Debat: een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen?

Gestart door svvander, 20 augustus 2020, 20:27:20 PM

Peter

Spijtig, dat wel dit interessant draadje, soms zo'n wrevel kan opwekken.
Ter verdediging van Piet (ps ik ben zelf 75) kan ik zeggen dat toen ik begon wij nog een 48 uren week hadden, nadien 45 enz.
In de bouw werd altijd gewerkt, winter of zomer. Werkklederen en gereedschappen moest je zelf kopen (ben begonnen als helper loodgieter)
Moeste naar het werk met fiets (winter en zomer) enkel de ouderen hadden soms een brommertje.
Als je werkloos was moest je iedere dag gaan stempelen. Chronis vermoeidheid syndroom bestond niet (nu hoor je niets anders)
Dat de bonden veel hebben gedaan om het voor de werkende mensen te verbeteren is inderdaad zo, maar je moet het ook niet overdrijven hé, want van sommige dingen dat ze hebben bekomen wordt door een aantal dik misbruik gemaakt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

auto's zijn een slechte uitvinding want er komen mensen om bij auto-ongelukken?

SuSke

Citaat van: Floris op 22 augustus 2020, 14:27:48 PM
Ja, er trekken wat mensen profijt van het systeem, met wat gekrabbel met zwartwerk en uitkeringen... Velen wijzen daar graag op, want dat zijn mensen die ook gewoon tussen de werkende krabbelaars zitten en als werkende krabbelaar is dat ergerlijk. maar...
Citaat van: SuSke op 22 augustus 2020, 13:45:11 PM
Er zit bij een deel van de bevolking gewoon ingebakken dat je moet profiteren van het systeem.
..etc...
Ik kan me dr dan nooit zo druk over maken dat er wat lui zijn die aan de onderkant wat zitten te krabbelen voor wat kruimels met zwartwerk etc als t ondertussen aan de bovenkant met een schep gaat... Maar goed, das in feite weer een ander probleem.

't is daarom niet alleen aan de basis dat het ingebakken zit. Aan de top wordt je er zelfs voor opgeleid...  8) 8)
blue collar vs white collar maar crimineel is het.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: Ronald op 22 augustus 2020, 14:28:25 PMEn dat jij nu met je reet op de stoel zit heb je grotendeels aan diezelfde bonden te danken die ook voor jou veel zaken geregeld en uit-onderhandeld hebben  :)

Terug naar het basisinkomen.
Grappig genoeg gaan die bonden geen voorstander zijn. Kijk, bonden zijn heel nuttig geweest. Maar hun nut is tegenwoordig toch wel wat afgenomen en soms schieten ze hun dooel voorbij. Als ze dan helemaal niets meer te doen hebben? Hier in België worden de bonden door de staat betaald om de werkloosheidsuitkering te betalen. In zeker zin profiteren die daar dus van. Als iedereen plots dat basisinkomen zou krijgen dan gaan die op hun achterste poten staan. Wees maar gerust.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ronald

Citaat van: PietB op 22 augustus 2020, 14:36:17 PM
Prima Ronald,
Maar op deze toon ga ik niet verder, ben ik niet van gediend.

Prima Piet, en ik ben niet van jou toon gediend :) Je kunt wel schoppen en da's lekker gemakkelijk, maar ik ben nog werkend en met mij velen. Ja, ze hebben veel blunders gemaakt en ja, ze hebben ook veel goeds gedaan. En dat mag ik zeggen! 8)

Citaat van: Floris op 22 augustus 2020, 14:38:31 PM
kun je t niet eens zijn met ronald zn toon, hij heeft wel een punt...

Heb ik ook, vandaar mijn reactie ;)