Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Debat: een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen?

Gestart door svvander, 20 augustus 2020, 20:27:20 PM

svvander

Sinds enige maanden, volg ik uit persoonlijke interesse het debat over een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen. Waarom? Ik weet niet goed wat ik er mij moet bij voorstellen. Wilt het nu juist lukken dat gisteren een proefproject is gestart, waarbij 120 Duitsers een basisinkomen van €1.200 per maand ontvangen. Ik weet niet waarom, maar als ik lees dat Duitsers dit proberen, dan denk ik dat er wel degelijk een gegronde reden is om het verder uit te pluizen  8).

Maar wat is het nu juist?
- Volgens sommigen een basis van verbogen Communisme... (Misschien zijn er ook dat denken dat het een manier is om ons te verblinden voor het einde van de wereld  ::) ), doemdenkers zijn er altijd.
- Wat dan wel: een gegarandeerd basisinkomen dat elke burger/inwoner van (al dan niet gedeeltelijk) de overheid krijgt.
- Iedereen krijgt, ongeacht zijn overige inkomsten, zijn vermogen of zijn burgerlijke stand hetzelfde bedrag.

Volgens Wikipedia zijn er volgende motiveringen mogelijk:
De invoering voor een basisinkomen kan uit verschillende overwegingen worden gemotiveerd.

Mogelijke motieven voor een basisinkomen zijn:


  • fundamentele mensenrechten: recht op bestaan, aandeel in natuurlijke rijkdommen;
  • idealistische motieven: vrijheid, lossere band tussen werk en inkomen, inkomensnivellering;
  • sociale motieven: armoedebestrijding, vermijding van stigma's, tegengaan van uitbuiting;
  • economische motieven: bevordering kleinschaligheid, evenwichtigere arbeidsverdeling, stimulering lokale economie;
  • emancipatoire motieven: waardering van traditioneel door vrouwen verrichte werkzaamheden;
  • waardigheid motieven: waardering van door vrijwilligers verrichte werkzaamheden;
  • ontwikkelingsmotieven: basisinkomen als ontwikkelingshulp, universeel basisinkomen;
  • praktische overwegingen: eenvoud, vermijding van willekeur en bureaucratie, minder ziektekosten.

Werkloosheid, ziekte-uitkering en pensioen zouden dan vervallen en vervangen worden door een variabele vergoeding en het minimumloon zou ook kunnen vervallen, waardoor loonkosten voor werkgevers dan weer fors dalen en waardoor landen zoals België en Nederland terug "concurrentieel" zouden kunnen worden t.o.v. de "lage-loon-landen".

Hoe denken jullie hierover?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

renstimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

svvander

Misschien wel... maar misschien dat er ook mensen zijn die er een bepaalde mening op nahouden of die er iets weten over te vertellen dat ik nog niet wist. Ik kon het maar proberen, niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

wel ik ga niet akkoord want dan ga ik geld verliezen op mijn huidige pensioen
en niet zo een klein beetje ook nog niet ;
als mijn vrouw dan ook 1200 euro NETTO krijgt dan schiet ik er nog geld op in op mijn eigen pensioen

dus nee ben ik geen voorstander van
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Wel ik weet eigenlijk niet wat het plan is met de huidige pensioenen... als het er ooit zou komen natuurlijk he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 20 augustus 2020, 21:52:44 PM
wel ik ga niet akkoord want dan ga ik geld verliezen op mijn huidige pensioen
en niet zo een klein beetje ook nog niet ;
als mijn vrouw dan ook 1200 euro NETTO krijgt dan schiet ik er nog geld op in op mijn eigen pensioen

dus nee ben ik geen voorstander van
gr raf

Idem dito! ::)

;)

Havoc

Citaat van: raf op 20 augustus 2020, 21:52:44 PM
wel ik ga niet akkoord want dan ga ik geld verliezen op mijn huidige pensioen
en niet zo een klein beetje ook nog niet ;
als mijn vrouw dan ook 1200 euro NETTO krijgt dan schiet ik er nog geld op in op mijn eigen pensioen

dus nee ben ik geen voorstander van
gr raf

Alles lezen Raf: "Werkloosheid, ziekte-uitkering en pensioen zouden dan vervallen en vervangen worden door een variabele vergoeding".

Dat is het probleem. Men zegt iets zonder enig detail. Die "vervangen worden door een variabele vergoeding" kan van alles betekenen. Als dat nu wil zeggen dat het minimun 1200 euro is voor iedereen, maar wie voor meer opgespaard heeft, dat die ook dat meer krijgt. Is dat dan nog "ik ben geen voorstander"? Of wordt het dan "mij goed..."?

Iedereen hoort de grote slogan, niemand weet wat het nu eigenlijk voor zichzelf in die situatie betekent. Laat staan hoe dit voor de hele bevolking uitdraait.

