Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verfkes

Gestart door svvander, 18 augustus 2020, 19:58:55 PM

svvander

Gisteren stak de postbode een pakje van de meeneem-Chinees in de bus. Een 100-tal passagiers in iets wat schaal H0 moet zijn. Allen in hun nakie. Nu kan ik ze aankleden zoals ik wil.
Na veel rommelen mijn verfpotjes teruggevonden en wat blijkt... alles uitgedroogd (geen ramp, sommige waren nog van voor mijn kinderen geboren waren... ondertussen dus al minsten 13 jaar oud).

Omdat ik er toch eens nieuwe wou aanschaffen, vroeg ik mij af wat tegenwoordig de betere verfkes zijn prijs-kwaliteit. Vallejo heeft me tot nu toe verre van teleurgesteld, ook van andere minder bekende namen ben ik relatief tevreden... maar er is de laatste 10 jaar op verfgebied heel veel gewijzigd heb ik gelezen.

Wat gebruiken jullie en wat raden jullie aan? Ik zoek iets dat ik quasi voor alles kan gebruiken (alle ondergronden, zowel met borstel als met pistool).

Op deze site stonden een aantal merken waar ik nog nooit van had gehoord. https://geekandleisure.com/best-paint-for-miniatures-models-buyers-guide-364/
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

ik ken geen modelbouwverf die slecht is (de normale merken zijn allemaal ok)... koop gewoon de verf waar je gemakkelijk aan kan geraken. Ik gebruik altijd verf die met water kan verdund en gereinigd worden maar durf wel meteen beweren dat verfjes zoals humbrol, al stinken ze dan wel, toch iets gemakkelijker dekken.

Alberke

Gunze sangyo mr color, heel content van.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

Vroeger altijd de bekende humbrol potjes gebruikt, sinds een aantal jaren overgeschakeld op Revell Aqua verf.
Overal verkrijgbaar en kwalitatief, anderzijds is Vallejo ook heel goed maar voor mij minder makkelijk aan te geraken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

svvander

Die aqua-verf heb ik ook, maar ben er niet zo tevreden van. Ik werk makkelijker met Vallejo. Tamiya vond ik ook ok. Die Humbrol verf is volgens mij enamel of email (Revell heeft identiek dezelfde verf). Is voor sommige zaken goed, maar droogt veel trager en moet je met whitespirit reinigen. Acryl kan je met water reinigen.

Zojuist een heel leuke serie aan het volgen op youtube van één of andere jonge Brit, Owen genaamd. Knap uitgelegd (wel vooral voor vliegerkes, maar bon, de techniek kan je overal gebruiken). Diene heeft nen hele goeien truk voor als ge met kunststof wilt werken, maar geen primer wilt gebruiken. Alles in een badje dompelen van ont-vetter (afwasmiddel) en azijn. Hiermee kan je al het vet en het residu die achterblijft van de mal, makkelijk verwijderen en daardoor houdt de verf iets beter.
Wat ik dan nog meestal doe: een heel klein beetje lijm (doorzichtige lijm uit een tube) en veel lauw water (1 op 50 ongeveer), heel goed mengen en dan met een slechte borstel over alle kunststof openwrijven. Dan krijg je en soort matte-coating, waarop de verf beter hecht en die niet zo blinkt achteraf. Deed dit met mijn figurines vroeger al en dat geeft een beter natuurgetrouw effect.
Nog ne goeden tip, vind ik toch: begin altijd met uw lichtste kleur. (Ik deed vroeger het omgekeerde). Waarom? Lichte verf op donkere zie je niet meer, omgekeerd wel. En daarmee kan je dus iets meer diepte creëren.
Ah ja, die serie: https://youtu.be/wbV_ORs6160
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rochevalien

#5
Voor figuren gebruik ik vallejo en Tamiya. De eerste heeft meer ´funky kleuren ,Tamiya is vooral camouflage tinten. Is een typisch avondwerkje voor in de mobil-home. ;D

svvander

Ik schilder ook meestal 's avonds, als de kinderen in bed liggen en ik zo een beetje moedeloos ben... helpt me mijn gedachten te verzetten.

Ondertussen nog eens gaan rondneuzen op het net en toevallig kwam ik toch bij den Action terecht zeker.
Heb daar dit nog gevonden (leek me wel interessant en voor deze prijs kunt ge het niet laten liggen):
https://www.action.com/nl-be/p/penseelbeker/

En, wat ik nog niet verteld had, maar waar ik ook werk van ga maken: ik heb een mini-spuitcabine. Alhoewel het maar een oude ladekast is (met 2 schuiven... die er nu dus uit zijn), leek met dit een ideale basis om een "spuitkabine" van te maken. Nu doe ik dit in een kartonnen doos. Niet echt handig.
De bedoeling is dat ik er een led-stripje in kleef voor het licht en dat ik er enkele gaten in boor voor de verluchting. Misschien voorzie ik wel iets van afzuigsysteem, al ben ik daar nog niet uit hoe en wat... misschien dat een ventilator van een oude pc wel van pas kan komen? Nu moet ik eerst nog een bodem voorzien en dan eens rondzoeken achter goedkope LED-strips.
Dan zou ik iets moeten vinden waar ik de zaken die ik wil spuiten, kan op vastklikken. Een soort van armpje met wasknijper of zo?

