Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Upgrade oude Limas hle 125

Gestart door Trierer Luc, 15 augustus 2020, 16:30:36 PM

Trierer Luc

Hallo,
Ik heb over de jaren 4 oude tot zeer oude Limas Hle 125 op de kop getikt. Als proef- en leerprjekt wil ik die nu uiterlijk Upgradeen ja zelfs digitalisieren. Dat is een vast gegeven.
Kosmetisch valt natuurlijk direkt op dat die Loks geen enkele nummer of andere opdruk hebben. Bestaan hiervoor decals?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Peter

Hallo Luc,

Op het uitstekende Duitse forum waar ik lid van ben, namelijk : https://www.altemodellbahnen.de/
zal je een aantal prachtige foto's van Belgische Lima modellen, zowel van alle eloks als ook van rijtuigen, vinden.
De foto's zijn heel duidelijk en in vermoed dat dat forumlid je alle benodigde inf kan en wil geven.
Als het je niet lukt wil ik wel helpen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Trierer Luc

Dank je Peter. Heb me net geregistreerd
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 15 augustus 2020, 16:30:36 PM
Hallo,
Ik heb over de jaren 4 oude tot zeer oude Limas Hle 125 op de kop getikt. Als proef- en leerprjekt wil ik die nu uiterlijk Upgradeen ja zelfs digitalisieren. Dat is een vast gegeven.
Kosmetisch valt natuurlijk direkt op dat die Loks geen enkele nummer of andere opdruk hebben. Bestaan hiervoor decals?
Groeten uit Trier
Luc
Kan je daar een foto van laten zien?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Echt lovenswaardig dat je een oude Lima wilt pimpen.
Heb je een heel oude kast van de jaren '60 en '70 of heb reeds een aangepaste uitvoering met ingezette ruitjes?
Heb je een idee welke versie je zou willen maken? Wordt het een type 125 of een reeks 25. Of ga je voor een reeks 23?
Kies je voor een versie met enkele koplampen of voor dubbele? (Jocadis heeft ooit verbetersetjes uitgebracht voor de oude uitvoering)
Welke schildering zou je het model willen geven?
Al deze elementen bepalen mee welk kleur je decals moeten hebben. Wit, geel, blauw.
Als je een antwoord hebt op al mijn moeilijke vragen, dan wil ik wel eens zoeken wat ik nog heb liggen. Of misschien zijn er nog anderen op het forum die je willen helpen met onderdelen.


Alberke

Die sukkelaars hebben al heel wat operaties ondergaan. ;D
Het eenvoudigste is het vervangen van de pantografen,
https://www.sommerfeldt.de/de/stromabnehmer/spurweite-h0-h0m-34/
Voor de nummering kan ik je waarschijnlijk wel helpen.
Volgende is de stroomafname, die kan je vrij eenvoudig verbeteren (vind ik toch  ;D )
En het ingrijpendste is het vervangen van de motor; daar zijn verschillende alternatieven voor.
De koplampen zijn bij de meeste vrij goed te vervangen door buisvormige Led's
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

#6
Jaren geleden had Andre Witmeur (Jocadis) zelf een ombouw setje om de 125 om te bouwen naar een reeks 25 Benelux versie. Dat setje bestond onder andere uit de trafo voor op het dak, de ge etste roosters voor op de zijkanten, een Sommerfeld pantograaf en een A4 blad met zilverkleurige afwrijfcijfers.
André had ook ombouwsetjes voor de M2 rijtuigen en...en, en en

Waar is die tijd toch dat we s'zondagsmorgens naar Edingen reden voor oa. de zeer gezellige babbel met André en andere modelspoorders.
En waar is de tijd dat ik (en we ) zelfs heel gelukkig waren met de Lima 125, de 15, de 18 en de Piko 204 diesel. en de 81 stomer  :( :( :(
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Peter op 16 augustus 2020, 09:29:19 AM


En waar is de tijd dat ik (en we ) zelfs heel gelukkig waren met de Lima 125, de 15, de 18 en de Piko 204 diesel. en de 81 stomer  :( :( :(
Ik ben daar nog steeds gelukkig mee  ;)
Wat ik me daarbij ook nog herinner was de kostprijs van die dingen!  :(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

ter inspiratie: wat doe ik met mijn Lima's ?

Limas by Hugo Albert, on Flickr

limas2 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Johnnytrein

Je mag jouw Lima's gewoon hier komen droppen hoor geen probleem.  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

celtjan

Knap opgeknapt!
Hier heb ik nog nen geel/blauwen 23 liggen.
De "ringfield/pancake" motor  mag dan wel veel laweit maken? Rijden blijft ie prachtig doen.
(is momenteel de enige Lima die zijn oude motor behield)

Ik had nog nen 25.5 met een metalen kap (wellicht Dacher? Met een Lima onderstel)
Maar die heb ik snel terug van de hand gedaan (te veel beschadigingen) en met de komst van een "M".


Veel plezier ermee !

Jan(tje)

svvander

Tiens... ik heb hier nog ergens zo een project liggen met die roosterkes... maar oh waar. Ik ga ze is opzoeken. Ooit gekocht van iemand van het forum, maar nooit aan begonnen omdat het eentje was zonder sleper  ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Trierer Luc

Whow zoveel enthousiasme
En ja ik hou ook van die oude limas
Heb 4x 125, 2x 15 1x18, 1x 25.5
3 van mijn 125 hebben de klassieke Platte ronde Motor op het draaistel, de andere heeft een, wat men in het Duits de Topfmotor noemt, 2 met Licht 2 zonder.
Twee ervan zou ik graag ombouwen tot Hle 23 omze digital in dubbeltraktie te laten rijden
Alzo veel plannen op midden lange termijn
1 lok heb ik dit WE gedigitalizeerd en LED verlichting ingebouwd zonder de Motor te vervangen. Resultaat matig bevredigend. Lok heeft Problemen bij starten of Start helemaal niet......... Maar bon terug naar de kern van dit draadje: Indien nog iemand ombouwsetjes zou hebben en ze kan missen GRAAG....

Sorry maar ik merk dat mijn duitse spellcheck me af en toe Parten speelt
2R digital Roco MM + versterker 10764

Trierer Luc

Fotos en konkrete beschrijvingen van wat ik zou willen realizeren in een paar dagen
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Thommy

De 125 bestaat in 2 model motoren.
1 model met de gekende motor zoals de meeste tot de recentste van de jaren 90.
Maar er bestaat een oudere motor, meer a la oude jouef.
Heb hier nog zoeen, ding lijkt ook veeeeel ouder dan al m'n andere lima modellen ooit gehad (en die groene 125 ligt hier nog want was m'n 1e Belg)

Voor degene met de meest gangbare motor is digitaal zetten, ofja basis dan, niet zo erg moeilijk. Wil je met lichten kunnen spelen en verschillende combo's werken dan moet ik ook wel passen.
Greetz

Thommy