Meestal zitten er kleine lettertjes aan vast. Wat ik van sommige voorstellen begrepen heb is dat je sowieso 1200 euro krijgt. Maar je mag er bovenop verdienen. Dat zou betekenen dat diegenen die nu sinds hun middelbaar op de dop staan en geen bal bijdragen aan de maatschappij 1200 euro krijgen. Maar wie zijn mouwen opstroopt die 1200 euro krijgt PLUS wat hij daar bovenop verdient. Met pensioen dan net hetzelfde. Je krijgt 1200 euro. Maar als je verder de pot gevuld hebt krijg je bovenop.

Ik denk dat als die basis goed berekend is en vastgelegd is en in de gaten gehouden wordt (zowel dat dit niet te weinig als teveel is) dat er iets voor te zeggen is. Ik geef eerlijk toe dat ik niet genoeg van economie ken om te weten hoe dit systeem uitdraait in situaties zoals nu. Grootste probleem is dat zowel voor- als tegenstanders alles in hun voordeel verdraaien. Niemand is objectief in dit debat.

Ik denk dat dit nauw aansluit bij het scandinavisch model. En als je denkt dat je nu veel belasting betaalt.... think again....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan
ik heb gelezen zoals het er stond
er staat nergens dat wat je nu meer aan pensioen krijgt dat je dat zou behouden
ik heb toen een keuze moeten maken alleen mijn pensioen of dat van de vrouw later ;ze is nog geen 65
of een gemengd pensioen vrouw en dat van mij ;maar dan trekken ze wat de vrouw krijgt bij dat van mij af en is het nog het zelfde

zo word ik nu ook gestraft met een spaar plan dat toen op ford ingesteld was
toen ik swt had dan had ik genoeg gewerkt om vrijstelling te bekomen
na ettelijke keren onnozele voorstellen te hebben gekregen van de bevoegde diensten heb ik dan gebruik gemaakt van mijn vrijstelling

nu een paar maanden terug kreeg ik de berekening van dat spaar plan en omdat ik van mijn vrijstelling gebruik had gemaakt moest ik opeens 16% belasting betalen in plaats van 10% op het bedrag scheelde het efkes een 6000 euro
als je dan vraagt waar stond dat toen ik daar gebruik van heb gemaakt ?
dan was het antwoord dat het nadien in voegen was gegaan door de nieuwe regering

dus het is zoals zeggen we gaan kaarten en dan de kaarten schudden en uitdelen en dan na het bekijken van je eigen kaarten zeggen "we gaan wiezen "
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ronald

Citaat van: renstimpie op 20 augustus 2020, 20:42:44 PM
veel te zware kost voor op een modelspoorforum...  ;)

En ik dacht dat ze op het Nederlandse BNLS forum al enorm offtopic gingen  ;) Ja Tim, voor mij hoeft dit ook niet :)

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 21 augustus 2020, 10:26:07 AM
Citaat van: renstimpie op 20 augustus 2020, 20:42:44 PM
veel te zware kost voor op een modelspoorforum...  ;)

En ik dacht dat ze op het Nederlandse BNLS forum al enorm offtopic gingen  ;) Ja Tim, voor mij hoeft dit ook niet :)

Hier zal weer op volgen "wie het niet intresseert moet het niet lezen"   ::)
Maar oh God jongens, waaraan wordt hier feitelijk schrijfruimte verspild...op een modelspoor forum dan nog :-\
De dag dat je van de staat cadeau's zal krijgen komt alvast lang na het laatste oordeel hoor!

;)

vlummens

En als je van de staat een vinger krijgt zullen ze langs de andere kant wel een arm terug pakken.
Het moet van ergens komen.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

SuSke

En het feit dat wikipedia zich ermee gaat bemoeien zegt ook al veel over de waarheid of volledigheid van het hele gebeuren.
Ik ken nog geen enkele openbare instantiie die informatie verstrekt via dat platform.
Wacht tot de discussies op Facebook in die richting gaan dan zijn we helemaal klaar.

Trouwens voor mij hoeft dat niet als algemeen goed. Je zet zo de val naar een "permanente staat van werkloos zijn" gewoon open.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Het zou in NL bedacht kunnen zijn, door de linkse partijen.
Die houden van onhaalbare voorstellen, valt me mee dat er hier nog niet over gesproken is.
Ik vind het een aanmoediging om maar te stoppen met zoeken naar werk.
'moeder staat, zorgt immers voor haar kinderen'
En betaalt het uit een pot met geld van anderen.

Nee hoor slecht idee.

raf

dju piet ik durfde het eigenlijk niet schrijven LOL
maar je hebt dus 100% gelijk
dit zet aan tot niet meer werken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

En als er niemand meer werkt dan stort het systeem vanzelf in elkaar.
Dit idee is in andere landen ook wel gepresenteerd, ik dacht in Zweden b.v. Maar ik heb nooit een plan gezien hoe dit dan gefinancierd wordt.