Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

esu decoder en de instellingen

Gestart door raf, 21 augustus 2020, 16:23:38 PM

raf

hallo
ik heb nu een programmer en zit dus nu te kijken wat er allemaal fout KAN lopen met die kut (esu) decoders
ja ben een beetje pissed ok maar het komt goed

je hebt voor abc de keuze linker of rechter spoor waar je diode's in zitten
de diode's zitten rechts
ok bij een stomer ketel vooruit geen probleem met de keuze zolang je niet achteruit op de baan rijd
dan een diesel wat is daar de voorkant van >???? ok zal wel eentje zijn maar die van mij heeft sleepogen aan de twee kanten dus als je hem verkeerd om zet en  hebt je diode's rechts zitten dan vlamt hij er door

dus bij de diesel het beste alle twee aan zetten
ok dat was dus getest en dat werkt maar tweede brok

de instelling van het voltage verschil
we rijden op 18 volt
standaard blijkt dat op 12 te staan
maar is dit wel juist ???
dus op 4 gezet langer kon ik niet gaan en ok dat werkt de trein remt
dus nu eens testen als ik het op 25 zet
en ja hoor de trein remt maar blijft langzaam rijden lijkt wel een oranje sein te zijn zo te zien
dit allemaal op het test bordje bij de loc programmer

wie heeft hier ervaring met deze instellingen ?????en wil dit ook delen natuurlijk

gr raf





If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 21 augustus 2020, 16:23:38 PM
dan een diesel wat is daar de voorkant van >???? ok zal wel eentje zijn maar die van mij heeft sleepogen aan de twee kanten dus als je hem verkeerd om zet en  hebt je diode's rechts zitten dan vlamt hij er door

Maak U niet zo dik Raf!  :D

De voorzijde van een diesel en ook een E-lok is de kant waar op de zijdeur bestuurder het nummer I staat.
Het nummer II staat op de achterdeur...
Tenminste als je model genoeg gedetailleerd is dat ze het er hebben op gezet :-\
Bij rangeerdiesels (77/78, 82, 73, 80, 91 enz) is de voorzijde de kant met de lange huif.
De rechterkant is uiteraard rechts gezien van op de plaats van de bestuurder, en niet rechts van diegene die er voor staat met het gezicht naar de loc! (want zo zijn er ook..., nietwaar Ollie?)

Is't nu een beetjen over Raf...?  ;D ;D

;)

bellejt

#2
welke decoder is de eerste vraag ? Als het kut decoders zijn waarom koop je ze dan :) .Ken trouwens maar 1 echte kut en dat is te stout om hier op te noemen :)

Ps : lees de handleiding en staat er duidelijk in.Je kan gerust beide sporen gebruiken en instellen in de lopi v5.

Peter_66

Het maakt niet uit op welk spoor de diode zit. Wel belangrijk is de richting van de diode en voldoende diodes om te kunnen detecteren
Je kan instellen dat de lok moet reageren op links, rechts of beide.

De oudere lp3 reageren niet op de diodes

raf

het is de LokPilot V4.0 DCC  decoder
en ik heb die niet alleen bijna iedereen in de club maar das een ander verhaal

nog steeds het probleem dat hier thuis alles werkt
en mijn diesel is een oude roco met zo nog een dikke motor
maar die diesel is dus niet het probleem lol
en ik maak me niet dik ben juist nu 94,9 kilo en ik kom van de 108 kilo dus NOEM ME NIET DIK hahahahahahaah


ok de rdfm is daar niet duidelijk in heel die zooi
In some operational situations it may happen that the LokPilot
decoder does not detect the ABC braking section. This may be
caused by the wiring or the boosters respectively the braking diodes.
You can influence the detection sensitivity with the aid of CV
134. Change the default value (12) step by step and test until you
achieve the desired result.

dat dus gedaan hij detecteerd dus de rem sectie maar ????
he je dacht dat het gedaan was
waarom beginnen dan treinen te remmen op plaatsen waar de baan gewoon aan de ring leiding hangt zonder ook meer enige detectie of ander materiaal tussen

bij het uitschakelen van de detectie l/r in de decoders rijden ze wel gewoon over die secties door .alleen het is heel de baan eigenlijk want voorlopig zijn alle modules inactief wegens een hardware update aan de print

dus heel de baan hangt aan de ring leiding en toch remmen de treinen als de abc in de decoder is geprogrammeerd

ok je zou denken op het verste deel van de baan want we rijden voorlopig op 1 booster van 4 amp maar met de 6 loco's in bedrijf trekken we maar 2,8 amp dus er is nog voldoende over
maar niets is minder waar ze doen het zowel aan de aansluiting als op het einde van de baan


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#5
peter de we gebruiken 4 diode's in serie met eentje parallel er over heen


deze is reeds gepost op het forum
pasop he ik ben op niemand lastig buiten een beetje op mezelf ;maar das aangeboren denk ik

maar als ik weken lang aan het zoeken ben naar een oplossing en het niet vind dan krijg ik de weubbe er van
gewoon een grote baan zonder enige detectie of wat dan ook en treinen beginnen te remmen dat is wat ik niet begrijp
de scoop gaat mee en nog eens dat dcc signaal meten of daar een verstoring in zit
op die stukken waar we ALTIJD die problemen hebben van vertragen op beide sporen in beide richtingen
er lijkt in die drie modulles wel iets verkeerds te zitten
de railcom werkt ook niet als we meer dan 3 rail lengtes aan sluiten
de rails opgemeten per lengte en een condensator waarde van 32 pF en dat is te verwaarlozen deze waarde




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

conclusie : je zit met een spanningsverschil tussen beide rails want daar reageert de decoder ook op.