Wat de verfjes betreft: ik geraak ik er niet goed uit. Ik zou een startsetje kunnen aanschaffen van Vallejo. Maar dan zag ik weer op een andere site over modelbouw, iemand dat een ander merk aanprees. Wat je zelf graag gebruikt zeggen ze altijd, maar als je het niet probeert dan weet je het niet. En om dan direct een setje te kopen. Ik kijk rustig uit, die mannekes lopen toch niet weg.  8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

ik heb veel humbrol verfjes uit mijn plastic modelbouw tijd (en airbrush).   Die werken prima maar je moet altijd met thinner of aceton aan de slag.   (ik ben daar ondertussen een beetje allergisch aan geworden - letterlijk)

Toen we met treinen begonnen hebben we eerst in den Action een hoop verf, penseeltjes etc gekocht.   Daarna heb ik ondervonden dat de Vallejo verfjes toch echt VEEL beter werken voor mij.   Die vind ik veel dekkender en je kan makkelijk mengen, ook veel meer tinten te verkrijgen.     Dus de action verf gebruik ik nu alleen voor landschappen te verven (goedkoop) of voor grof werk hier en daar en Vallejo voor ALLE andere dingen.    Ik vind Vallejo het gewoon echt waard.   We hebben ook zo een 'roest' set van Vallejo gekocht, echt leuk om te experimenteren.
We schrijven ook op hoe we verftinten maken (zoveel druppels Vallejo nr x + .... )     En Vallejo is makkelijk te schudden in het flesje en met water op te kuisen. 

Mijn vrouw legt ook de figuurtjes in zeepsop voor een nachtje, en daarna gewoon met Vallejo schilderen.  Ik gebruik geen primer.

Action heeft veel leuke dingen voor onze modelbouw, mengpalletten voor verf, roerstokjes, penseeltjes, lijm (!) ... mijn kast ligt er vol van.



perk

ach ja, ik airbrush niet meer.     

Het poetsen is altijd een miserie vind ik, maar erger is de spuitnevel.   Toen ik nog met thinner verdunde trok de walm door het hele huis.
En meters van mijn werkplek af zag je nog sporen van spuitnevel. 

Daarom dat Vallejo en waterbasis ook zo populair zijn voor ons.   Die verf vloeit goed en ik heb niet de nood aan airbrush momenteel.

'lk zou ook NOOIT meer airbrush doen zonder deftige spuitcabine met afzuiging


svvander

Ik gebruik mijn Vallejo nu ook wel met de airbrush... werkt ook en is minder schadelijk. Alleen ja, het kuisen is een ramp. Ik heb al van alles geprobeerd (behalve dan een ultrasone-reiniger) en toch merk ik hier en daar in mijn pistooltje nog soms een restje.

Ik had mijn madam op pad gestuurd naar de Action... alle rekken leeg! (Geen penseeltjes, geen penseelbeker...)  :-[
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

Ava papierwaren is ook een interessante plaats voor spullen te halen.  Ze hebben daar ook veel potjes en bakjes, ideaal voor scenery in te bewaren of lijm te mengen enzo.


Dirky

Citaat van: svvander op 19 augustus 2020, 12:09:56 PM
Ik gebruik mijn Vallejo nu ook wel met de airbrush... werkt ook en is minder schadelijk. Alleen ja, het kuisen is een ramp. Ik heb al van alles geprobeerd (behalve dan een ultrasone-reiniger) en toch merk ik hier en daar in mijn pistooltje nog soms een restje.

Ik had mijn madam op pad gestuurd naar de Action... alle rekken leeg! (Geen penseeltjes, geen penseelbeker...)  :-[

Ik heb echt de indruk Sven dat je overal goed kan over praten maar alle raad die gegeven wordt gewoon negeert. Enkele weken geleden schrijf ik ergens dat ik Vallejo spuit met de Airbrush en die dan niet kuis maar doorspuit met ruitenreiniger vloeistof. Al geprobeerd?
En doe toch iets; Koop je een setje Vallejo en probeer i.p.v. er 27 bladzijden over vol te schrijven!

svvander

 :'( :'( :-\ Hola kameraad verslikt in uw pint? Ik zal zelf nog wel beslissen wat ik doe en wat ik niet doe. Ge moet van mij niets lezen als het tegen uw goesting is, maar mij afblaffen omdat ge geen zin hebt om te lezen wat ik schrijf, daar heb ik noch iemand anders boodschap aan. Anders moet ge Facebook is proberen... daar kunt ge dees zoveel ge wilt.
En hoe zou ik moeten proberen te reinigen, als ik geen verf meer heb om te gebruiken???????? Leest wat ge wilt lezen, maar laat de mensen met rust.

<on topic>Mijn initiële vraag was of er misschien nog andere merken waren die ook de moeite waard zijn om eens te proberen i.p.v. iets te kopen, waar ik achteraf spijt van heb. De meeste mensen hier hebben al meer ervaring en delen meestal wel hun positieve zaken met de rest.
Ik ben een beetje afgedwaald, omdat ik op verscheidene websites andere interessante zaken zag die er onrechtstreeks mee te maken hadden. Dus terug naar de kern van de vraag.
Vallejo ken ik ondertussen al. Humbrol en Revell ook, maar ben ik geen fan van.
Ik had deze van Miniature-paints (Gamecraft) https://gamescraft.co.uk/paints/miniature.html uit Liverpool, maar deze zijn dus allemaal zo goed als uitgedroogd. En hier kan je ze enkel vinden op beurzen... bijkomend zijn ze ondertussen al duurder dan de meest gangbare merken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Andere acryl verfjes met een fijn pigment, dus ook bruikbaar om te spuiten (mits verdunning):
- Life Color
- True Earth

Met een groffer pigment, dus eigenlijk alleen voor penseelwerk maar goed dekkend:
- Aleene's (moeilijk te vinden in België)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Die Life colors ziet er inderdaad niet slecht uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be