Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verfkes

Gestart door svvander, 18 augustus 2020, 19:58:55 PM

bellejt

miniature paints zijn verkrijgbaar via ebay .uk .Wel hoge verzendkosten maar als je een volledige reeks besteld valt dat wel mee.Best gewoon met de verkoper kontakt opnemen dan is het meestal nog goedkoper

Chrisrail

#16
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

svvander

Citaat van: bellejt op 19 augustus 2020, 17:02:33 PM
miniature paints zijn verkrijgbaar via ebay .uk .Wel hoge verzendkosten maar als je een volledige reeks besteld valt dat wel mee.Best gewoon met de verkoper kontakt opnemen dan is het meestal nog goedkoper

Ik heb ze destijds in Antwerpen op de beurs van Crisis gekocht, toen het al aan de Kinepolis van Antwerpen was. Nu dit jaar, helaas, ook gecanceld. Ik had diene brave man die het toen verkocht zijn kaartje en heb het heel lang bijgehouden... maar nu vind ik het niet meer terug.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

waren in affligem ook verkrijgbaar op IPMS beurs. Herinner mij dat nog van de tijd dat ik daar was met MIAA.

Dirky

OK, nu een nuttige bijdrage  :):

In mijn verfhoek vind ik:

Stinkverf, zijnde Humbrol, Revell, Dacker pottekes enamel verf. Gebruik ik niet meer om te spuiten.

Bij de watergedragen acrylverf staan hier – voor de airbrush - pottekes en flesjes van Vallejo, Golden, Gunze, Revell Aqua, Tamiya, Life Color, en voor de penselen HobbyArt, Americana, FolkArt,...

Voor grote projecten gebruik ik Levis Ambiance MAT lak, verkrijgbaar in elke gewenst kleur (mix).

Voor al deze acrylverven is het zo dat je ze kan spuiten. Verf voor penselen verdun je tot een juiste vloeibaarheid maar dan voeg je er "vloei-verbeteraar" aan toe. Ik gebruik die van Vallejo of voor grotere hoeveelheden gewoon glycerine van bij de apotheker.

Verdunnen om te spuiten doe ik voornamelijk met glasreiniger. Diezelfde glasreiniger is het spul dat ik gebruik om de airbrush door te spuiten na elke spuitbeurt of zelfs tussen het spuiten door.
Verf van heel lichte kleur ga ik verdunnen met Vallejo verdunner omdat de glasreiniger toch een lichte blauwe schijn nalaat.

Primers:
Mijn "primer bij uitstek" zijn de spuitbussen van MOTIP. Grijs, zwart of baksteenkleur. Vooral voor plastic stukken omdat de "vetlaag" op de kunststof opgevreten wordt. Daarna komen de PU primers van Vallejo. In meerdere kleuren verkrijgbaar dus kan je zuiniger/goedkoper afwerken. Poreuse materialen zoals MDF krijgen eerst een laag FILLER van MOTIP.

Dus vele goede verven die een beetje een eigen aanpak vragen. Maar de basis is steeds gelijk. Juiste viscositeit, juiste flow conditie. En dat je bij het ene kleur een laagje meer moet spuiten dan bij het andere ligt aan het kleur, niet aan het merk.

Reinigen:
Zie hierboven, de magische glasreiniger. Maar ook nu en dan leg ik de naald en de nozzle in Vallejo airbrush cleaner. Eventuele laagjes nevel komen dan zeker los.
Hardnekkig vuil; En dat is bijvoorbeeld het geval als ik de PU primer van Vallejo gebruikt heb, verwijdert gemakkelijk door de vuile spullen in azijn te leggen. Maar niet te lang want alle chroom krijgt het ook te verduren. Of ook MEK, een super giftig spul dacht ik, is een krachtige cleaner. Wel ZEKER deftig masker opzetten!

Wat gebruik je volgens mij dus best: Dat waar je best aangeraakt!

Vandaag de dag werk ik vooral met "Americana" die ik koop via een NL webshop en met "Vallejo" omdat ik daarvan een eigen grote voorraad heb aangekocht via de invoerder.

renstimpie

Ik denk dat je meer moet uitgaan van een rijke mix aan verfjes..

Vallejo, Lifecolor, Aque Revell...  alles staat hier in huis.   Ook Humbrol en de dackerpottekes staan hier ook nog. ;)  eens proberen en ervaring opdoen...  Want iedereen heeft een eigen voorkeur.

Tim

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026


svvander

"Als je een potje verf opendoet en het ruikt naar water...."  ;D ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Andress24

"Dit zit als een huis!"  ;D ;D ;D
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Decapod

Lompe vraag, misschien, maar is er hier iemand die ervaring heeft met MIG Ammo? Ik lees er veel goeds over: wordt vooral gebruikt door de military-mannen en in de VS door treinfreaks. Heeft ook een hele reeks met verwerings-, modder-, vervaag- en stofsets ... . Ziet er wel kek uit. Heb er wat penselen van en die zijn echt goed. Maar de verf, nooit geprobeerd.

Sorry, hè Sven, ik wil je draadje niet kapen, maar vermist er al heel wat merken de revue gepasseerd zijn ...  ;)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Martin Welberg

Heb bijna alles van Ammo by Mig in huis, vind vooral de kleuren erg goed in hun verweringslijnen.

renstimpie

Vergelijkbaar met vallejo.. 🤪
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Martin Welberg

Nee, Vallejo is uitsluitend acryl..

renstimpie

zal me verbeteren...  vergelijkbaar met Vallejo qua kwaliteit en aanbod!  ;)  Dat wou ik eigenlijk bedoelen..

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

svvander

Citaat van: Decapod op 25 augustus 2020, 14:36:13 PM
Lompe vraag, misschien, maar is er hier iemand die ervaring heeft met MIG Ammo? Ik lees er veel goeds over: wordt vooral gebruikt door de military-mannen en in de VS door treinfreaks. Heeft ook een hele reeks met verwerings-, modder-, vervaag- en stofsets ... . Ziet er wel kek uit. Heb er wat penselen van en die zijn echt goed. Maar de verf, nooit geprobeerd.

Sorry, hè Sven, ik wil je draadje niet kapen, maar vermist er al heel wat merken de revue gepasseerd zijn ...  ;)

Absoluut geen probleem Thomas. Het is niet omdat ik topicstarter ben, dat je hier geen vragen mag stellen... verre van. De bedoeling is dat iedereen er iets aan heeft.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be