Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Upgrade oude Limas hle 125

Gestart door Trierer Luc, 15 augustus 2020, 16:30:36 PM

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 16 augustus 2020, 23:42:28 PM

1 lok heb ik dit WE gedigitalizeerd en LED verlichting ingebouwd zonder de Motor te vervangen. Resultaat matig bevredigend. Lok heeft Problemen bij starten of Start helemaal niet

Startproblemen door slechte koolborstels of een vuile collector? Ook veel problemen door slechte stroomafname. In het motorloze draaistel kan je gemakkelijk een extra sleepcontact inbouwen. Ook de wielen worden vuil terwijl je er naar kijkt! :D

Om de 26 te bouwen kan je de aandrijving van een Franse loc gebruiken; en dat past allemaal natuurlijk  ;)

Welke ombouwsets zoek je?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Trierer Luc

@alberke:liefst zou ik uit een 125 een hle23 knutselen
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Peter

Hallo Luc,
Had je de onderstaande beschrijving gevonden op dat forum van oude modellen?

https://www.altemodellbahnen.de/t17778f9-Mit-Lima-unterwegs-in-Belgien.html
Met vriendelijke groeten
Peter

Trierer Luc

Dank je Peter, had ik nog niet gevonden.
Heb ze ook allemal hier in de kast staan
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

SirGresley

Märklin/Sommerfelt heeft de juiste pantografen voor deze loc's.
Ik heb eens een type 15 omgebouwd. Draaistellen eruit en deze ophanging verlaagd dan BlackBeetle motor en dummy erin.
Ook herspoten en die Märklin panto's erop.
Juust mankeren er nog leds.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 17 augustus 2020, 16:38:04 PM
@alberke:liefst zou ik uit een 125 een hle23 knutselen
Luc
Lijkt me toch niet zo veel werk?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rochevalien

Lijkt me toch niet zo veel werk?
 
Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe hoog je de lat legt voor jezelf. Besef echter 1 ding , wat je er ook aan doet ,je zal nooit het huidige niveau van afwerking kunnen evenaren .En je kan ze wel wat beter doen rijden met die fameuze cd speler motorkes maar een echt trekpaard zit er toch niet in. In het beste geval als een voorspan of dubbeltraktie lok. 

Trierer Luc

Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/-  20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Rochevalien

Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/-  20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc

geen van beide , zijn alleen goed voor een enkele motorwagen of om in voorspan te rijden met bv een 26 Mehano , een 21/27 van LS, of een diesellok.
er is eeen Duitse Elok van Roco die kan dienen als donorchassis ,de reeks 23 heeft vrij grote wielen ,kom je niet veel tegen in modelbouwland  .
voor de Lima reeks 27 moet je die Franse elok hebben ,idem als reeks 1600 van de ns .Maar ja als je zo 20 loks wil gaan ombouwen  :o :o :o :o :o dat vindt je nog in geen 100 jaar bijeen. En aan welke prijs dan nog.  :-\ :-\ :-\

PaulC

Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/-  20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc

Zoals jezelf in je openingspost zegt is het een proef en leerproject.
Probeer misschien eens een Susumotor, 5€ voor een motor inclusief tandwiel. (is zo'n fameus CD-motortje)
https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx
Ik dacht dat er al forumleden zijn die deze gebruikt hebben.

Paul

Rangeerduivel

Citaat van: PaulC op 18 augustus 2020, 23:38:42 PM
Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/-  20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc

Zoals jezelf in je openingspost zegt is het een proef en leerproject.
Probeer misschien eens een Susumotor, 5€ voor een motor inclusief tandwiel. (is zo'n fameus CD-motortje)
https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx
Ik dacht dat er al forumleden zijn die deze gebruikt hebben.

Paul

Inderdaad Paul, gebruikt tot grote tevredenheid, zowel in varkensneuzen als in gewone HLE locs.
Maar het is een steeds weerkerende vraag die al tot vervelens toe beantwoord werd...daarom dat ik niet eerder reageerde, er lopen al tig van draadjes over deze motoren op dit forum.

;)

Alberke

#26
Ik heb er ook een paar vervangen door "CD-motors", buiten het geluid vind ik er niet veel verbetering aan. De loc's rijden in mijn opinie niet traag genoeg. Ik heb er een extra tandwiel ingebouwd om de overbrenging te reduceren en dat is pas een verbetering.
Wel een heel jobke, maar je kan een grote zak tandwielen kopen voor bijna niks in het land waar de virussen vandaan komen.
En die oxiderende wielen zijn een ware pest.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/-  20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc

Je bent wel ambitieus. Misschien is het raadzaam om te starten om eerst één model om te bouwen. Je gaat hier veel plezier aan beleven, maar je gaat tegelijk veel ervaring opdoen die je kunt gebruiken voor de volgende modellen. Je gaat ook de beperkingen van LIMA ervaren en je krijgt zicht op de totale kosten per model. Zo goedkoop is het nu ook weer niet. Het zou dan wel eens kunnen dat je na een paar modellen te hebben omgebouwd stopt met het ombouwen van de resterende modellen en dat je de lat hoger gaat leggen en dat je niet meer tevreden gaat zijn met de LIMA-modellen.
Ik ben o'n 40 jaar geleden ook gestart met Lima. Toen had je geen keuze. Mijn allereerste model was een geel/blauwe reeks 15 op basis van een type 150 van Lima. Ik koester het model nog steeds. Daarna heb ik een Nederlandse LIMA Hondekop omgebouwd naar een NMBS model. Niet met een set van Mastica maar door het model in stukjes te snijden volgens het procede dat ooit eens verscheen in het tijdschrift Railhobby. . Ook dit model koester ik nog steeds. Daarna volgden kappen in polyurethaan van de reeks 22 op basis van Lima, .... enz ... Ik was vertrokken. Nu ben ik alleen nog bezig met schaal 1. Daar is het merendeel zelfbouw.
Succes

Peter

Hallo naamgenoot,

Ergens heb ik heimwee naar de tijd dat we inderdaad heel gelukkig waren met die Lima modellen. Heb zelf slechts 1 model namelijk de 150 en enkel wagens, maar om eerlijk te zijn, die koester ik meer dan de laatste nieuwe LSM, Roco en Brawa modellen.
Even een ovaaltje van Fleischmann blikken rails met kartonnen bielzen op tafel, de goede oude Trix trafo er op aangesloten en we rijden weer.
Zalig gewoon  :) :) :)
Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

Grappig toch. Mijn 1e Lima locjes (die m'n pa zelf al es had gekocht op een rommelmarkt/collega) kan ik niet weg doen. En blijkbaar ben ik niet alleen

Lima locjes zijn mss niet meer naar de huidige normen. Echter ideale testers en als je tijd hebt kun je er toch iets leuks mee maken
Greetz

Thommy