Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rangeerlocomotieven anno 2020

Gestart door svvander, 20 augustus 2020, 20:40:53 PM

svvander

Ik las zojuist in het artikel van de laatste SJ (het artikel over DBCB), dat het in België onmogelijk was om nog een rangeerlocomotief te laten homologeren????
Is het zo erg gesteld met de homologatie (zo streng?)?
Of zijn er andere redenen? En met wat er dan nu gerangeerd?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 20 augustus 2020, 20:40:53 PM
En met wat er dan nu gerangeerd?

Met de 77/78 uiteraard, en daar kunnen ze nog een tijdje mee voort...!

;)

svvander

Maar eigenlijk zijn dit toch zwaardere lijngoederendienst-diesels?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

De reeks 77 is een HLR, een hoofdlijn rangeerlocomotief. Zowel bedoeld voor rangeerwerk als voor de goederendienst.
In de USA noemen ze dat een roadshunter.

evan

#4
roadswitcher ;)

Wat rangeerlocs betreft.

Uitsluitend rangeerlocomotieven zijn ook nutteloos in de huidige spoorwegcultuur.  De huidige locs moeten polyvalent inzetbaar zijn zoals Klaas aangeeft zowel op de volle baan als in vormingsstations en aansluitingen.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Als ik het goed begrijp, waren ze bij DBCB echter op zoek naar dit type loc, zuiver voor het rangeren. Ik vermoed dat deze dan vooral kleiner dienen te zijn?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

B_Modelbouw

Rangeringen op privé terreinen kunnen blijkbaar door alles gebeuren...

Op de terreinen van BASF zie ik vaak een G7, bij Solvay (nieuwe naam ben ik even kwijt) gebeurt het door een Oude NMBS 91, op terminals kom je echt de grappigste/gevaarlijkste dingen tegen van een unimog tot zelfs een vorkheftruck...

Of wil DB België zelf gaan rangeren in de haven, op den Blikken zie je ze vaak met de Vlaamse Reuzen 6400/6500
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mardig23

Jaja, ze doen het nu met de 6400/6500, maar volgens mij hebben ze die nog te veel nodig op de lijnen momenteel.

Ik heb zo een vermoeden dat ze de homologaties tegenhouden omdat Lineas serieuze kloppen heeft gekregen de laatste maanden, en dat zal, als ik zo hier door mijn raampje kijk, voornamelijk aan de DB gelegen hebben.

Nu vragen ze een rangeerlok, vermoedelijk voor kleine rangeringen, en ze krijgen een njet.
Bel uw concurrent maar, die lost het wel even voor je op, of zoiets ;D

Het zijn maar vermoedens hé ::)
Mvg Karl

svvander

Er zou maar 1 Vlaamse Reus zijn aangepast om te rangeren in België (ik denk dat ze dan bedoelen, zuiver rangeren)... een ex-DBCNL (zelf nog zo nen ex NS-cargo die origineel grijs/geel was). Die Vlaamse Reuzen zouden er zeer binnenkort tussenuit gaan. Spijtig, want deze met de Belgische 3-kleur heeft wel iets. Zouden ze deze niet uitbrengen in model?

Ook de Traxxen die nu geleased worden van Railpool zouden als alle goed gaat rond de jaarwisseling vervangen worden door Vectron's.... maar da gaat nog niet: problemen met de homologatie voor de Belgische sporen (blijkbaar iets met de remmen, Siemens is er volop mee bezig).
In gans Europa rijden ze rond, enkel in België nog niet. Als ik het plaatje goed snap, willen ze dit type loc's dan ook inzetten voor lange ritten over heel Europa. Nu worden ze blijkbaar regelmatig aan de grenzen gewisseld, omdat loc a niet op een bepaald net mag rijden en loc b dan wel. Ik blijf het straf vinden, dat binnen Europa er nog steeds geen eenvoudig uitgewerkt net is en dat ieder land zijn eigen regels, spanning en veiligheidssystemen blijft behouden. Misschien dat er door de privatisering er op termijn verandering in komt? Eigenlijk hoop ik het een heel klein beetje.

Diene 91 is voor mij het voorbeeld van een rangeerloc. BEMORail is fabrikant van enkele van deze kleinere machientjes (die je vaak tegenkomt op industrieterrein binnen Europa).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

B_Modelbouw

Nog eens een ideetje voor Rocky Rail... Paul lees je mee ? Er is interesse in een Vlaamse Reus met Belgische vlag  ;D ;D

Wie die 91'ers graag ziet er staan er een paar bij Rail Service Net naast de voormalige Opel site.

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Sicco

#10
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 augustus 2020, 21:34:14 PM
De reeks 77 is een HLR, een hoofdlijn rangeerlocomotief. Zowel bedoeld voor rangeerwerk als voor de goederendienst.
In de USA noemen ze dat een roadshunter.

De H staat niet voor hoofdlijn.... maar is van oudsher (uit de begintijd van het spoor toen heel België nog in de Franse taal werkte) een aanduiding voor alle trein (in de zin van een reeks wagens). Je hebt ook HK (= getrokken trein), HV (= rijtuig), HL (= locomotief), HLV (stoomlocomotief, de V dus voor Vapeur) en alle rangeerlocs, dus ook de kleine 91, zijn HLR.

Hoewel er ooit vast wel iemand een reden heeft bedacht voor de H is het in de afgelopen 150 jaar gewoon een codering voor dit soort treinen geweest. Net zoals de stations ook gene 'logische' afkorting hebben, maar ene afkorting die is gebaseerd op de code van de oorspronkelijke spoorwegmaatschappij (b.v. N voor Nord Belge). Qua treinen behoren treinstellen niet tot de categorie H en deze hebben dan ook niet die afkortingen, waarbij overigens leuk is om te zien dat hiervoor eigenlijk nieuwere en dus logischere afkortingen bestaan, om de eenvoudige reden dat er in de 19e eeuw nog gene treinstellen waren. Oorspronkelijk werden voor de eerste motorwagens TT gebruikt, later TA (A voor autorail). Later gewijzigd in AR voor autorails (dieselmotorwagens) en AM voor automotrice (elektrische treinstellen).

77-ers zijn geclassificeerd als zware rangeerlocomotieven in de 70-reeks en kunnen dus, net als vroeger de andere reeksen in die groep, ook prima op de hoofdlijn rijden.

svvander

Bedankt voor de duidelijke info Sicco!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be