Upgrade oude Limas hle 125

Gestart door Trierer Luc, 15 augustus 2020, 16:30:36 PM

modèlisme

Ik heb in stock een nieuwe motorbogie voor het type 18 van Lima.
Gefreesd blok met wielen en faulhaber met vliegwiel, speciaal gemaakt voor het type 18 van Lima
info@pb-messingmodelbouw.com
Groetjes,
Paul.
 

Trierer Luc

Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 31 augustus 2020, 21:07:28 PM
Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc
zoals ik hier al aanhaalde, je moet er een motor met extra reductie inbouwen, en ja, die bestaan, of maak het zelf.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Trierer Luc op 31 augustus 2020, 21:07:28 PM
Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc

Ik heb 4 Susu motoren liggen, 2 trage en 2 rappe!
De trage zijn te traag voor in bvb de oude 18 van Lima, die zijn eerder geschikt voor een rangeerloc.
De rappe kan je toch beknotten door de CV5 aan te passen...
tenzij je er onmogelijke dingen van verwacht en met een lijnloc wil rangeren... ::)

;)

Alberke

extra tandwiel ingebouwd; als ik dat kan, dan...
Onze zeer oostelijke vrienden zullen u met plezier een zak van duizend tandwieltjes opsturen voos een belachelijke prijs

extra by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Trierer Luc

Dank jullie voor de reakties.
Ik probeer dan eerst eens de digitale weg en laat dan iets weten
Groeten
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Trierer Luc

Kleine update: een hle 125 gedigitaliseerd met originele Gmotor. Rijdt eigenlijk vrij goed. Hoop nog via CV instellingen het rijgedrag te verbeteren. Iemand die evtl optimale waar den gevonden, CV 5 bvb?
Bij het testen is een ander probleem duidelijk gewoden: hoogte van de wielflens. Op Code 80 van Roco is rijden quasi onmogelijk.
Ik vind echter nergens assen met Nem wielen met een loopvlakdiameter van 14.4 mm. Iemand suggesties?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Thommy

Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.
Greetz

Thommy

Alberke

Wielen in de draaibank steken....
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Hoe zeggen ze dat ook weer daar over de plas: "you can't eat your cake and have it too" ?
Ofwel koop je alleen spul dat over dat soort sporen kan rijden, ofwel leg je sporen waar alles kan over rijden.
Persoonlijk ben ik voor dat laatste.
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen. En dat kan een interessante uitdaging zijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#40
Citaat van: Alberke op 16 september 2020, 09:27:28 AM
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen.

Citaat van: Thommy op 16 september 2020, 06:50:08 AM
Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.

Zoals je zelf zegt, dat kan je wel; een poelitrekkertje en een persblok kost bij bvb Fohrmann niet zo erg veel;
https://www.fohrmann.com/en/model-railway-wheel-puller-h0.html

https://www.fohrmann.com/en/wheel-spacer.html

Ik heb mij beide tools jaren geleden aangeschaft en daar nog geen moment spijt van gehad...

Hou er wel rekening mee, als je bvb wielen voor wagons gebruikt dat je de asgaten meestal ook groter dient te maken, de assen van die Lima's zijn behoorlijk dikker.

:)

Trierer Luc

Geef Hugo gelijk, Mijn Code 80 Sporen vliegen eruit!
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Herwig

#42
Citaat van: Trierer Luc op 16 september 2020, 19:49:21 PM
Mijn Code 80 Sporen vliegen eruit!   

Bedenking :   
Roco-Line code 83 (2,1 mm H)   of  Peco Streamline code 75  (1,9 mm H ) zijn toch moderner, toekomstgerichter   
dan vandaag nog teruggrijpen naar  H0 - sporen code 100  (+/- 2,5 mm H) met de bijhorende wissels
en dat om enkele oude rakkers van Lima   (of mogelijk Hamo's)  te laten bollen ....
( heb die ook, maar zou daar nu geen code 100 - baan(tje) meer voor bouwen )

Als je een uitgebreide verzameling rustieke Fleischmann-locs zou hebben, dat zou een argument kunnen zijn voor het uitleggen van code 100, eventueel .....

Maar ieder zijn aanpak & goesting , zonder twijfel ...

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 16 september 2020, 10:52:25 AM
Citaat van: Alberke op 16 september 2020, 09:27:28 AM
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen.

Citaat van: Thommy op 16 september 2020, 06:50:08 AM
Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.

Zoals je zelf zegt, dat kan je wel; een poelitrekkertje en een persblok kost bij bvb Fohrmann niet zo erg veel;
https://www.fohrmann.com/en/model-railway-wheel-puller-h0.html

https://www.fohrmann.com/en/wheel-spacer.html

Ik heb mij beide tools jaren geleden aangeschaft en daar nog geen moment spijt van gehad...

Hou er wel rekening mee, als je bvb wielen voor wagons gebruikt dat je de asgaten meestal ook groter dient te maken, de assen van die Lima's zijn behoorlijk dikker.

:)

Ik ben akkoord met trekkers ed. Maar hij vroeg andere assen direct. En moet zeggen dat ik me daar ook nog niet aan gewaagd heb
Greetz

Thommy

stoomlokje

Bij LINEA MODEL in Italië eens kijken voor Lima vervang wielen ( met as )
Ik heb er zojuist nog aangekregen, voor de SBB TEE Gottardo , en dat zijn geen pizzasnijders.
zeer goede service, goede contacten via mail en snelle verzending.
Grtjs,
Saskia