Nederlandse handleidingen zijn mss makkelijker :

http://www.loksound.nl/manual/index.htm

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf

raf

dat doet de handleiding je geloven maar je kunt geen verschil in spanning hebben tussen 2 rails 
probeer anders eens een spanning verschil te meten tussen 2 rails dat komt niet goed
je hebt wel een signaal verschil van de dcc code
het dcc signaal is eigenlijk een bipolair signaal
door de diode's verstoor je of het bovenste of het onderste van het bipolaire signaal

zie hier het dcc signaal
de decoder ontdekt dus of het onderste lager is dan het bovenste en remt als hij daar voor is ingesteld
ik denk dat het klant vriendelijker gemaakt is geworden door van linker en rechter rail te spreken dan van boven en onderste signaal

geert is er een tijdje mee bezig geweest misschien dat hij ergens nog iets kan bedenken wat de fout kan zijn


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

rails had railstukken moeten zijn.In het schema : tot zolang de schakelaar niet gesloten is zit je met een spanningsval over de diode(s) die al een trigger kan zijn.

raf

#9
Johnny de baan is nu aangesloten op de ring leiding
er zitten geen rem modules of detectoren meer onder en alsnog vertragen de treinen
de baan spanning blijft op 18,5 volt deze meten we met verschillende wagons met voltmeters er op
de begin spanning is 18,8 dacht ik maar nooit 19 volt dus we verliezen over heel de lengte van de club baan maar een goeie 0,4 volt wat minimaal is
maar des al niet te min vertragen de treinen
als het vandaag nog gebeurt maak ik er een filmpje van 

ok hier iets gevonden wat wel een duidelijke uitleg geeft
ABC -Automatic Braking Control (Lenz)Door het asymmetrisch maken van het DCC signaal rem functie startenRechter rail in de rijrichtingStoppen en traag naderenhttp://www.digital-plus.de/e/digitalplus-abc.php

hier word dus wel degelijk gesproken over het asymmetrische maken van het signaal en NIET over spoor links of rechts





If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

raar.Mijn baanspanning staat op 19 volt (ecos en boosters) en voed om de 3 meter max en geen problemen op een baan van 200 m raillengte. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er ergens een diode of capaciteit in de baan zit. Ik rijd wel 3 rail maar dat mag geen verschil maken. Zit er dan ook geen terugmelding aangesloten ? Dus zuiver enkel rails en voedingsdraden.

raf

zuiver baan spanning niets zit er nog tussen

onze baan zal ook wel zo iets aan lengte zijn of iets langer mag niet uit maken
we zitten nu wel op 1 booster wegens omstandigheden maar het doet zich voor waar dan ook op de baan terwijl op de binnen baan of terugkomend spoor de trein wel blijft rijden en die zit aan de zelfde ring leiding
een blok is 5 meter lang ongeveer max en dat word dus om de meter van voeding voorzien via de BM3 zeg maar (het is een zelfbouw module maar de werking is dezelfde)
als alles is aangesloten dan word de rem ingezet via een opto tussen de rails en schakeld heel de 5 meter in de rem dus er staan zeker geen wielen nog in een ander blok
dit heeft weken perfect gewerkt op de tafel in de clubbar met 3 blokken en verschillende loco's ;zonder te flateren dat heeft hier thuis ook maanden test gereden zonder problemen

bij patrick thuis ook maanden gereden en geen problemen
dus het systeem werkt maar niet op de club baan

deze is opgebouwd uit wel 4 analoge banen het zou dus kunnen dat er ergens iets in de rails zit ;ik wilde een megger er op los laten maar daar was de voorzitter niet zo blij mee
220 volt is ook een oplossing en daar waar het bammmmm doet zat een condensator

als de relais over de diode's in gesloten toestand staat dan mag de loco niet gaan remmen want dan is er geen asymmetrische signaal
nu tijd om naar de club te gaan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ok een filmpje gemaakt
https://youtu.be/Bsg_9L5m7Yg
deze loco had dus abc l/r opstaan met een spanning verschil van 16 volt tegen over de 18.8 volt waar we op rijden
hij gaat dus gewoon in de rem terwijl de andere loco met poets wagon zonder abc blijft rijden
hier zit dus GEEN detectie of wat dan ook onder alles zit door gekoppeld op de ringleiding
de afstand tot de enige booster waar we nu op rijden is een 6 tal meter
verbruik op de booster was op dat ogenblik een 3 amp en het is een 4 amp booster
sorry voor het gebabbel er tussen maar we zitten ook maar te denken aan een oplossing
straks de meet resultaten van de scoop

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ligt het probleem dan eerder niet aan de booster? Een verschil van 1 amp is toch al redelijk veel niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

nee er waren op dat ogenblik 6 treinen aan het rijden en als je dan 0.5 amp per trein neemt is het niet overdreven aan verbruik
vandaag gaan rijden en testen als ook de scoop mee genomen en aangesloten op de baan
dit komt dus van de baan rechtstreeks en ik vind dit een shit signaal wat daar op staat
https://youtu.be/NRV0t0aLXLs
dit is sterk uitvergroot om de schakeling van de rem diode's te kunnen zien ;
dus rdfm is larie en apelkool van linker of rechter spoor het is gewoon naargelang je diode's staan de bovenkant of onderkant van het dcc signaal wat een paar volt lager word

maar als je dan een signaal van de rc modelbouw ziet dan ziet dat er toch pakken stabieler uit
https://www.youtube.com/watch?v=RMpkeU7CPT8

en als ik rechtstreeks uit de ecos meet dus zonder booster of het programmatie spoor dan is het nog een even grote rotzooi van een signaal

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.