots en scheef... dan laat ik er liever de oude op staan...

evan

Ik heb die bewuste uitleg net ns opgezocht op de site van PB

In Antwerpen zeggen we:   "Er is met de klak hene gesmeten". 



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

755philippe

Evan en Dirky, ik geef jullie volledig gelijk maar dit was voorlopig het enige dat ik vond over die bewuste reling. Ik weet nu ook niet of er in de set van Bellon geen duidelijker handleiding bij zit. Wat ik wel weet is dat het plooien een zeer geduldig werkje zal worden maar dit laat ik voorlopig even terzijde.
Mvg


755philippe



modèlisme

 

Gerolf

Citaat van: modèlisme op 31 augustus 2020, 14:05:38 PM
Gerolf heb jij een btw nummer?

Zie je mij nog steeds als een concurrent, Paul?  Dat is absoluut niet nodig.
Ik ets "wel eens iets" voor vrienden. Nooit grote producties, want daar heb ik noch de tijd, noch de goesting voor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Inmiddels hebben enkelen onder jullie me gevraagd een betere set te maken. Alvast bedankt voor de interesse;

Als de prijs laag moet blijven kan ik ook maar een "gepruts-set" leveren en daar schiet niemand mee op. Mocht er echter voldoende interesse zijn kan er eventueel wel een "dit-plooi-ik-met-de-ogen-toe" set geëtst worden. Maar de regel blijft "weinig sets = duur", "veel sets = prijs kan gedrukt worden"... Je stuurt me maar een berichtje mocht je interesse hebben.

En Paul, ik heb een BTW-nummer...

modèlisme

Dirky,
Ik vroeg het niet aan jouw.
Bedankt voor de term "gepruts setje "
Paul.
 

Rangeerduivel

Citaat van: modèlisme op 15 september 2020, 11:01:29 AM
Bedankt voor de term "gepruts setje "

Voor sommigen is "relevant" blijkbaar een ongekend iets... ::)
Eens Googlen dan, mijgedacht!  ;D

;)

Dirky

Bedankt voor de toch wel vele reacties. Zeker het overwegen waard...

Iemand toevallig een occasie 77 te koop?