Nederlanders willen een snellere verbinding met Brussel

Gestart door janieburton, 27 augustus 2020, 20:34:21 PM

B_Modelbouw

Klopt inderdaad...
maar dat was ten tijde dat Antwerpen Centraal een kopstation was en de Benelux via het ringspoor reed. Of tijdens werken aan Antwerpen Centraal.

Maar nu is de Noord-Zuid doorgang actief en bijgevolg liggen de beide haltes op bijna wandelafstand, dus van waar de noodzaak om alle treinen in beide haltes te laten stoppen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


stefanic

Citaat van: B_Modelbouw op 29 augustus 2020, 07:52:36 AM

Maar nu is de Noord-Zuid doorgang actief en bijgevolg liggen de beide haltes op bijna wandelafstand, dus van waar de noodzaak om alle treinen in beide haltes te laten stoppen.
Enkele argumenten voor het huidige stoppatroon:
BEIDE stations moeten (contractueel) 2x verbonden zijn met de luchthaven
Antwerpen-Centraal ligt in het centrum van de stad, en is dus interessant voor bv. toeristen
Antwerpen-Berchem is het belangrijke overstapstation van Antwerpen, en dus belangrijk voor bv. pendelaars (ook bv. naar de luchthaven!)
Als de Benelux GEEN essentieel deel van het binnenlandse aanbod zou uitmaken, zou het bedienen van bv. Berchem minder belangrijk zijn.

In het FYRA-verhaal stopte die 'Benelux' niet in Berchem, maar was er een andere trein voorzien (transportplan dec2014) om (naast IC08 Antw-Hasselt) in de 2e verbinding met de luchthaven te voorzien (IC27 Antw-Charleroi via luchthaven en Europese wijk). Toen Fyra wegviel (voordat dat transportplan in voege ging), moest de vervangtrein ingepland worden op dat 2e luchthavenrijpad (lege Fyra-rijpad ging niet wegens ontbrekende haltes Berchem en Mechelen). Daar zijn mooie transportplan-potten gesneuveld, want dat plan (MET Fyra) zat erg mooi in elkaar, en Fyra (met toeslag) had daarin geen binnelandse functie, iets wat de Benelux nu 'helaas' wel heeft.

Dit ook om maar te kaderen dat de huidige Benelux niet 'zomaar' kan vervangen worden door een snellere variant. Alle haltes in Belgiƫ MOETEN bediend worden, als het niet is door de Benelux, dan door een andere (bijkomende) trein.
Los daarvan: een snelle Benelux zal populair zijn voor pendelaars op de as Antwerpen-Brussel, maar deze trein (nieuwe ICNG-stellen) heeft geen hoge capaciteit (800 reizigers op een dubbel stel, terwijl onze dubbeldekkers ruim 1000 reizigers aankunnen). ER is ook een reden dat opd e 4 IC's Antw-Brussel dubbeldekkers worden ingezet! De trein zou dus vol zitten met pendelaars Brussel->Antw bijvoorbeeld, en waar moeten de internationale reizigers dan zitten? Een trein met toeslag dan maar? Of geen binnelands medegebruik? Het voordeel van de huidige Benelux is dat deze een ommetje doet via de luchthaven, en daardoor dus minder populair is bij pendelaars, waardoor er plaats is voor de internationale reizigers en luchthavenreizigers.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

SuSke

#17
Tijdens de verbouwingen van Antwerpen-Centraal deed de Benelux Centraal niet aan.

Ten tijde van het kopstation, reed de Benelux wel degelijk naar Antwerpen-Centraal en keerde daar - als  trek-duw trein
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

celtjan

Oh. 't Is toch altijd wel iet!
- Eerst willen ze de HSL niet langs de A12, maar wel langs de E17
- Dan moet den Benelux via Breda I. P. V. via Roosendaal.
- En dan zouden er stops moeten sneuvelen?
Den Benelux is toch als "buurlandtrein" bedoeld?

Het voorbije decennium werd den Benelux (vooral tijdens het weekeinde) veelal in de tang genomen door talrijke infrastructuurwerken. Dit zowel in Nederland als in Belgiƫ.

Geef mij maar de oude verbinding via Roosendaal-Dord.
Veel tijdswinst is er toch niet te rapen met het keren te Breda. En de landschappen zijn er mooier.
Met het tig aantal keren wisselen van netstroom en/of veiligheidssystemen op zo'n korte afstanden, zoek je gewoon problemen met de besturingselektronica.

De Zeelandders zouden hiermee ook weer content zijn.
En laat het es bekijken of een (...)-Breda-Noorderkempen-Antwerpen-(...) haalbaar is.
Desnoods shuttledienst van 2x per uur.
Maar laat het liefst de Noorderkempen in een van de IC-diensten A'pen-Brussel opgenomen worden.
Want de stations van Aalter en Waregem tonen aan dat 2 of meerdere treinen per uur extra reizigers aantrekken....


Boemeltrein

Alle spoorwegen die een handje hebben in een of andere TGV, HSL, ICE doen er alles aan om de aternatieven de grond in te boren om zo het volk richting "sneltreinen???te duwen. ik ken iemand die vroeger meermaals per maand de rechtstreekse trein Brussel-Bazel nam tot die opgegeven werd en men als treinreiziger verplicht werd richting rommel als Thalys, TGV en ICE met meerdere overstappen, weg comfort! en  onlangs heeft iemand berekend dat de Thalys amper sneller is dan de vroegere klassieke trein inclusief douanecontrole dan de huidige verbinding die in verhouding nog eens duurder is (inclusief inflatie) het beetje tijdwinst weegt niet op tegen de duurdere tickets, mocht men de IC's niet afgeschaft hebben dan was Thalys, TGV en ICE allang opgedoekt en de ganse HSL werd trouwens met belastingsgeld aangelegd. Vroeger ging ik op vakantie naar het zuiden met de slaaptrein, avonds opstappen en morgens aankomen..

Havoc

Citaat van: Boemeltrein op 05 maart 2021, 15:04:00 PMVroeger ging ik op vakantie naar het zuiden met de slaaptrein, avonds opstappen en morgens aankomen..

Ik zie die treinen nog terugkomen. Ook auto-treinen trouwens. Hoe ga je anders met je elektrische wagen ergens geraken? Je zou nog kunnen opladen op de trein ook!
Met vakantie voor onbepaalde duur.